Idź do treści

Objaśnienie KS 1.4.12:Odstępy w tekście (Poziom AA)

W skrócie

Cel
Użytkownicy mogą dostosować odstępy w tekście, aby ułatwić czytanie.
Zadanie twórcy
Upewnij się, że treść dostosowuje się do ustawień tekstu zdefiniowanych przez użytkownika
Dlaczego jest to ważne
Niektóre osoby potrzebują tekstu z innymi odstępami lub czcionkami.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu (KS) jest zapewnienie, że gdy ludzie zastępują odstępy w tekście określone przez twórcę, aby poprawić swoje doświadczenia w czytaniu, treść jest nadal czytelna i funkcjonalna. Każde z wymagań określonych w czterech punktach KS pomaga zapewnić, że styl tekstu może być dostosowany przez użytkownika do jego potrzeb.

Określone metryki określają minimalną linię bazową. Wartości pomiędzy metrykami twórcy a metrykami określonymi w tym KS nie powinny powodować utraty treści ani funkcjonalności.

To KS koncentruje się na zdolności dostosowania treści do zwiększenia odstępów między wierszami, słowami, literami i akapitami. Każda ich kombinacja może pomóc użytkownikowi w skutecznym czytaniu tekstu. Ponadto zapewnienie prawidłowego dostosowania treści, gdy użytkownicy zastępują ustawione przez twórcę odstępy, również znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik może ustawić inne preferencje stylu. Na przykład użytkownik może potrzebować zmiany na szerszą rodzinę czcionek niż ustawił autor, aby skutecznie czytać tekst.

Odpowiedzialność twórcy

To KS nie nakazuje twórcom ustawiania wszystkich treści zgodnie z określonymi metrykami, ani nie sugeruje, że wszyscy użytkownicy dostosują określone metryki. Określa raczej, że jeśli użytkownik zdecyduje się ustawić którykolwiek z tych wskaźników, może to zrobić bez utraty treści lub funkcjonalności. Zadanie twórcy polega zarówno na tym, aby nie zakłócać możliwości użytkownika do zastępowania ustawień twórcy, jak i upewnieniu się, że w ten sposób zmodyfikowana treść nie zepsuje treści w sposób pokazany na rysunkach od 1 do 3 w Skutki braku możliwości zastąpienia odstępów.

W niektórych językach naturalnych i skryptach niektóre metryki określone przez KS nie mają zastosowania. Na przykład języki takie jak japoński nie używają odstępów po akapitach, co oznacza, że ​​w praktyce użytkownicy prawdopodobnie nie zmienią odstępów między akapitami. Wyjątek w tym KS pozwala twórcom ignorować właściwości stylu tekstu, które nie mają zastosowania do kombinacji używanego języka i skryptu.

Jest to korzystne dla użytkowników, jeśli twórcy wykorzystują wszelkie dostępne lokalnie wskazówki dotyczące poprawy czytelności w lokalnym języku lub systemie pisma. Jeśli użytkownik zdecyduje się wyjść poza określone wskaźniki, za wszelką wynikającą z tego utratę treści lub funkcjonalności odpowiada użytkownik.

Co więcej, to KS nie dotyczy sposobu, w jaki użytkownicy zmieniają metryki wysokości linii i odstępów. Nie wymaga, aby treść implementowała własne mechanizmy, aby umożliwić użytkownikom takie zmiany. Nie jest błędem treści, jeśli program użytkownika lub platforma nie zapewnia użytkownikom takiej możliwości. Treść nie spełnia niniejszego KS, jeśli wybrana przez użytkownika metoda – na przykład użycie rozszerzenia lub skryptozakładki – nie ustawia prawidłowo właściwości wysokości linii i odstępów tekstu w treści (pod warunkiem, że treść nie zapobiega aktywnie i celowo dodawaniu właściwości).

Możliwość zastosowania

Jeżeli stosowane technologie oparte na znacznikach są w stanie zastąpić tekst metrykami kryterium sukcesu, wówczas to KS ma zastosowanie. Na przykład technologie kaskadowych arkuszy stylów/HTML są w stanie zezwolić na określone metryki odstępów. Technologie wtyczek musiałyby mieć wbudowaną możliwość modyfikowania stylów do określonych metryk. Obecnie to KS nie ma zastosowania do plików PDF, ponieważ nie PDF nie są tworzone przy użyciu znaczników.

Przykładami tekstu, na który zazwyczaj nie wpływają właściwości stylu i nie oczekuje się ich dostosowania, są:

  • Napisy rozszerzone osadzone bezpośrednio w klatkach wideo i nie zapewniane jako powiązany plik napisów
  • Obrazy tekstu

W tym KS implementacje tekstu na kanwie są uważane za obrazy tekstu.

Stosowanie wielokropka

Mogą istnieć obszary strony, w których kontenery tekstowe nie mogą się rozwijać ze względu na ograniczenia projektowe (takie jak maksymalna szerokość lewego paska nawigacyjnego lub nagłówków kolumn tabeli). Powszechną konwencją, jeśli tekst przekracza jego przestrzeń, jest zastępowanie obciętego tekstu wielokropkiem. Jeżeli w wyniku modyfikacji właściwości stylu tekstu pojawiają się wielokropki, strona może nadal spełniać wymagania dotyczące odstępów w tekście, o ile treść jest nadal dostępna. Na przykład:

  • zapewniony jest mechanizm ujawniania skróconego tekstu na stronie (na przykład tekst pojawia się w stanie fokusu lub podczas aktywacji)
  • w przypadku, gdy wielokropek jest częścią sekcji treści zawierającej łącze, na stronie, do której prowadzi link, wyświetlany jest obcięty tekst

Jeżeli tekst nie jest obcięty, ale ma to miejsce w przypadku tekstu z odstępami, brak mechanizmu umożliwiającego pokazanie obciętego tekstu nie spełnia kryterium sukcesu.

Odpowiedzialność użytkownika

Możliwość odczytania i wyciągnięcia znaczenia z nadpisanych odstępów spoczywa na użytkowniku Użytkownik może zdecydować się na przekroczenie regulacji odstępów wskazanych w KS. Jeżeli zwiększone odstępy powodują utratę treści lub funkcjonalności, użytkownik dostosuje lub powróci do oryginalnych odstępów autora lub odstępów w granicach KS. Niezależnie od tego użytkownik potrzebuje elastyczności w dostosowywaniu odstępów w granicach określonych w KS bez utraty treści i funkcjonalności. Takie zmiany można wprowadzić za pomocą arkusza stylów użytkownika, skryptozakładki, rozszerzenia lub aplikacji.

Skutki braku możliwości zastąpienia odstępów

Obrazy poniżej przedstawiają niektóre rodzaje błędów, gdy twórcy nie biorą pod uwagę, że użytkownicy mogą zastąpić odstępy do metryk określonych w tym kryterium sukcesu.

Tekst obcięty

Dolna część słów „Twoje potrzeby” jest obcięta w nagłówku, przez co tekst na rysunku 1 jest nieczytelny. Powinien brzmieć: „Świadczymy usługę aplikacji mobilnej spełniającą Twoje potrzeby”.

Figure 1 Rysunek 1 Odcięcie tekstu w pionie jest naruszeniem kryterium sukcesu (błędem).
Tekst nagłówka obcięty pionowo.

Na rysunku 2 ostatnia część tekstu w 3 nagłówkach umieszczonych obok siebie została wycięta. Pierwszy nagłówek powinien brzmieć „Zębatka w kole.” Ale brzmi: „Zębatka w ko”. Widoczna jest tylko połowa „l”, a litery „e” brakuje zupełnie. Drugi nagłówek powinien brzmieć „Grosz za twoje myśli”. Ale brzmi „Grosz za twoje”. Trzeci powinien brzmieć „Wróć do deski kreślarskiej” Ale brzmi „Wróć do deski”.

Figure 2 Rysunek 2 Odcięcie tekstu w poziomie jest błędem.
3 nagłówki obok siebie z obciętym tekstem.

Nakładanie się tekstu

Na rysunku 3 ostatnie 3 słowa „Grupy i programy” w nagłówku „Technolodzy poszukujący wkładu w grupach i programach” pokrywają się z następującym po nich zdaniem. To zdanie powinno brzmieć: „Zapraszamy do dzielenia się pomysłami i obszarami zainteresowań związanymi z integracją technologii z perspektywy grupy lub programu” Ale napis „Zapraszamy do dzielenia się pomysłami” jest zasłonięty i nieczytelny.

Figure 3 Rysunek 3 Nakładanie się tekstu jest niepowodzeniem.
Tekst nagłówka pokrywa się z częścią tekstu akapitu.

Korzyści

  • Osoby o słabym wzroku, które wymagają większych odstępów między wierszami, słowami i literami, potrafią czytać tekst.
  • Osoby z dysleksją mogą zwiększyć odstępy między liniami, słowami i literami, aby zwiększyć szybkość czytania.
  • Chociaż nie jest to wymagane przez to KS, białe znaki między blokami tekstu mogą pomóc osobom z niepełnosprawnością poznawczą w rozróżnieniu sekcji i zaznaczeniu pól.

Przykłady

Gdy odstępy są zastępowane do metryk KS:

  1. Tekst mieści się w granicach jej pojemnika bez odcinania.
  2. Tekst mieści się w granicach zawierającego go pola, nie nakładając się na inne pola

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Badania

Podstawy tego KS opierają się na badaniach. Metryki wybrane jako miary opierają się na badaniu McLeish. Przeprowadził testy od .04 do 0,25 em. McLeish stwierdził rosnącą krzywą szybkości odczytu rzeczywistych materiałów do 0,25, ale zaczęła się ona spłaszczać przy 0,20. Poprzednie badania, które nie wykazały poprawy, rozpoczęły się po 0,5em. Dokładnie w płaskim punkcie. Dr Wayne E. Dick przeanalizował badanie McLeish i przetłumaczył z punktów. Dr. Dick zalecił wskaźniki przyjęte przez Grupę Roboczą.

Języki i skrypty

Przetestowano około 480 różnych języków i skryptów. Maksymalne korekty odstępów dozwolone przez KS zostały określone na następujących 3 stronach:

  1. Języki w swoich systemach pisania
  2. Internetowa encyklopedia systemów pisania i języków – nazwy języków
  3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (art. 1)

Wyniki

Nie wystąpiły żadne działania niepożądane. Poniżej przedstawiono szczegółowe ustalenia:

Odstępy między znakami
Poszczególne znaki w słowach pozostały nienaruszone, chociaż były nieco bardziej oddalone od siebie.
Odstępy między słowami
Słowa były od siebie bardziej oddalone. W językach, które nie mają słów (np. japoński), stosowanie odstępów między wyrazami nie miało żadnego efektu. Tego się oczekuje.
Wysokość linii
Zmiana wysokości linii nie oddzielała znaków diakrytycznych od znaków ani nie miała negatywnego wpływu na znaki wznoszące się i dolne.

Jak wspomniano wcześniej, za możliwość czytania tekstu z dostosowanymi odstępami odpowiada użytkownik. Dzieje się tak niezależnie od języka.

Wyjątek KS dotyczy przypadków, w których właściwość stylu tekstu nie jest używana w języku lub skrypcie. W takich przypadkach twórcy są zobowiązani jedynie dopilnować, aby odpowiednie właściwości nie zakłócały układu.

Inne referencje

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

język migowy

język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.

język naturalny

język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.

Uwaga

Zobacz także język migowy.

obraz tekstu

tekst, który jest renderowany w postaci nietekstowej (np. jako grafika) w celu uzyskania określonych efektów wizualnych

Uwaga

Nie dotyczy to tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.

określony programowo

takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
tekst

ciąg znaków, który można programowo określić, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku naturalnym

właściwość stylu

właściwość, której wartość określa sposób prezentacji (np. czcionka, kolor, rozmiar, lokalizacja, wypełnienie, głośność, synteza mowy) elementów treści w trakcie ich renderowania (np. na ekranie, przez głośnik, przez wyświetlacz brajlowski, przez programy użytkownika).

Właściwości stylu mogą mieć kilka źródeł:

  • Domyślne style programu użytkownika: Domyślne wartości właściwości stylu stosowane w przypadku braku stylów autora lub użytkownika. Niektóre technologie treści internetowych określają domyślne renderowanie, inne nie;
  • Style autora: Wartości właściwości stylu ustawione przez autora jako część treści (np. style wbudowane, arkusze stylów autora);
  • Style użytkownika: Wartości właściwości stylu ustawione przez użytkownika (np. poprzez ustawienia interfejsu programu użytkownika, arkusze stylów użytkownika).
Początek strony