Objaśnienie KS 2.2.6:Ostrzeżenie o limicie czasu (Poziom AAA)
W skrócie
- Cel
- Użytkownicy nie tracą danych z powodu nieznanych limitów czasu.
- Co zrobić
- Poinformuj użytkowników, jak długo ich sesja może być nieaktywna, zanim utracą informacje.
- Dlaczego to jest ważne
- Osoby z niepełnosprawnością mogą potrzebować więcej czasu na wykonanie działań.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że w przypadku korzystania z limitu czasu użytkownicy wiedzą, jaki czas bezczynności spowoduje przekroczenie limitu czasu strony i utratę danych. Korzystanie ze zdarzeń ograniczonych czasowo może stanowić poważną barierę dla użytkowników z zaburzeniami poznawczymi, ponieważ mogą oni potrzebować więcej czasu na przeczytanie treści lub wykonanie funkcji, takich jak wypełnienie formularza internetowego.
Podczas realizacji procesu internetowego, takiego jak rezerwacja pokoju hotelowego lub zakup biletu lotniczego, użytkownik z zaburzeniami poznawczymi może zostać przytłoczony długimi instrukcjami i wprowadzaniem danych wymaganych do ukończenia procesu. Użytkownik może nie być w stanie ukończyć procesu za jednym razem i może potrzebować przerwy. Użytkownicy powinni mieć możliwość opuszczenia procesu bez utraty bieżącego miejsca w procesie i bez utraty informacji, które zostały już wprowadzone. Jeśli użytkownicy nie mogą zrobić sobie przerwy i sprawdzić swojej pracy, wielu z nich często nie będzie w stanie poprawnie wykonać zadania.
To kryterium sukcesu działa w parze z kryterium sukcesu 2.2.1 Dostosowanie czasu, ale koncentruje się w szczególności na powiadamianiu o przekroczeniu limitu czasu związanym z brakiem aktywności użytkownika.
Najlepszym sposobem na spełnienie tego kryterium sukcesu jest przechowywanie danych użytkownika przez co najmniej 20 godzin. Umożliwia to użytkownikom z niepełnosprawnościami i starzejącym się rozpoczęcie i zakończenie zadania z przerwami w razie potrzeby. Jednakże, gdy zapisanie danych użytkownika nie jest praktyczne, twórca musi ostrzec użytkownika o czasie nieaktywności, co spowoduje przekroczenie limitu czasu. Limity czasu powinny być wyświetlane użytkownikowi raz na początku powiązanego zadania lub procesu, a nie na każdym kroku.
To kryterium sukcesu ma zastosowanie tylko do przekroczeń limitu czasu, które są znane lub kontrolowane przez dostawcę treści. Na przykład, jeśli użytkownik zamknie przeglądarkę internetową lub urządzenie i utraci zawartość otwartej strony, która nie została jeszcze przesłana, kryterium sukcesu nie zostało naruszone.
Przykłady przepisów dotyczących prywatności wspomnianych w nocie dotyczącej kryterium sukcesu i powiązanych standardów zgodności to PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) i HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act of 1996).
Korzyści
To kryterium sukcesu pomaga użytkownikom, zapewniając im powiadomienia o przekroczeniu limitu czasu związanego z brakiem aktywności.
Gdy użytkownik wie, ile czasu ma na wykonanie zadania, będzie wiedział, czy może zrobić sobie potrzebną przerwę i wznowić pracę bez konieczności rozpoczynania jej od nowa. Umożliwia to wielu użytkownikom wykonywanie zadań internetowych, których inaczej nie mogliby wykonać. Jeśli istnieje sytuacja, w której konieczne jest przekroczenie limitu czasu, użytkownik jest ostrzegany na początku zadania o długości nieaktywności, która spowoduje przekroczenie limitu czasu. Użytkownik może wtedy zdecydować, czy jest w stanie wykonać to zadanie w określonym czasie, czy też musi przygotować materiały przed rozpoczęciem procesu. Zmniejszy to frustrację związaną z utratą pracy z powodu przekroczenia limitu czasu.
To kryterium sukcesu pomaga osobom z wieloma różnymi niepełnosprawnościami poznawczymi, w tym osobom z:
- niepełnosprawnością językową;
- niepełnosprawnością związaną z pamięcią;
- zaburzeniami koncentracji i uwagi; oraz
- niepełnosprawnościami, które wpływają na funkcje wykonawcze i podejmowanie decyzji.
Przykłady
- Podczas dokonywania zakupu w witrynie handlu elektronicznego informacje wprowadzane przez użytkownika są przechowywane przez ponad 20 godzin. Zapewnia to, że jeśli będą musieli przerwać pracę na jakiś czas, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą w stanie kontynuować zakup po powrocie.
- Aplikacja internetowa umożliwiająca składanie zeznań podatkowych zapewnia powiadomienie, że aplikacja wygaśnie ze względów bezpieczeństwa. Powiadomienie wskazuje, że brak aktywności przez nieprzerwany okres dłuższy niż godzina spowoduje rozpoczęcie procesu limitu czasu.
- Formularz kontaktowy nie implementuje żadnego rodzaju procesu limitu czasu. Informacje wprowadzone do formularza kontaktowego można przesłać w dowolnym momencie i zostaną one utracone tylko wtedy, gdy użytkownik zamknie okno przeglądarki.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- User Needs Table 3: Entering data, error prevention & recovery (Potrzeby użytkowników Tabela 3: Wprowadzanie danych, zapobieganie błędom i odzyskiwanie danych)
- SSA Best Practices Library: Timeouts (Biblioteka najlepszych praktyk SSA: Limity czasu)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- Ustawienie limitu czasu sesji po co najmniej 20 godzinach braku aktywności.
- Przechowywanie danych użytkownika przez ponad 20 godzin.
- Ostrzeganie o dopuszczalnym czasie bezczynności użytkownika na początku procesu.
Kluczowe pojęcia
każdy nieprzerwany okres, w którym nie występują żadne działania użytkownika
Sposób śledzenia jest określany przez stronę internetową lub aplikację.