Idź do treści

Objaśnienie KS 2.2.2:Pauza, zatrzymanie, ukrycie (Poziom A)

W skrócie

Cel
Mniej użytkowników jest rozpraszanych przez treści, które się aktualizują lub przesuwają.
Co zrobić
Pozwól użytkownikom kontrolować zmiany treści zachodzące równolegle z innymi treściami.
Dlaczego to jest ważne
Niektóre osoby z zaburzeniami poznawczymi i deficytami uwagi nie mogą skoncentrować się na ciągłym ruchu.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest uniknięcie rozpraszania użytkowników podczas interakcji ze stroną internetową.

„Poruszanie się, przesuwanie, migotanie” odnosi się do treści, w których widoczna treść daje poczucie ruchu. Typowe przykłady obejmują filmy, zsynchronizowane prezentacje multimedialne, animacje, gry w czasie rzeczywistym i przewijane znaczniki akcji. „Automatyczna aktualizacja” odnosi się do treści, która aktualizuje się lub znika w oparciu o wstępnie ustawiony przedział czasu. Typowe treści oparte na czasie obejmują dźwięk, automatycznie aktualizowane informacje o pogodzie, wiadomości, aktualizacje cen akcji oraz automatyczne postępujące prezentacje i wiadomości. Wymagania dotyczące przenoszenia, migania i przewijania treści oraz automatycznej aktualizacji treści są takie same, z wyjątkiem:

  • twórcy mają możliwość zapewnienia użytkownikowi środków do kontrolowania częstotliwości aktualizacji, gdy treść jest automatycznie aktualizowana i
  • nie ma pięciosekundowego wyjątku dla automatycznej aktualizacji, ponieważ automatyczna aktualizacja przez kilka sekund, a następnie zatrzymanie, nie ma sensu

Przesuwanie lub automatyczne aktualizacje treści mogą stanowić barierę dla każdego, kto ma problemy z szybkim odczytem tekstu statycznego, a także dla każdego, kto ma problemy ze śledzeniem poruszających się obiektów. Może również powodować problemy dla czytników ekranu.

Poruszanie treści może być również poważnym rozproszeniem dla niektórych osób. Niektóre grupy, szczególnie te z zaburzeniami deficytu uwagi, uważają, że migające treści rozpraszają, co utrudnia im koncentrację na innych częściach strony internetowej. Wybrano pięć sekund, ponieważ jest to wystarczająco długi czas, aby przyciągnąć uwagę użytkownika, ale nie tak długi, aby użytkownik nie mógł przeczekać rozproszenia, jeśli jest to konieczne do korzystania ze strony.

Wstrzymane treści można wznowić w czasie rzeczywistym lub kontynuować odtwarzanie od momentu, w którym użytkownik zakończył pracę.

  • Wstrzymywanie i wznawianie w miejscu, w którym użytkownik przerwał, jest najlepsze dla użytkowników, którzy chcą wstrzymać czytanie treści i działa najlepiej, gdy treść nie jest powiązana ze zdarzeniem lub stanem w czasie rzeczywistym.

    Uwaga

    ZobaczKS 2.2.1: Dostosowanie czasu , aby poznać dodatkowe wymagania związane z ograniczeniami czasowymi odczytu.

  • Wstrzymanie i przeskakiwanie do bieżącego wyświetlacza (po zwolnieniu pauzy) jest lepsze dla informacji o charakterze rzeczywistym lub „statusu”. Na przykład radar pogodowy, znacznik akcji, kamera drogowa lub licznik czasu aukcji przedstawiałyby wprowadzające w błąd informacje, gdyby przerwa spowodowała wyświetlanie starych informacji po ponownym uruchomieniu treści.

    Uwaga

    Ukrywanie treści miałoby taki sam efekt jak wstrzymanie i przeskoczenie do bieżącego wyświetlania (po zwolnieniu pauzy).

Aby mechanizm został uznany za „mechanizm wstrzymania przez użytkownika”, musi on zapewnić użytkownikowi środki do wstrzymania, które nie wiążą użytkownika ani fokusu, aby strona nie mogła być używana. Słowo „pauza” jest tutaj rozumiane w znaczeniu „przycisku pauzy”, chociaż można użyć innych mechanizmów niż przycisk. Zatrzymanie animacji tylko tak długo, jak użytkownik skupia się na niej (gdy uruchamia się ponownie, gdy tylko użytkownik odsunie fokus) nie jest uważane za „mechanizm wstrzymania przez użytkownika”, ponieważ sprawia, że strona jest bezużyteczna w tym procesie i nie spełnia tego kryterium sukcesu.

Ważne jest, aby pamiętać, że terminy „migotanie” i „błyskanie” mogą czasami odnosić się do tej samej treści.

  • „Migotanie” odnosi się do treści, które powodują problem z rozproszeniem uwagi. Migotanie może być dozwolone przez krótki czas, o ile się zatrzymuje (lub może zostać zatrzymane)
  • „Błyskanie” odnosi się do treści, które mogą wywołać napad (jeśli jest większy niż 3 na sekundę i wystarczająco duży i jasny). Nie można na to pozwolić nawet na sekundę, ponieważ może to spowodować atak. Wyłączenie błyskania również nie jest opcją, ponieważ napad może nastąpić szybciej, niż większość użytkowników mogłaby go wyłączyć.
  • Migotanie zwykle nie występuje z prędkością 3 na sekundę lub więcej, ale może. Jeśli migotanie następuje szybciej niż 3 na sekundę, byłoby to również uważane za błysk.

Korzyści

  • Udostępnianie treści, które przestają migać po pięciu sekundach lub udostępnienie mechanizmu umożliwiającego użytkownikom zatrzymanie migania treści umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami interakcję ze stroną internetową.
  • Jednym z zastosowań treści, które migają, jest zwrócenie uwagi odwiedzającego na tę treść. Chociaż jest to skuteczna technika dla wszystkich widzących użytkowników, może stanowić problem dla niektórych użytkowników, jeśli będzie się utrzymywać. W przypadku niektórych grup, w tym osób o niskim poziomie umiejętności czytania i pisania, osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z zaburzeniami koncentracji uwagi, migające treści mogą utrudniać lub nawet uniemożliwiać interakcję z resztą strony internetowej.

Przykłady

Niezbędną animację można wstrzymać bez wpływu na aktywność
Witryna internetowa pomaga użytkownikom zrozumieć „jak wszystko działa” poprzez animacje demonstrujące procesy. Animacje mają przyciski „pauza” i „uruchom ponownie”.
Znacznik akcji
Znacznik akcji ma przyciski „pauza” i „uruchom ponownie”. Wstrzymanie znacznika powoduje zatrzymanie go na aktualnie wyświetlonej akcji. Ponowne uruchomienie powoduje wznowienie znacznika z punktu zatrzymania, ale z powiadomieniem, że wyświetlanie jest opóźnione. Ponieważ celem paska notowań jest zwykle dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym, może istnieć również przycisk, który przesunie pasek do ostatnio notowanych akcji.
Gra jest zaprojektowana w taki sposób, że użytkownicy zmieniają się, zamiast rywalizować w czasie rzeczywistym.
Jeden z graczy może przerwać grę bez unieważniania jej aspektu rywalizacji.
Reklama internetowa
Reklama miga, aby przyciągnąć uwagę widzów, ale zatrzymuje się po 5 sekundach
Monit formularza
Formularz miga strzałką w pobliżu przycisku przesyłania, jeśli użytkownik zakończy wypełnianie formularza, ale nie aktywuje przycisku przesyłania. Mruganie zatrzymuje się po 5 sekundach.
Animacja
Animacja działa w górnej części strony, ale w dolnej części animacji znajduje się przycisk „zamroź animację”.
Animacja „ładowania”
Animacja preloadera jest wyświetlana na stronie, która wymaga pobrania określonego procentu dużego pliku przed rozpoczęciem odtwarzania. Animacja jest jedyną treścią na stronie i instruuje użytkownika, aby poczekał, aż wideo się załaduje. Ponieważ ruchoma treść nie jest prezentowana równolegle z innymi treściami, nie ma potrzeby wprowadzania mechanizmu jej wstrzymania, zatrzymania lub ukrywania, mimo że animacja może działać dłużej niż 5 sekund dla użytkowników z wolniejszymi połączeniami.
Pełnostronicowa reklama
Witryna wymaga, aby wszyscy użytkownicy obejrzeli 15-sekundową reklamę, zanim będą mogli uzyskać dostęp do bezpłatnych treści dostępnych na ich stronie. Ponieważ oglądanie reklamy jest wymogiem dla wszystkich użytkowników i ponieważ nie jest prezentowana równolegle z innymi treściami, nie trzeba zapewnić mechanizmu jej wstrzymania, zatrzymywania lub ukrywania.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

błysk

para przeciwstawnych względnych luminancji, która może u niektórych osób wywołać atak padaczki, jeżeli efekt ten ma odpowiednie natężenie i zmienia się z pewną określoną częstotliwością.

Uwaga

Zobacz informacje o granicznych wartościach ogólnych błysków i czerwonych błysków, aby dowiedzieć się, które błyski są niedopuszczalne.

Uwaga

Zobacz także migotanie.

graniczne wartości dowolnych błysków i czerwonych błysków

błysk, albo szybko zmieniająca się sekwencja obrazów są poniżej granicznych wartości (tzn. treść jest zgodna z wytycznymi), jeżeli poniższe punkty przyjmują wartość „prawda”:

  1. nie występują więcej niż trzy błyski dowolne i/lub nie więcej niż trzy czerwone błyski w ciągu sekundy; lub
  2. łączny obszar błysków pojawiających się jednocześnie nie przekracza 0,006 sterydianów w obrębie 10 stopni pola widzenia monitora (25% na każde 10 stopni pola widzenia monitora) dla osoby patrzącej na monitor z przeciętnej odległości.

gdzie:

  • dowolny błysk jest zdefiniowany jako para przeciwnych zmian ze względną luminacją wynoszącą 10% lub więcej największej względnej luminancji, gdzie relatywna luminancja ciemniejszego z obrazów wynosi poniżej 0,80; i gdzie wzrost „pary przeciwnych zmian” łączy się ze zwiększeniem a następnie zmniejszeniem lub odwrotnie, a
  • czerwony błysk jest zdefiniowany jako jakakolwiek para przeciwstawnych przejść zawierających ostrą/nasyconą czerwień.

Wyjątek: Błyskanie, które jest spokojne, zbalansowane, na wzór szumu lub szachownicy z „polami” mniejszymi niż 0,1 stopnia (pola widzenia przy przeciętnej odległości od monitora) umieszczone po boku nie przekraczają wartości granicznych.

Uwaga

Przy przeciętnym oprogramowaniu i treści internetowej, przy użyciu prostokąta o rozmiarze 341 x 256 pixeli na powierzchni ekranu, kiedy treść oglądana jest przy rozdzielczości 1024 x 768 pixeli da w przybliżeniu 10 stopni pola widzenia dla standardowych rozmiarów monitorów i standardowej odległości patrzenia na nie (na przykład 22-26 cali odległości, przy ekranie wielkości 15-17 cali). (Wyższe ustawienia rozdzielczości pokazujące to samo renderowanie treści daje mniejsze i bezpieczniejsze obrazy, tak więc niższe ustawienia rozdzielczości stosuje się, żeby zdefiniować progowanie).

Uwaga

Przejście oznacza zmianę we względnej luminancji (lub relatywna luminancja/kolor w czerwonym błysku) pomiędzy sąsiadującymi szczytami i dolinami w obrębie relatywnej luminancji (lub relatywna luminancja/kolor w czerwonym błysku) w krótkim czasie. Błyśnięcie składa się z dwóch przeciwnych przejść.

Uwaga

Nowa definicja dla „pary przeciwstawnych przejść zawierających ostrą/nasyconą czerwień” (z WCAG 2.2) to para przeciwstawnych przejść, gdzie jedno przejście prowadzi do lub ze stanu o wartości R/(R + G + B), która jest większa lub równa 0,8, a różnica między stanami wynosi więcej niż 0.2 (bezjednostkowa) w diagramie chromatyczności CIE 1976 UCS. [[ISO_9241-391]]

Uwaga

Dostępne są narzędzia do analizy obrazu video, pod kątem granicznych wartości błysków. Nie trzeba jednak narzędzi, żeby osiągnąć te warunki, jeżeli migotanie jest równe lub mniejsze 3 mrugnięciom na sekundę. Zawartość przechodzi wówczas automatycznie (zobacz pkt 1 i 2 powyżej).

istotny

jeżeli taki element zostanie usunięty, może to całkowicie zmienić informację lub funkcjonalność treści, a informacja i funkcjonalność nie mogą zostać osiągnięte w inny sposób, zapewniający zgodność

mechanizm

procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu

Uwaga

Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.

Uwaga

Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.

migotanie

naprzemienna zmiana stanu wizualnego w celu zwrócenia uwagi

Uwaga

Zobacz także błysk. W przypadku odpowiedniej wielkości, odpowiedniej jasności oraz odpowiedniej częstotliwości, migotanie może być zakwalifikowane jako błyskanie.

procedura

seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
wstrzymane

zatrzymane na żądanie użytkownika i niewznawiane bez jego żądania

względna luminancja

względna jasność punktu w przestrzeni kolorów, znormalizowana do 0 dla najciemniejszego czarnego i 1 dla najjaśniejszego białego

Uwaga

Dla przestrzeni kolorów w standardzie sRGB względna luminancja koloru jest definiowana jako L = 0.2126 * R + 0.7152 * G + 0.0722 * B gdzie R, G i B zostały zdefiniowane jako:

  • jeżeli RsRGB <= 0.04045 wówczas R = RsRGB/12.92 lub R = ((RsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
  • jeżeli GsRGB <= 0.04045 wówczas G = GsRGB/12.92 lub G = ((GsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
  • jeżeli BsRGB <= 0.04045 wówczas B = BsRGB/12.92 lub B = ((BsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4

oraz RsRGB, GsRGB i BsRGB są zdefiniowane jako:

  • RsRGB = R8bit/255
  • GsRGB = G8bit/255
  • BsRGB = B8bit/255

Znak „^” oznacza potęgowanie. (Równanie pochodzi z [[SRGB]]).

Uwaga

Przed majem 2021 roku wartość 0,04045 w definicji była inna (0,03928). Została ona zaczerpnięta ze starszej wersji specyfikacji i została zaktualizowana. Nie ma ona praktycznego wpływu na obliczenia w kontekście niniejszych wytycznych.

Uwaga

Niemal wszystkie obecnie używane systemy kodują kolory w standardzie sRGB. O ile używany będzie inny standard kodowania kolorów do przetwarzania i wyświetlania, autor musi obliczać kolor na podstawie standardu sRGB. Jeżeli używa innego, zobacz Objaśnienie kryterium sukcesu 1.4.3.

Uwaga

Jeżeli dithering odbywa się po dostarczeniu kolorów, bierze się pod uwagę kolory źródłowe. W wypadku kolorów wymieszanych na poziomie źródłowym, pod uwagę bierze się uśrednione wartości kolorów źródłowych (uśredniony R, uśredniony G i uśredniony B).

Uwaga

Istnieją narzędzia, które automatycznie obliczają kontrast i błyski.

Początek strony