Objaśnienie KS 1.3.6:Określenie przeznaczenia (Poziom AAA)
W skrócie
- Cel
- Wypełnianie formularzy jest łatwiejsze
- Co robić
- Użyj kodu, aby wskazać cel typowych danych wejściowych, jeśli pozwala na to technologia.
- Dlaczego to jest ważne
- Niektóre osoby z niepełnosprawnością poznawczą mogą nie rozumieć celu danych wejściowych na podstawie samej etykiety.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że cel wielu elementów na stronie można określić programowo, tak aby programy użytkownika mogły wyodrębnić i przedstawić ten cel użytkownikom korzystającym z różnych modalności.
Wielu użytkowników z ograniczonym słownictwem polega na znanych terminach lub symbolach, aby korzystać z Internetu. Jednak to, co jest znane jednemu użytkownikowi, może nie być znane innemu. Gdy autorzy wskażą cel, użytkownicy mogą skorzystać z personalizacji i preferencji użytkownika, aby załadować zestaw symboli lub słownictwa, które są im znane.
To kryterium sukcesu wymaga od twórcy programowego powiązania celu ikon, obszarów i komponentów (takich jak przyciski, linki i pola), aby programy użytkownika mogły określić cel każdego z nich i dostosować wskaźniki lub terminologię, aby były zrozumiałe dla użytkownika. Osiąga się to poprzez dodanie semantyki lub metadanych, które zapewniają ten kontekst. Jest to podobne do dodawania informacji o roli (zgodnie z wymaganiami 4.1.2), ale zamiast dostarczać informacji o tym, czym jest komponent interfejsu użytkownika (np. obraz), dostarcza informacji o tym, co reprezentuje komponent (np. łącze do strony głównej).
Identyfikacja obszarów strony pozwala użytkownikom usuwać lub podświetlać regiony za pomocą agenta użytkownika.
Produkty dla osób, które nie mówią, często wykorzystują symbole, aby pomóc użytkownikom w komunikacji. Symbole te są w rzeczywistości językiem ludzi. Niestety, wiele z tych symboli podlega prawom autorskim i nie jest interoperacyjnych. Oznacza to, że użytkownicy mogą korzystać tylko z jednego urządzenia i nie mogą używać treści, aplikacji ani technologii wspomagających, które nie zostały stworzone przez jedną firmę.
To kryterium sukcesu umożliwia interoperacyjność symboli, dzięki czemu użytkownicy symboli mogą zrozumieć różne treści, które nie zostały stworzone tylko przez jedną firmę. Gdy symbole użytkowników są mapowane na te same węzły, programy użytkownika mogą załadować symbol zrozumiały dla użytkownika. Ludzie mogą następnie kupować symbole i używać ich na różnych urządzeniach lub w różnych aplikacjach. (Należy pamiętać, że symbole nadal byłyby zastrzeżone, ale mogłyby być interoperacyjne).
Korzyści
Osoby korzystające z pomocy mają wiele różnych upośledzeń poznawczych, w tym:
- Pamięć
- Fokus i uwaga
- Związane z językiem
- Funkcje wykonawcze i podejmowanie decyzji.
Spełnienie tego kryterium sukcesu pomaga użytkownikom, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia lub znajomego interfejsu:
- Symbole i grafiki, z którymi użytkownicy są zaznajomieni
- Mniej funkcji i mniejsze przeciążenie poznawcze
- Skróty klawiaturowe
Przykłady
- A website uses ARIA landmarks to identify the regions of the page, and users can hide areas that do not have a
role of
main
(punkty orientacyjne ARIA do identyfikacji regionów strony, a użytkownicy mogą ukrywać obszary, które nie pełnią rolitreści głównej
). - Łącza w nawigacji strony internetowej są oznaczone tak, aby użytkownicy mogli dodawać własne ikony.
- Ikony na stronie internetowej są oznaczone tak, aby użytkownicy mogli zastąpić własne zestawy ikon na stronie.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- Issue-papers on personalization and preferences (Dokumenty tematyczne dotyczące personalizacji i preferencji)
- An example of adaptive page (Przykład strony adaptacyjnej)
- Background research document (Tło dokumentu badawczego)
- Semantics for adaptive interfaces (Semantyka dla interfejsów adaptacyjnych)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- Programowe wskazywanie przeznaczenia ikon, obszarów i elementów interfejsu użytkownika
- ARIA11: Użycie punktów orientacyjnych ARIA do określenia kluczowych obszarów strony ORAZ
- Użycie mikrodanych do oznaczania komponentów interfejsu użytkownika (w przyszłości łącze
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
- Umożliwienie programom użytkownika znalezienia wersji treści, która najlepiej odpowiada ich potrzebom.
-
Użycie semantyki do identyfikacji ważnych cech (np.
coga-simplification="simplest")
- Korzystanie z
aria-invalid
iaria-required
Kluczowe pojęcia
fragment treści internetowej odbierany przez użytkownika jako pojedyncza kontrolka dla określonej funkcji
Uwaga
Wiele komponentów interfejsu użytkownika może być implementowanych w postaci pojedynczego elementu. Tutaj komponenty nie są związane z konkretną techniką programistyczną, a raczej z tym, co użytkownik odbiera jako pojedynczą kontrolkę.
Uwaga
Do komponentów interfejsu użytkownika należą elementy formularzy i linków, jak również komponenty generowane przez skrypty.
Uwaga
To, co jest tutaj rozumiane jako „komponent” lub „komponent interfejsu użytkownika” jest również czasami nazywane „elementem interfejsu użytkownika”.
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
postrzegalna, programowo określona część treści
Uwaga
W HTML każdy obszar oznaczony jako punkt orientacyjny jest regionem.
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.