Objaśnienie KS 2.5.7:Ruch przeciągania (Poziom AA)
W skrócie
- Cel
- Nie polegaj w działaniach użytkownika na przeciąganiu.
- Co zrobić
- W przypadku każdej akcji wymagającej przeciągania zapewnij alternatywę wykorzystującą proste wskazanie.
- Dlaczego to jest ważne
- Niektóre osoby nie mogą używać myszy do przeciągania elementów.
Intencja
Celem tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że funkcjonalność, która wykorzystuje ruch przeciągania ma inny jednowskaźnikowy tryb działania, który nie wymaga zręczności w przeciąganiu elementów.
Niektóre osoby nie są w stanie wykonywać precyzyjnych ruchów przeciągania. Inne używają wyspecjalizowanego lub przystosowanego urządzenia wejściowego, takiego jak trackball (kot), mysz nagłowna głowy, system wzroku lub emulator myszy sterowany głosem, co może sprawić, że przeciąganie będzie uciążliwe i podatne na błędy.
Gdy interfejs implementuje funkcję wykorzystującą ruchy przeciągania, użytkownicy wykonują cztery odrębne działania:
- dotknij lub kliknij, aby ustalić punkt początkowy, potem
- naciśnij i przytrzymaj ten punkt początkowy podczas...
- wykonywania zmiany położenia wskaźnika przed...
- zwolnieniem wskaźnika w punkcie końcowym.
Nie wszyscy użytkownicy potrafią dokładnie nacisnąć i przytrzymać ten punkt kontaktu, jednocześnie zmieniając położenie wskaźnika. Należy zapewnić alternatywną metodę, aby użytkownicy z niepełnosprawnością manualną korzystający ze wskaźnika (myszy, pióra lub kontaktu dotykowego) mogli korzystać z tej funkcjonalności.
Wymaganie to jest odrębne od dostępności klawiatury, ponieważ osoby korzystające z urządzenia z ekranem dotykowym nie mogą korzystać z klawiatury fizycznej. Interakcje specyficzne dla klawiatury, takie jak klawisze tabulacji lub klawisze strzałek, mogą nie być możliwe w przypadku napotkania kontrolki „przeciągnij i upuść”. Należy jednak pamiętać, że wprowadzanie tekstu może być akceptowalną alternatywą dla przeciągania z jednym wskaźnikiem. Na przykład wprowadzenie danych obok suwaka może pozwolić każdemu użytkownikowi na wprowadzenie dokładnej wartości suwaka. W takiej sytuacji klawiatura ekranowa na ekranie dotykowym umożliwia wprowadzenie wartości alfanumerycznej za pomocą jednego wskaźnika.
Kryterium to nie dotyczy przewijania włączonego przez program użytkownika. Przewijanie
strony nie wchodzi w zakres tego zakresu, podobnie jak użycie techniki takiej jak
overflow
w CSS aby umożliwić przewijanie sekcji treści.
Korzyści
- Użytkownicy, którzy mają trudności z wykonywaniem ruchów przeciągania, mogą nadal obsługiwać interfejs z interfejsem wskaźnika.
Przykłady
- Mapa umożliwia użytkownikom przeciąganie widoku mapy, a mapa posiada przyciski w górę/w dół/w lewo/w prawo do przesuwania widoku.
- Sortowalna lista elementów może, po dotknięciu lub kliknięciu elementu listy, udostępnić sąsiadujące kontrolki umożliwiające przesuwanie elementu w górę lub w dół na liście poprzez proste dotknięcie lub kliknięcie tych kontrolek.
- Tablica zadań, która umożliwia użytkownikom przeciąganie i upuszczanie elementów pomiędzy kolumnami, udostępnia również dodatkowe wyskakujące menu po dotknięciu lub kliknięciu elementów w celu przeniesienia wybranego elementu do innej kolumny poprzez dotknięcie lub kliknięcie pozycji menu wyskakującego.
- Widżet sterowania promieniowego (koło kolorów), w którym wartość można ustawić poprzez przeciągnięcie znacznika aktualnie wybranego koloru w inne miejsce, umożliwia także wybranie innej wartości koloru poprzez dotknięcie lub kliknięcie innego miejsca na kole kolorów.
- Widżet liniowego sterowania suwakiem, w którym wartość można ustawić poprzez przeciągnięcie wskaźnika wizualnego (kciuka) pokazującego aktualną wartość, umożliwia dotknięcie lub kliknięcie dowolnego punktu na ścieżce suwaka w celu zmiany wartości i ustawienia kciuka w tej pozycji.
- Widżet, za pomocą którego możesz przeciągnąć prezent dla jednej osoby na zdjęciu grupy osób, posiada również alternatywne menu, w którym użytkownicy mogą wybrać z menu osobę, która powinna otrzymać prezent.
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
Błędy
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
Kluczowe pojęcia
procesy i efekty osiągalne w wyniku działań użytkownika
jeżeli taki element zostanie usunięty, może to całkowicie zmienić informację lub funkcjonalność treści, a informacja i funkcjonalność nie mogą zostać osiągnięte w inny sposób, zapewniający zgodność
wprowadzanie danych wskaźnikiem, które działa z jednym punktem kontaktu z ekranem, w tym pojedyncze stuknięcia i kliknięcia, podwójne stuknięcia i kliknięcia, długie naciśnięcia i gesty oparte na ścieżce
seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
operacja, podczas której wskaźnik styka się z elementem podczas zdarzenia w dół, a element (lub reprezentacja jego położenia) podąża za wskaźnikiem aż do zdarzenia w górę
Uwaga
Przykładami elementów przeciąganych są elementy list, elementy tekstowe i obrazy.
zdarzenie platformy wywoływane w momencie naciśnięcia przycisku urządzenia wskazującego (wskaźnika), gdy wskaźnik znajduje się wewnątrz elementu
Zdarzenie może mieć na różnych platformach różne nazwy, takie jak „touchstart” lub „mousedown”.
zdarzenie platformy wywoływane, gdy przycisk wyzwalający urządzenia wskazującego (wskaźnika) zostanie zwolniony), gdy wskaźnik znajduje się wewnątrz elementu
Zwolnienie nacisku może mieć różne nazwy na różnych platformach, takie jak „touchend” lub „mouseup”."