Objaśnienie KS 2.1.1:Klawiatura (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Za pomocą klawiatury można zrobić wszystko, z wyjątkiem ruchów odręcznych.
- Co zrobić
- Zapewnij odpowiednik klawiaturowy dla akcji wskaźnika
- Dlaczego to ważne
- Wiele osób, w tym osoby niewidome i niektóre osoby z trudnościami w poruszaniu się, korzysta z interfejsu klawiatury.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że tam, gdzie to możliwe, treść może być obsługiwana za pomocą klawiatury lub interfejsu klawiatury (dzięki czemu można użyć alternatywnej klawiatury). Jeżeli treść można obsługiwać za pomocą klawiatury lub klawiatury alternatywnej, mogą z niej korzystać osoby niewidome (które nie mogą używać urządzeń takich jak myszy wymagające koordynacji wzrokowo-ruchowej), a także osoby, które muszą korzystać z alternatywnych klawiatur lub urządzeń wejściowych działających jako emulatory klawiatury. Emulatory klawiatury obejmują oprogramowanie do wprowadzania mowy, oprogramowanie do dmuchnij/wciągnij (sip-and-puff), klawiatury ekranowe, oprogramowanie skanujące oraz różnorodne technologie wspomagające i alternatywne klawiatury. Osoby słabowidzące również mogą mieć problemy ze śledzeniem wskaźnika i korzystanie z oprogramowania będzie dla nich znacznie łatwiejsze (lub możliwe tylko wtedy), gdy mogą sterować nim z klawiatury.
Przykłady „określonego czasu użycia poszczególnych klawiszy” obejmują sytuacje, w których użytkownik będzie musiał powtórzyć lub wykonać wiele naciśnięć klawiszy w krótkim czasie lub gdy klawisz musi być przytrzymywany przez dłuższy czas, zanim naciśnięcie klawisza zostanie zarejestrowane.
Wyrażenie „z wyjątkiem sytuacji, kiedy dana funkcja wymaga wprowadzenia informacji przez użytkownika w oparciu o ścieżkę ruchów, a nie w oparciu o punkty końcowe wejścia” zostało uwzględnione, aby oddzielić te elementy, którymi nie można w rozsądny sposób sterować za pomocą klawiatury.
Większość czynności wykonywanych przez urządzenie wskazujące można również wykonać za pomocą klawiatury (na przykład klikanie, zaznaczanie, przesuwanie, zmienianie rozmiaru). Istnieje jednak niewielka klasa danych wejściowych wykonywanych za pomocą urządzenia wskazującego, których nie można wykonać z klawiatury w żaden znany sposób bez konieczności wykonywania nadmiernej liczby naciśnięć klawiszy. Swobodne odręczne rysowanie, malowanie akwarelą i latanie helikopterem po torze przeszkód to przykłady funkcji wymagających wprowadzania danych zależnych od ścieżki. Rysowanie linii prostych, regularnych kształtów geometrycznych, zmiana rozmiaru okien i przeciąganie obiektów do lokalizacji (kiedy ścieżka do tej lokalizacji nie jest istotna) nie wymaga wprowadzania danych zależnych od ścieżki.
Korzystanie z MouseKeys nie spełnia tego kryterium sukcesu, ponieważ nie jest to odpowiednik klawiatury aplikacji; jest to odpowiednik myszy (tj. wygląda jak mysz w aplikacji).
Zakłada się, że projekt funkcji wprowadzania danych przez użytkownika uwzględnia, że mogą być używane cechy dostępności klawiatury systemu operacyjnego. Na przykład może być włączone blokowanie klawiszy modyfikujących. Treść nadal funkcjonuje w takim środowisku, nie wysyłając zdarzeń, które kolidowałyby z blokadą klawisza modyfikującego, powodując nieoczekiwane rezultaty.
Korzyści
- Osoby niewidome (które nie mogą korzystać z urządzeń takich jak myszy, które wymagają koordynacji wzrokowo-ruchowej)
- Osoby słabowidzące (które mogą mieć problemy ze znalezieniem lub śledzeniem wskaźnika wskaźnika na ekranie)
- Dla niektórych osób z drżeniem rąk korzystanie z myszy jest bardzo trudne i dlatego zazwyczaj korzystają z klawiatury
Przykłady
- Przykład 1: Program do rysowania
- Program do rysowania umożliwia użytkownikom tworzenie, zmienianie rozmiaru, umieszczanie i obracanie obiektów za pomocą klawiatury.
- Przykład 2: Funkcja Przeciągnij i upuść
- Aplikacja korzystająca z funkcji przeciągania i upuszczania obsługuje także kontrolki „wytnij” i „wklej” lub formularze służące do przenoszenia obiektów.
- Przykład 3: Poruszanie się i łączenie dyskretnych punktów
- Program typu „połącz kropki” umożliwia użytkownikowi poruszanie się pomiędzy kropkami na ekranie i używanie spacji do łączenia bieżącej kropki z poprzednią.
- Przykład 4: Wyjątek - program malarski
- Program malowania akwarelą stanowi wyjątek, ponieważ pociągnięcia pędzla różnią się w zależności od szybkości i czasu trwania ruchów.
- Przykład 5: Wyjątek - symulator szkolenia w locie modelowym helikoptera
- Symulator szkolenia w locie modelu śmigłowca stanowi wyjątek, ponieważ jego zadaniem jest uczenie w czasie rzeczywistym zachowania modelu śmigłowca.
- Przykład 6: PDA z opcjonalną klawiaturą
- Urządzenie PDA, które zwykle obsługuje się za pomocą rysika, ma opcjonalną klawiaturę, którą można podłączyć. Klawiatura umożliwia pełne przeglądanie Internetu w standardowy sposób. Treści internetowe można obsługiwać, ponieważ zostały zaprojektowane do pracy z dostępem wyłącznie za pomocą klawiatury.
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- Zapewnienie sterowania klawiaturą dla wszystkich funkcjonalności
-
Zapewnienie sterowania klawiaturą za pomocą jednej z następujących technik.
-
Zapewnienie obsługi zdarzeń sterowanej za pomocą klawiatury za pomocą jednej z następujących technik:
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
- Używanie atrybutów roli, stanu i wartości XHTML w przypadku zmiany przeznaczenia elementów statycznych na komponenty interaktywnego interfejsu użytkownika (przyszły link) ORAZ
- Dodanie działań dostępnych na klawiaturze do statycznych elementów HTML
Błędy
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
- Niespełnienie kryterium sukcesu 2.1.1 z powodu używania funkcji obsługi zdarzeń specyficznych tylko dla urządzenia wskazującego (w tym gestów)
- Niespełnienie kryterium sukcesu 2.1.1, 2.4.7 i 3.2.1 z powodu użycia skryptu do usunięcia wskaźnika fokusu po otrzymaniu fokusu
- Niespełnienie kryteriów sukcesu 1.3.1, 2.1.1, 2.1.3 lub 4.1.2 podczas emulacji łączy
Kluczowe pojęcia
procesy i efekty osiągalne w wyniku działań użytkownika
interfejs używany przez oprogramowanie do obsługi wciśnięć klawiszy
Uwaga
Interfejs klawiaturowy pozwala użytkownikowi na obsługę programów za pomocą klawiatury nawet wówczas, gdy dane urządzenie nie posiada klawiatury.
Uwaga
Operacje wykonywane w aplikacjach lub fragmentach aplikacji wykonywane za pomocą klawiszy symulujących mysz, np. klawisze myszy, nie są kwalifikowane jako wykonywane przez interfejs klawiaturowy, ponieważ operacje wykonywane są poprzez interfejs wskaźnika myszy, a nie klawiatury.
seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania