Idź do treści

Objaśnienie KS 2.3.2:Trzy błyski (Poziom AAA)

W skrócie

Cel
Treść nie powoduje ataków drgawek.
Co robić
Nie migaj treści więcej niż 3 razy na sekundę.
Dlaczego to jest ważne
Migające treści mogą powodować migreny, zawroty głowy, nudności i drgawki.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest dalsze zmniejszenie ryzyka wystąpienia napadów padaczkowych. Napadów nie można całkowicie wyeliminować, ponieważ niektórzy ludzie są bardzo wrażliwi. Jednak poprzez całkowite wyeliminowanie migania z częstotliwością 3 na sekundę w dowolnym obszarze ekranu ryzyko wystąpienia ataku padaczkowego jest jeszcze bardziej zmniejszone niż w przypadku standardowych środków stosowanych obecnie w normach międzynarodowych, tak jak robimy to na poziomie A.

O ile kryterium sukcesu 2.3.1 zezwala na miganie, jeśli jest wystarczająco słabe lub ma wystarczająco mały obszar, o tyle kryterium sukcesu 2.3.2 nie zezwala na miganie większe niż 3 na sekundę, niezależnie od jasności lub rozmiaru. W rezultacie nawet pojedynczy migający piksel naruszyłby to kryterium. Intencją jest ochrona przed błyskami większymi niż pojedynczy piksel, ale ponieważ można zastosować nieznane powiększenie lub ustawienie wysokiego kontrastu, zakaz dotyczy jakiegokolwiek migania.

Uwaga

W niektórych przypadkach to, co nazywamy „miganiem” i to, co nazywamy „błyskaniem”, może się nieznacznie nakładać. Używamy różnych określeń dla tych dwóch zjawisk, ponieważ „miganie” powoduje problem z rozproszeniem uwagi, na który można pozwolić na krótki czas, o ile ustanie (lub można je zatrzymać), natomiast „błyskanie” jest wyzwalaczem ataków i nie można na nie pozwolić, ponieważ spowoduje atak. Atak może nastąpić szybciej, niż większość użytkowników mogłaby wyłączyć błyskanie Dlatego „miganie” odnosi się do powolnych, powtarzających się zmian, które mogłyby odwrócić uwagę. „Błyskanie” odnosi się do zmian, które mogą spowodować atak, jeśli są wystarczająco jasne lub utrzymują się wystarczająco długo (więcej niż 3 na sekundę). Miganie zwykle nie występuje przy prędkości 3 na sekundę lub większej, zatem mruganie i błyskanie nie nakładają się na siebie. Jednak mignięcia mogą występować szybciej niż 3 na sekundę, więc mogą się na siebie nakładać. Zobacz2.2.2: Pauza, zatrzymanie, ukrycie aby uzyskać więcej informacji na temat migania.

Korzyści

  • Osoby, które mają napady drgawek podczas oglądania błyskających materiałów, będą mogły przeglądać wszystkie materiały na stronie bez napadów drgawek i bez konieczności utraty pełnego odbioru treści poprzez ograniczenie się do alternatyw tekstowych. Obejmuje to osoby z padaczką światłoczułą, a także innymi zaburzeniami napadów światłoczułych.

Przykłady

  • Film zawierający scenę z bardzo jasnymi błyskawicami jest montowany w taki sposób, że błyskawica błyska tylko trzy razy w ciągu jednej sekundy.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Kluczowe pojęcia

błysk

para przeciwstawnych względnych luminancji, która może u niektórych osób wywołać atak padaczki, jeżeli efekt ten ma odpowiednie natężenie i zmienia się z pewną określoną częstotliwością.

Uwaga

Zobacz informacje o granicznych wartościach ogólnych błysków i czerwonych błysków, aby dowiedzieć się, które błyski są niedopuszczalne.

Uwaga

Zobacz także migotanie.

graniczne wartości dowolnych błysków i czerwonych błysków

błysk, albo szybko zmieniająca się sekwencja obrazów są poniżej granicznych wartości (tzn. treść jest zgodna z wytycznymi), jeżeli poniższe punkty przyjmują wartość „prawda”:

  1. nie występują więcej niż trzy błyski dowolne i/lub nie więcej niż trzy czerwone błyski w ciągu sekundy; lub
  2. łączny obszar błysków pojawiających się jednocześnie nie przekracza 0,006 sterydianów w obrębie 10 stopni pola widzenia monitora (25% na każde 10 stopni pola widzenia monitora) dla osoby patrzącej na monitor z przeciętnej odległości.

gdzie:

  • dowolny błysk jest zdefiniowany jako para przeciwnych zmian ze względną luminacją wynoszącą 10% lub więcej największej względnej luminancji, gdzie relatywna luminancja ciemniejszego z obrazów wynosi poniżej 0,80; i gdzie wzrost „pary przeciwnych zmian” łączy się ze zwiększeniem a następnie zmniejszeniem lub odwrotnie, a
  • czerwony błysk jest zdefiniowany jako jakakolwiek para przeciwstawnych przejść zawierających ostrą/nasyconą czerwień.

Wyjątek: Błyskanie, które jest spokojne, zbalansowane, na wzór szumu lub szachownicy z „polami” mniejszymi niż 0,1 stopnia (pola widzenia przy przeciętnej odległości od monitora) umieszczone po boku nie przekraczają wartości granicznych.

Uwaga

Przy przeciętnym oprogramowaniu i treści internetowej, przy użyciu prostokąta o rozmiarze 341 x 256 pixeli na powierzchni ekranu, kiedy treść oglądana jest przy rozdzielczości 1024 x 768 pixeli da w przybliżeniu 10 stopni pola widzenia dla standardowych rozmiarów monitorów i standardowej odległości patrzenia na nie (na przykład 22-26 cali odległości, przy ekranie wielkości 15-17 cali). (Wyższe ustawienia rozdzielczości pokazujące to samo renderowanie treści daje mniejsze i bezpieczniejsze obrazy, tak więc niższe ustawienia rozdzielczości stosuje się, żeby zdefiniować progowanie).

Uwaga

Przejście oznacza zmianę we względnej luminancji (lub relatywna luminancja/kolor w czerwonym błysku) pomiędzy sąsiadującymi szczytami i dolinami w obrębie relatywnej luminancji (lub relatywna luminancja/kolor w czerwonym błysku) w krótkim czasie. Błyśnięcie składa się z dwóch przeciwnych przejść.

Uwaga

Nowa definicja dla „pary przeciwstawnych przejść zawierających ostrą/nasyconą czerwień” (z WCAG 2.2) to para przeciwstawnych przejść, gdzie jedno przejście prowadzi do lub ze stanu o wartości R/(R + G + B), która jest większa lub równa 0,8, a różnica między stanami wynosi więcej niż 0.2 (bezjednostkowa) w diagramie chromatyczności CIE 1976 UCS. [[ISO_9241-391]]

Uwaga

Dostępne są narzędzia do analizy obrazu video, pod kątem granicznych wartości błysków. Nie trzeba jednak narzędzi, żeby osiągnąć te warunki, jeżeli migotanie jest równe lub mniejsze 3 mrugnięciom na sekundę. Zawartość przechodzi wówczas automatycznie (zobacz pkt 1 i 2 powyżej).

migotanie

naprzemienna zmiana stanu wizualnego w celu zwrócenia uwagi

Uwaga

Zobacz także błysk. W przypadku odpowiedniej wielkości, odpowiedniej jasności oraz odpowiedniej częstotliwości, migotanie może być zakwalifikowane jako błyskanie.

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

względna luminancja

względna jasność punktu w przestrzeni kolorów, znormalizowana do 0 dla najciemniejszego czarnego i 1 dla najjaśniejszego białego

Uwaga

Dla przestrzeni kolorów w standardzie sRGB względna luminancja koloru jest definiowana jako L = 0.2126 * R + 0.7152 * G + 0.0722 * B gdzie R, G i B zostały zdefiniowane jako:

  • jeżeli RsRGB <= 0.04045 wówczas R = RsRGB/12.92 lub R = ((RsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
  • jeżeli GsRGB <= 0.04045 wówczas G = GsRGB/12.92 lub G = ((GsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
  • jeżeli BsRGB <= 0.04045 wówczas B = BsRGB/12.92 lub B = ((BsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4

oraz RsRGB, GsRGB i BsRGB są zdefiniowane jako:

  • RsRGB = R8bit/255
  • GsRGB = G8bit/255
  • BsRGB = B8bit/255

Znak „^” oznacza potęgowanie. (Równanie pochodzi z [[SRGB]]).

Uwaga

Przed majem 2021 roku wartość 0,04045 w definicji była inna (0,03928). Została ona zaczerpnięta ze starszej wersji specyfikacji i została zaktualizowana. Nie ma ona praktycznego wpływu na obliczenia w kontekście niniejszych wytycznych.

Uwaga

Niemal wszystkie obecnie używane systemy kodują kolory w standardzie sRGB. O ile używany będzie inny standard kodowania kolorów do przetwarzania i wyświetlania, autor musi obliczać kolor na podstawie standardu sRGB. Jeżeli używa innego, zobacz Objaśnienie kryterium sukcesu 1.4.3.

Uwaga

Jeżeli dithering odbywa się po dostarczeniu kolorów, bierze się pod uwagę kolory źródłowe. W wypadku kolorów wymieszanych na poziomie źródłowym, pod uwagę bierze się uśrednione wartości kolorów źródłowych (uśredniony R, uśredniony G i uśredniony B).

Uwaga

Istnieją narzędzia, które automatycznie obliczają kontrast i błyski.

Początek strony