Objaśnienie KS 3.3.7:Ponowny wpis (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Ułatwiaj użytkownikom realizowanie wieloetapowych procedur.
- Co zrobić
- Nie pytaj o tę samą informację dwa razy w trakcie jednej sesji.
- Dlaczego to jest ważne
- Niektóre osoby z problemami poznawczymi mają trudności z zapamiętaniem tego, co wprowadziły wcześniej.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie użytkownikom możliwości pomyślnego ukończenia procedur wieloetapowych. Zmniejsza wysiłek poznawczy, gdy informacje są wymagane więcej niż raz podczas procedury. Zmniejsza to również potrzebę przywoływania informacji dostarczonych w poprzednim kroku.
Informacje, które należy zapamiętać w celu wprowadzenia, mogą stanowić istotną barierę dla użytkowników z problemami poznawczymi oraz z problemami z pamięcią. Wszyscy użytkownicy doświadczają naturalnego, stopniowego zmęczenia psychicznego, gdy przechodzą przez kolejne etapy procedury. Zmęczenie to jest przyspieszane przez stres związany z przywoływaniem informacji z krótkotrwałej pamięci roboczej. Użytkownicy z problemami w uczeniu się i problemami poznawczymi są bardzo podatni na zmęczenie psychiczne.
Wymaganie, by użytkownicy przypominali sobie wcześniej wprowadzoną informację może spowodować, że zrezygnują lub wprowadzą ponownie tę informację niepoprawnie. Funkcja autouzupełniania w przeglądarkach nie jest uważana za wystarczającą, ponieważ to treść (strona internetowa) musi zapewnić przechowywane informacje informacje dla powtarzanego wpisu lub uniknąć ponownego pytania o te same informacje.
To kryterium sukcesu nie dodaje wymogu przechowywania informacji między sesjami. Procedura jest definiowana na podstawie aktywności i nie ma zastosowania, gdy użytkownik powraca po zamknięciu sesji lub nawigacji. Procedura może jednak przebiegać w różnych domenach, więc jeśli procedura płatności obejmuje zewnętrznego dostawcę płatności, będzie on objęty zakresem.
Termin „możliwe do wybrania” nie ma charakteru zalecenia. Pozwala on tworcom opracować techniki, gdy automatyczne wypełnianie nie jest możliwe. Może to obejmować umożliwienie użytkownikowi
- wybranie i wypełnienie pola, w tym wybór z listy rozwijanej;
- skopiowanie tekstu ze strony i wklejenie go do pola formularza;
- zaznaczenie pola wyboru, aby wypełnić pola danych tymi samymi wartościami, które zostały wprowadzone wcześniej (np. mój adres rozliczeniowy jest taki sam jak adres wysyłki).
Dane, które są „możliwe do wybrania”, muszą znajdować się na tej samej stronie. Najlepiej, gdyby były one widoczne domyślnie i ściśle powiązane z polami danych, w których są wymagane.
To kryterium sukcesu nie ma zastosowania, jeśli dane są dostarczane przez użytkownika za pomocą innej metody, takiej jak przesłanie CV w formacie dokumentu.
To kryterium sukcesu nie ma wpływu na dostępne uwierzytelnianie, dla którego wystarczającą techniką jest zezwolenie na automatyczne wypełnianie haseł. W takim przypadku wypełnienie jest wykonywane przez przeglądarkę użytkownika. Ponowne wpisy to prośba o przekazanie w treści strony internetowej poprzedniego wpisu, ale nie pomiędzy sesjami, ani nie w istotnych celach, takich jak pytanie o hasło.
To kryterium nie obejmuje wymogów ani wyjątków dotyczących prywatności lub informacji umożliwiających identyfikację osoby (PII), ale przy wdrażaniu technik takich jak autowypełnienie twórcy powinni zapewnić ochronę danych podczas przechowywania informacji nawet tymczasowo w trakcie procedury. Możliwe jest wyeliminowanie ponownego wpisywania w sposób, który nie wprowadza dodatkowych zagrożeń dla prywatności, ale możliwe jest również, że słaba implementacja (w celu spełnienia tego kryterium) może spowodować wyciek dodatkowych danych osobowych.
Istnieją wyjątki w sytuacjach:
- Niezbędne zastosowania ponownego wprowadzania danych do takich rzeczy, jak gry pamięciowe, które zostałyby unieważnione, gdyby podano poprzednie odpowiedzi.
- Środki bezpieczeństwa, takie jak zapobieganie wyświetlaniu lub kopiowaniu ciągu haseł. Gdy tworzone hasło powinno być unikalnym i złożonym ciągiem znaków, a zatem nie może być weryfikowane przez twórcę. Jeśli system wymaga od użytkownika ręcznego utworzenia hasła, które nie jest wyświetlane, ponowne potwierdzenie przez użytkownika nowego ciągu znaków jest dozwolone jako wyjątek.
- Gdy poprzednio wprowadzone informacje nie są już aktualne, użytkownik może zostać poproszony o ich ponowne wprowadzenie.
Korzyści
- Użytkownicy z problemami poznawczymi doświadczają trudności z pamięcią krótkotrwałą i roboczą. Brak konieczności wielokrotnego zapamiętywania poszczególnych informacji zmniejsza stres i prawdopodobieństwo popełnienia błędu.
- Użytkownicy, którzy mają trudności z przypominaniem sobie zapamiętanych informacji, przywoływaniem informacji i innymi funkcjami poznawczymi, mogą wykonywać procedury bez konieczności niepotrzebnego polegania na swojej pamięci.
- Użytkownicy z niepełnosprawnością manualną, na przykład korzystający ze sterowania przełącznikami lub wprowadzania głosowego, odnoszą korzyści z mniejszej ilości wprowadzanego tekstu.
Przykłady
- Formularz wymaga podania firmowego numeru identyfikacyjnego (ID) użytkownika w pierwszym kroku procedury zakupu nowego komputera. W trzecim kroku użytkownik jest proszony o potwierdzenie, że komputer należy do niego (a nie do współpracownika) i ponownie wyświetla identyfikator. Umożliwia użytkownikowi zmianę identyfikatora, ale domyślnie ustawia go na poprzednio wprowadzonym.
- Formularz w witrynie e-commerce pozwala użytkownikowi potwierdzić, że adres rozliczeniowy i adres dostawy to ten sam adres.
- Strona wyników wyszukiwania wstępnie wypełnia pole wyszukiwania wcześniej wprowadzonym terminem wyszukiwania w tym samym procesie.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- Cognitive Accessibility Gap Analysis Topic 3: Entering Data, Error Prevention, & Recovery (Analiza luk w dostępności poznawczej Temat 3: Wprowadzanie danych, zapobieganie błędom i odzyskiwanie danych)
- Making Content Usable for People with Cogntive and Learning Disabilities 4.5.4 Design Forms to Prevent Mistakes (Tworzenie treści użytecznych dla osób z problemami poznawczymi i trudnościami w uczeniu się 4.5.4 Projektowanie formularzy w celu zapobiegania błędom)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- G221: Zapewnienie danych z poprzedniego etapu procedury
- Nieproszenie o tę samą informację dwa razy (potencjalna przyszła technika)
Kluczowe pojęcia
jeżeli taki element zostanie usunięty, może to całkowicie zmienić informację lub funkcjonalność treści, a informacja i funkcjonalność nie mogą zostać osiągnięte w inny sposób, zapewniający zgodność
seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania