Objaśnienie KS 2.5.1:Gesty wskaźnika (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Użytkownicy mogą obsługiwać ekrany dotykowe jednym palcem i ograniczyć liczbę gestów.
- Co zrobić
- Zapewnij jednopunktową obsługę wszystkich funkcji.
- Dlaczego to jest ważne
- Nie każdy może wykonywać złożone i wielodotykowe gesty.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie możliwości kontrolowania treści za pomocą szeregu urządzeń wskazujących, możliwości i technologii wspomagających. Niektóre osoby nie potrafią wykonywać gestów w precyzyjny sposób lub mogą używać wyspecjalizowanego lub przystosowanego urządzenia wejściowego, takiego jak mysz nagłowna, system śledzenia wzroku lub emulator myszy sterowany mową. Niektórym metodom wskazywania brakuje możliwości lub dokładności wykonywania gestów wielopunktowych lub opartych na ścieżce.
Gest oparty na ścieżce obejmuje interakcję, w której liczą się nie tylko punkty końcowe, ale także sposób, w jaki wskaźnik porusza się między tymi punktami.
Jeśli gest zostanie rozpoznany tylko wtedy, gdy użytkownik porusza się (przeważnie) po linii prostej od punktu początkowego do punktu końcowego, jest to przykład gestu opartego na ścieżce.
Jeśli przejście przez punkt pośredni (zwykle w pobliżu początku gestu) wpływa na jego znaczenie, to jest to gest oparty na ścieżce. Użytkownik dotyka wskaźnika (punktu początkowego), wykonuje ruch, który przechodzi przez co najmniej jeden punkt pośredni, a następnie odłącza wskaźnik (punkt końcowy). Punkt pośredni definiuje gest jako wymagający określonej ścieżki, nawet jeśli nie zdefiniowano pełnej ścieżki.
Przykłady gestów opartych na ścieżce obejmują przesuwanie, suwaki i karuzele zależne od kierunku interakcji oraz inne gesty, które śledzą ustaloną ścieżkę, takie jak rysowanie określonego kształtu. Takie ścieżki można rysować palcem lub rysikiem na ekranie dotykowym, tablecie graficznym lub gładziku, albo za pomocą myszy, joysticka lub podobnego urządzenia wskazującego.
Przeciąganie to ruch, podczas którego użytkownik chwyta i podnosi obiekt za pomocą wskaźnika (takiego jak kursor myszy lub palec) i przesuwa go w inne miejsce. Ten ruch od punktu początkowego do punktu końcowego nie wymaga od użytkownika podążania żadną konkretną ścieżką ani kierunkiem. Dlatego przeciąganie nie opiera się na ścieżce. Natomiast gest wskaźnika oparty na ścieżce wymaga przejścia przez punkt pośredni, co jest technicznym sposobem wyrażenia, że kierunkowość i ewentualnie prędkość gestu przekazuje systemowi określone polecenie. Ruchy przeciągania są uwzględnione w Kryterium sukcesu 2.5.7: Ruch przeciągania.
Uwaga
Każdy ruch wskaźnika może być trudny lub niemożliwy do wykonania dla osoby, która nie potrafi wykonywać precyzyjnych ruchów, dlatego zawsze zalecane są alternatywne formy interakcji. To kryterium sukcesu obejmuje gesty oparte na ścieżce, ponieważ zapewnienie alternatywy dla gestów o dowolnej formie może być trudne lub niemożliwe.
Przykłady gestów wielopunktowych obejmują przybliżenie przez zsunięcie dwóch palców, rozdzielone dotknięcie w miejscu, w którym jeden palec spoczywa na ekranie, a dotknięcie drugim palcem, lub dotknięcie lub przesunięcie dwoma lub trzema palcami. Wykonanie tych czynności może być dla użytkowników trudne lub niemożliwe, jeśli będą pisać i wskazywać jednym palcem lub patykiem.
Twórcy muszą zadbać o to, aby ich treści można było obsługiwać bez gestów wielopunktowych lub opartych na ścieżkach. Można używać gestów wielopunktowych lub opartych na ścieżce, pod warunkiem że tę funkcję można obsługiwać również inną metodą, np. dotknięciem, kliknięciem, podwójnym dotknięciem, podwójnym kliknięciem, długim naciśnięciem lub kliknięciem i przytrzymaniem.
To kryterium sukcesu dotyczy gestów w treści zapewnionej przez twórcę, a nie gestów zdefiniowanych przez system operacyjny, program użytkownika lub technologię wspomagającą. Przykładami gestów systemu operacyjnego może być przesunięcie w dół, aby wyświetlić powiadomienia systemowe i gesty dotyczące wbudowanych technologii wspomagających. Przykładami gestów zaimplementowanych przez program użytkownika może być przesuwanie w poziomie realizowane przez przeglądarki w celu nawigacji w historii strony lub przesuwanie w pionie w celu przewijania treści strony.
Są chwile, gdy komponent wymaga gestu opartego na ścieżce w przypadku urządzeń z ekranem dotykowym, ale nie za pomocą myszy. Na ogólnym przykładzie suwaka:
- Korzystanie z myszy: Jeśli użytkownik kliknie kciuk suwaka i przesunie się w pionie, suwak zareaguje przesunięciem w prawo lub w lewo, nawet jeśli ruch będzie głównie w górę. Nie będzie przewijania strony w wyniku ruchu pionowego, o ile fokus będzie na suwaku. Dlatego suwak nie wymaga gestu opartego na ścieżce za pomocą wskaźnika myszy.
- Korzystanie z ekranu dotykowego: Jeśli użytkownik położy palec na kciuku suwaka i przesunie się bardziej w górę niż na boki, suwak może nie odpowiedzieć, ponieważ przeglądarka przejmie kontrolę nad przesunięciem i zinterpretuje je jako przewijanie oraz przesunie stronę w górę i w dół. Przesunięcie kciuka suwaka w lewo lub w prawo powoduje włączenie suwaka i użytkownik może zmieniać ruch w pionie. Ta implementacja wymaga 3-punktowej pracy palcem na urządzeniu z ekranem dotykowym, dlatego też jest to gest oparty na ścieżce.
Ponieważ urządzenia z ekranem dotykowym mogą stosować domyślne gesty, ważne jest, aby przetestować je, jeśli nie masz pewności, czy dany komponent wymaga gestu opartego na ścieżce.
Przeglądarki na urządzeniach z ekranem dotykowym zazwyczaj udostępniają pewne domyślne gesty, które wpływają na to, czy potrzebny jest gest oparty na ścieżce. Na przykład przeglądarka internetowa na urządzeniach z ekranem dotykowym może wykryć gest pionowy i przewinąć stronę. Jeśli użytkownik położy palec na kciuku suwaka i przesunie się w górę (aby przewinąć w dół), suwak może nie zostać aktywowany (w zależności od implementacji). Jeśli użytkownik najpierw poruszy się w poziomie, suwak może uchwycić ten gest i zignorować ruch w pionie, co spowoduje gest oparty na ścieżce. Jeśli uwzględnisz urządzenia z ekranem dotykowym jako obsługiwane w ramach ułatwień dostępu, tego typu interakcje wymagają przetestowania z ekranem dotykowym, ponieważ podobne użycie myszy nie spowodowałoby takiego samego zachowania przeglądarki.
To kryterium sukcesu nie wymaga, aby cała funkcjonalność była dostępna za pośrednictwem urządzeń wskazujących, ale jeśli jest ona dostępna dla urządzeń wskazujących, nie powinna wymagać gestów opartych na ścieżce. Chociaż twórcy treści zazwyczaj muszą udostępniać polecenia klawiaturowe lub inne mechanizmy inne niż wskaźnik, które wykonują działania równoważne złożonym gestom (patrz kryterium sukcesu 2.1.1 Klawiatura), nie wystarczy to do spełnienia tego kryterium sukcesu. Dzieje się tak dlatego, że niektórzy użytkownicy polegają całkowicie na urządzeniach wskazujących lub uważają, że proste wprowadzanie danych za pomocą wskaźnika jest znacznie łatwiejsze do wykonania i zrozumienia niż alternatywne rozwiązania. Na przykład użytkownik korzystający ze wskaźnika nagłownego uzna, że kliknięcie elementu sterującego będzie znacznie wygodniejsze niż aktywowanie klawiatury ekranowej w celu emulacji skrótu klawiaturowego, a osobie, która ma trudności z zapamiętaniem serii klawiszy (lub gestów), może znacznie łatwiej jest po prostu kliknąć element sterujący z etykietą. Dlatego też, jeśli obsługiwany jest jeden lub więcej mechanizmów opartych na wskaźnikach, korzyści z nich powinny być dostępne dla użytkowników jedynie poprzez proste, jednopunktowe działania.
Operacje pojedynczym wskaźnikiem obejmują dotknięcia i kliknięcia, podwójne dotknięcia i podwójne kliknięcia, długie naciśnięcia, przesuwanie, przeciąganie i gesty oparte na ścieżce. Gesty takie jak „szczypanie, aby powiększyć” lub przesunięcie dwoma palcami są gestami wielopunktowymi, ponieważ wymagają użycia dwóch lub więcej wskaźników – w tym przypadku dwóch palców na ekranie dotykowym.
Wyjątek stanowi funkcjonalność, która z natury i koniecznie opiera się na złożonych ścieżkach lub gestach wielopunktowych. Na przykład wpisanie podpisu może być z natury oparte na ścieżce (chociaż potwierdzenie czegoś lub potwierdzenie Twojej tożsamości nie musi być).
To kryterium sukcesu nie ma zastosowania do gestów obejmujących przeciąganie w dowolnym kierunku, ponieważ w operacji przeciągania liczą się tylko punkty początkowe i końcowe. Jednak takie gesty wymagają doskonałej kontroli motorycznej. Twórców zachęca się do zapewniania metod innych niż przeciąganie, na przykład operację przeciągania i upuszczania można również przeprowadzić poprzez wybranie elementu (dotknięciem lub interakcją z klawiaturą), a następnie w drugim kroku wybranie miejsca docelowego.
Korzyści
-
Użytkownicy, którzy nie mogą (dokładnie) wykonywać gestów wskaźnika opartych na ścieżce – na ekranie dotykowym lub za pomocą myszy – będą mieli alternatywne możliwości obsługi treści.
-
Użytkownicy, którzy nie mogą wykonywać gestów wielowskaźnikowych na ekranie dotykowym (na przykład dlatego, że obsługują ekran dotykowy za pomocą alternatywnego wejścia, takiego jak wskaźnik nagłowny), będą mieli alternatywę do obsługi treści za pomocą wskaźnika jednopunktowego.
-
Użytkownicy, którzy mogą nie rozumieć niestandardowej interakcji gestów zamierzonej przez twórcę, będą mogli polegać na prostych, często używanych gestach. Może to być szczególnie korzystne dla użytkowników z trudnościami poznawczymi lub trudnościami w uczeniu się.
Przykłady
-
Witryna internetowa zawiera widok mapy obsługujący gest szczypania w celu powiększenia treści mapy. Elementy sterujące interfejsu użytkownika umożliwiają obsługę za pomocą przycisków plus i minus w celu powiększania i pomniejszania.
-
Witryna internetowa zawiera widok mapy obsługujący gest szczypania w celu powiększenia treści mapy. Jako alternatywa dla jednego wskaźnika, mapa umożliwia także dwukrotne dotknięcie, przytrzymanie, a następnie przesunięcie wskaźnika w górę lub w dół w celu powiększenia lub pomniejszenia.
-
Witryna z wiadomościami ma poziomy suwak treści z ukrytymi zwiastunami wiadomości, który można przenieść do widocznego obszaru szybkim poziomym ruchem przesuwania/poruszania. Oferuje także przyciski strzałek do przodu i do tyłu umożliwiające jednopunktową aktywację w celu przejścia do sąsiedniej treści slajdera.
-
Widżet Kanban z kilkoma pionowymi obszarami reprezentującymi stany w zdefiniowanym procesie umożliwia użytkownikowi przesuwanie elementów w prawo lub w lewo w celu przeniesienia ich do sąsiedniego silosu. Użytkownik może to również osiągnąć, wybierając element jednym dotknięciem lub kliknięciem, a następnie aktywując przycisk ze strzałką, aby przesunąć wybrany element.
-
Suwak niestandardowy wymaga ruchu ściśle w lewo/prawo, gdy jest obsługiwany poprzez przeciąganie kontrolki kciuka. Przyciski po obu stronach suwaka zwiększają i zmniejszają wybraną wartość oraz aktualizują pozycję kciuka.
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
Błędy
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
Kluczowe pojęcia
procesy i efekty osiągalne w wyniku działań użytkownika
wprowadzanie danych wskaźnikiem, które działa z jednym punktem kontaktu z ekranem, w tym pojedyncze stuknięcia i kliknięcia, podwójne stuknięcia i kliknięcia, długie naciśnięcia i gesty oparte na ścieżce
seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania