Objaśnienie KS 1.4.9:Obrazy tekstu (bez wyjątków) (Poziom AAA)
W skrócie
- Cel
- Użytkownicy zawsze mogą dostosować sposób prezentacji tekstu
- Co zrobić
- Nie używaj obrazów tekstu, chyba że nie ma innego sposobu przedstawienia informacji
- Dlaczego to jest ważne
- Użytkownicy nie mogą zmieniać wyglądu tekstu na obrazach
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest umożliwienie osobom, które wymagają określonej wizualnej prezentacji tekstu, dostosowania prezentacji tekstu zgodnie z ich potrzebami. Dotyczy to osób, które wymagają tekstu w określonym rozmiarze czcionki, kolorze pierwszego planu i tła, rodzinie czcionek, odstępach między wierszami lub wyrównaniu.
Oznacza to wdrażanie tekstu w sposób umożliwiający zmianę jego prezentacji lub zapewnienie mechanizmu, za pomocą którego użytkownicy mogą wybrać alternatywną prezentację. Używanie obrazów tekstu jest przykładem wdrażania, które nie pozwala użytkownikom na zmianę prezentacji zawartego w nim tekstu.
W niektórych sytuacjach określona wizualna prezentacja tekstu jest niezbędna do przekazania informacji. Oznacza to, że bez tej konkretnej prezentacji wizualnej informacje zostałyby utracone. W takim przypadku nie jest wymagane implementowanie tekstu w sposób umożliwiający zmianę jego prezentacji. Dotyczy to tekstu, który demonstruje określony aspekt wizualny tekstu, taki jak określona rodzina czcionek, lub tekst, który przekazuje tożsamość, taki jak tekst w logo firmy.
Tekst, który jest dekoracją, nie wymaga implementacji tekstu w sposób umożliwiający zmianę jego prezentacji.
Definicja obrazu tekstu zawiera uwagę: Uwaga: Nie dotyczy to tekstu, który jest częścią obrazu zawierającego znaczące inne treści wizualne. Przykłady takich obrazów obejmują wykresy, zrzuty ekranu i diagramy, które wizualnie przekazują ważne informacje za pomocą czegoś więcej niż tylko tekstu.
Korzyści
- Osoby słabowidzące (które mogą mieć problemy z odczytaniem tekstu pisanego konkretnym krojem rozmiarem i/lub kolorem czcionek).
- Osoby z problemami ze śledzeniem wzrokowym (które mogą mieć problemy z odczytaniem tekstu z zachowaniem autorskich odstępów między wierszami i/lub wyrównaniem).
- Osoby z problemami poznawczymi, które wpływają na czytanie.
Przykłady
- Cytat
- Strona internetowa zawiera cytat. Sam cytat jest przedstawiony jako tekst pisany kursywą, wcięty od lewego marginesu. Imię osoby, której przypisany jest cytat, znajduje się poniżej cytatu z 1,5-krotnym odstępem wiersza i jest głębiej wcięte od lewego marginesu. CSS służy do pozycjonowania tekstu; ustawiania odstępów między wierszami; a także wyświetlania rodziny czcionek, rozmiaru, koloru i dekoracji tekstu.
- Elementy nawigacyjne
- Strona internetowa zawiera menu łączy nawigacyjnych, które zawierają zarówno ikonę, jak i tekst opisujący ich cel. CSS służy do wyświetlania rodziny czcionek tekstu, rozmiaru i kolorów pierwszego planu i tła, a także odstępów między łączami nawigacyjnymi.
- Logo zawierające tekst
- Witryna internetowa zawiera logo organizacji w lewym górnym rogu każdej strony internetowej. Logo zawiera logotyp (tekst jako część lub całość logo). Wizualna prezentacja tekstu ma zasadnicze znaczenie dla tożsamości logo i jest dołączona jako obraz gif, który nie pozwala na zmianę cech tekstu. Obraz ma alternatywę tekstową.
- Reprezentacja rodziny czcionek
- Strona internetowa zawiera informacje o konkretnej rodzinie czcionek. Zastąpienie rodziny czcionek inną czcionką zniweczyłoby cel prezentacji. Prezentacja jest dołączona jako obraz jpeg, który nie pozwala na zmianę charakterystyki tekstu. Obraz ma alternatywę tekstową.
- Przedstawienie listu
- Strona internetowa zawiera przedstawienie oryginalnego listu. Przedstawienie listu w oryginalnym formacie jest niezbędne do przekazywania informacji o okresie, w którym został napisany. List jest dołączony jako obraz gif, który nie pozwala na zmianę cech tekstu. Obraz ma alternatywę tekstową.
- Symboliczne znaki tekstowe
- Formularz umożliwia użytkownikom wprowadzanie bloków tekstu. Formularz zawiera wiele przycisków, w tym funkcje do stylizacji tekstu i sprawdzania pisowni. Niektóre przyciski używają znaków tekstowych, które nie tworzą sekwencji wyrażającej coś w języku naturalnym. Na przykład „B”, aby zwiększyć wagę czcionki, „I”, aby pisać tekst kursywą i „ABC”, aby sprawdzić pisownię. Symboliczne znaki tekstowe są dołączane jako obrazy gif, które nie pozwalają na zmianę cech tekstu. Przyciski mają alternatywy tekstowe.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- CSS Web fonts (Czcionki internetowe CSS)
- Weblog comments: WebKit now supports CSS @font-face rules (Komentarze na blogu: WebKit obsługuje teraz reguły CSS @font-face)
- Creating Cross Browser Compatible CSS Text Shadows (Tworzenie cieni tekstowych CSS zgodnych z różnymi przeglądarkami)
- CSS and text (CSS i tekst)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- C22: Użycie CSS do kontrolowania wizualnej prezentacji tekstu
- C30: Użycie CSS do zastępowania tekstu obrazami tekstu i zapewniania przełączników interfejsu użytkownika
- G140: Oddzielanie informacji i struktury od prezentacji, aby umożliwić prezentację w różny sposób
- PDF7: Wykonywanie rozpoznawania OCR zeskanowanego dokumentu PDF w celu uzyskania rzeczywistego tekstu
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
- C12: Określanie rozmiarów czcionek za pomocą procentów
- C13: Określanie rozmiarów czcionek za pomocą nazw rozmiarów
- C14: Określanie rozmiarów czcionek za pomocą jednostek em
- C8: Użycie właściwości letter-spacing CSS do kontrolowania odstępów w słowach
- C6: Pozycjonowanie treści za pomocą znaczników strukturalnych
Kluczowe pojęcia
służący jedynie w celu ozdobienia, nie niosący ze sobą żadnej informacji lub funkcjonalności
Uwaga
Tekst jest czysto dekoracyjny, jeżeli słowa mogą być swobodnie przemieszczane lub podmieniane bez zmiany celu, jakiemu służy.
język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.
język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.
Uwaga
Zobacz także język migowy.
tekst, który jest renderowany w postaci nietekstowej (np. jako grafika) w celu uzyskania określonych efektów wizualnych
Uwaga
Nie dotyczy to tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
ciąg znaków, który można programowo określić, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku naturalnym