Idź do treści

Objaśnienie KS 3.2.4:Spójna identyfikacja (Poziom AA)

W skrócie

Cel
Działania na różnych stronach są bardziej przewidywalne .
Co zrobić
Spójnie oznaczaj powtarzające się funkcjonalności.
Dlaczego to ważne
Spójnie oznakowane działania są szczególnie ważne dla osób niepełnosprawnych.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie spójnej identyfikacji elementów funkcjonalnych, które pojawiają się wielokrotnie w zestawie stron internetowych. Strategią stosowaną przez osoby korzystające z czytników ekranu podczas obsługi witryny internetowej jest poleganie w dużej mierze na ich znajomości funkcjonalności, które mogą pojawiać się na różnych stronach internetowych. Jeśli identyczne funkcjonalności mają różne etykiety (lub, bardziej ogólnie, inną dostępną nazwę) na różnych stronach internetowych, korzystanie z witryny będzie znacznie trudniejsze. Może to być również mylące i zwiększać obciążenie poznawcze u osób z ograniczeniami poznawczymi. Dlatego spójne oznakowanie będzie pomocne.

Ta spójność rozciąga się na alternatywy tekstowe. Jeśli ikony lub inne elementy nietekstowe mają tę samą funkcjonalność, ich alternatywy tekstowe również powinny być spójne.

Jeśli na stronie internetowej znajdują się dwa komponenty, które mają tę samą funkcjonalność, co komponenty na innej stronie w zestawie stron internetowych, wówczas wszystkie 3 muszą być spójne. Dlatego dwa na tej samej stronie będą spójne.

Chociaż pożądaną i najlepszą praktyką jest zawsze zachowanie spójności w obrębie jednej strony internetowej, kryterium sukcesu 3.2.4 dotyczy jedynie spójności w obrębie zestawu stron internetowych, w których coś powtarza się na więcej niż jednej stronie w zestawie.

Korzyści

  • Osoby, które poznają funkcjonalność na jednej stronie witryny, mogą znaleźć żądane funkcjonalności na innych stronach, jeśli istnieją.
  • Gdy treści nietekstowe są używane w spójny sposób do identyfikacji komponentów o tej samej funkcjonalności, osoby mające trudności z czytaniem tekstu lub wykrywaniem jego alternatyw mogą wchodzić w interakcję z Internetem bez polegania na alternatywach tekstowych.
  • Osoby, które polegają na alternatywach tekstowych, mogą mieć bardziej przewidywalne doświadczenia. Mogą także wyszukiwać komponent, jeśli ma on spójną etykietę na różnych stronach.

Przykłady

Przykład 1: Ikona dokumentu
Ikona dokumentu wskazuje pobranie dokumentu w witrynie. Tekst alternatywny ikony zawsze zaczyna się od słowa „Pobierz”, po którym następuje skrócona forma tytułu dokumentu. Używanie różnych alternatyw tekstowych do identyfikowania nazw dokumentów dla różnych dokumentów jest spójnym stosowaniem alternatyw tekstowych.
Przykład 2: Ikona zaznaczenia
Ikona zaznaczenia działa jako „zatwierdzona” na jednej stronie, ale jako „wybrane” na innej. Ponieważ pełnią różne funkcje, mają różne alternatywy tekstowe.
Przykład 3: Spójne odniesienia do innych stron
Witryna internetowa publikuje artykuły internetowe. Każdy artykuł obejmuje wiele stron internetowych i każda strona zawiera łącze do pierwszej strony, następnej strony i poprzedniej strony artykułu. Jeśli odniesienia do następnej strony brzmią „strona 2”, „strona 3”, „strona 4” itd., etykiety nie są takie same, ale są spójne. Dlatego te odniesienia nie oznaczają niespełnienia tego kryterium sukcesu.
Przykład 4: Ikony z podobnymi funkcjami
Aplikacja e-commerce wykorzystuje ikonę drukarki, która umożliwia użytkownikowi drukowanie paragonów i faktur. W jednej części aplikacji ikona drukarki oznaczona jest jako „Drukuj paragon” i służy do drukowania paragonów, natomiast w innej części jest oznaczona jako „Drukuj fakturę” i służy do drukowania faktur. Oznaczenia są spójne („Drukuj x”), ale etykiety są różne, aby odzwierciedlić różne funkcje ikon. Zatem ten przykład nie spełnia kryterium sukcesu.
Przykład 5: Ikona Zapisz
W witrynie, w której dostępna jest funkcja zapisywania strony, na wielu stronach internetowych używana jest popularna ikona „zapisz”.
Przykład 6: Ikona i sąsiadujące łącze do tego samego miejsca docelowego
Ikona z tekstem alternatywnym i łączem znajdują się obok siebie i prowadzą do tej samej lokalizacji. Najlepszą praktyką byłoby zgrupowanie ich w jedno łącze zgodnie z techniką H2: Łączenie sąsiadujących obrazów i łączy tekstowych do tego samego zasobu. Jeśli jednak są one wizualnie umieszczone jeden nad drugim, ale oddzielone w źródle, może to nie być możliwe. Aby spełnić kryterium sukcesu, tekst łącza dla tych dwóch łączy musi być spójny, a nie identyczny. Jednak najlepszą praktyką jest posiadanie identycznego tekstu, aby gdy użytkownicy napotkają drugi tekst, było jasne, że trafia on w to samo miejsce, co pierwszy.
Przykład 7: Przykład błędu:
Przycisk „Szukaj” na jednej stronie internetowej i przycisk „Znajdź” na innej stronie mają pole umożliwiające wprowadzenie terminu i wyświetlenie listy tematów w witrynie internetowej związanych z przesłanym terminem. W tym przypadku przyciski mają tę samą funkcjonalność, ale nie są spójnie oznaczone.
Przykład 8: Błąd dotyka przede wszystkim użytkowników technologii wspomagających
Dwa przyciski o tej samej funkcjonalności mają wizualnie ten sam tekst, ale nadano im różne dostępne nazwy aria-label="..." . W przypadku użytkowników technologii wspomagających te dwa przyciski będą wymawiane inaczej i niespójnie.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Uwaga

Alternatywy tekstowe, które są „spójne”, nie zawsze są „identyczne”. Na przykład u dołu strony internetowej może znajdować się strzałka graficzna wskazująca łącze do następnej strony internetowej. Alternatywny tekst może brzmieć „Przejdź do strony 4”. Oczywiście, niewłaściwe byłoby powtarzanie tej alternatywy tekstowej na następnej stronie internetowej. Właściwsze byłoby powiedzenie „Przejdź do strony 5”. Chociaż te alternatywy tekstowe nie byłyby identyczne, byłyby spójne i dlatego spełniałyby to kryterium sukcesu.

Pojedynczy element niebędący treścią tekstową może służyć różnym funkcjom. W takich przypadkach konieczne i należy zastosować inne alternatywne teksty. Przykłady można często znaleźć przy użyciu ikon, takich jak znaczniki wyboru, krzyżyki i znaki drogowe. Ich funkcje mogą się różnić w zależności od kontekstu strony internetowej. Ikona znacznika wyboru może działać jako „zatwierdzone”, „zakończone” lub „wybrane” żeby wymienić tylko kilka, w zależności od sytuacji. Używanie „znaczek wyboru” jako alternatywy tekstu na wszystkich stronach internetowych nie pomaga użytkownikom zrozumieć funkcji ikony. Jeśli ta sama treść nietekstowa spełnia wiele funkcji, można zastosować różne alternatywy tekstowe.

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Kluczowe pojęcia

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

taka sama funkcjonalność

daje taki sam rezultat w przypadku zastosowania

zestaw stron internetowych

zbiór stron internetowych, które mają wspólny cel i które są tworzone przez tego samego autora, grupę lub organizację.

Uwaga

Różne wersje językowe będą traktowane jako różne zestawy stron internetowych.

Początek strony