Idź do treści

Objaśnienie KS 2.4.13:Wygląd fokusu (Poziom AAA)

W skrócie

Cel
Ułatw dostrzeżenie fokusu klawiatury.
Co robić
Użyj wskaźnika fokusu o odpowiedniej wielkości i kontraście.
Dlaczego to jest ważne
Wiele osób, w tym osoby starsze, nie widzi drobnych zmian w wyglądzie.

Intencja

Celem tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że wskaźnik fokusu klawiatury będzie wyraźnie widoczny i dostrzegalny. Wygląd fokusu jest ściśle powiązany z KS 2.4.7 Widoczny fokus i KS 1.4.11 Kontrast elementów nietekstowych. Widoczny fokus wymaga istnienia widocznego wskaźnika fokusu, gdy komponent ma fokus klawiatury; kryterium Widoczny fokus określa minimalny poziom widoczności. Tam, gdzie kryterium Kontrast elementów nietekstowych wymaga, aby komponent miał odpowiedni kontrast z tłem w każdym ze swoich stanów, kryterium wymaga wystarczającego kontrastu samego wskaźnika fokusu.

Dla osób widzących z niepełnosprawnością manualną, które używają klawiatury lub urządzenia korzystającego z interfejsu klawiatury (takiego jak przełącznik lub wprowadzanie głosowe), informacja o aktualnym miejscu fokusu ma kluczowe znaczenie. Widoczny fokus musi odpowiadać także potrzebom użytkowników słabowidzących, którzy również mogą polegać na klawiaturze.

Wskaźnik fokusu klawiatury może przybierać różne formy. To kryterium sukcesu zachęca do stosowania ciągłego konturu wokół komponentu interfejsu użytkownika, który ma fokus, ale dopuszcza inne typy wskaźników, które są co najmniej tak samo duże.

W tym dokumencie objaśniającym omówione zostaną wymagania dotyczące minimalnej powierzchni, wymagania dotyczące kontrastu kolorów, a na koniec wymienione zostaną niektóre wyjątki dotyczące dotyczące oprogramowania użytkownika.

Minimalna powierzchnia

Pierwsza część kryterium sukcesu określa minimalną powierzchnię wskaźnika fokusu:

  • jest co najmniej tak duży, jak obszar obwodu o grubości 2 pikseli CSS komponentu lub podkomponentu bez fokusu.

Określa jedynie minimalną powierzchnię wskaźnika fokusu. Nie wymaga, aby wskaźnik fokusu był dosłownie konturem o grubości 2 pikseli CSS, a jedynie, aby wskaźnik był co najmniej tak duży.

Jednak najprostszym sposobem spełnienia wymagań dotyczących rozmiaru jest użycie wskaźnika fokusu, który ma ciągły kontur o grubości 2 pikseli CSS.

Uwaga

Piksel CSS jest tym, czego programiści używają w deklaracjach CSS, takich jak „width”: 200px”. Jest niezależny od urządzenia i nie należy go mylić z pikselami urządzenia, które różnią się w zależności od fizycznej gęstości pikseli.
W pozostałej części tego dokumentu piksele CSS są oznaczone jako „px”.

Używanie ciągłego konturu

Najłatwiejszym i najczęstszym sposobem spełnienia tego wymagania jest użycie ciągłego konturu wokół komponentu. Kontur musi mieć grubość co najmniej 2px. Poniższa ilustracja przedstawia minimalnie gruby wskaźnik fokusu, w którym pas białych pikseli o grubości 2 pikseli tworzących tło strony wokół przykładowego przycisku został zmieniony na czarny.

2 niebieskie przyciski z ciemnym prostokątem fokusu o grubości 2 pikseli wokół drugiego
Figure 1 Rysunek 1 Kryterium spełnione: Wskaźnik fokusu to kontur z linii ciągłej o grubości 2 pikseli.

W przypadku komponentów nieprostokątnych definicja „konturu” umożliwia autorom użycie jednego z następujących typów obrysu:

Na przykład przycisk w kształcie gwiazdy może wykorzystywać wskaźnik fokusu zgodny z kształtem gwiazdy lub wskaźnik fokusu zgodny z obwiednią gwiazdy. W poniższych przykładach zostały już wybrane te same trzy gwiazdki, a fokus jest na trzeciej gwiazdce. W pierwszym przykładzie zastosowano wskaźnik fokusu, który odpowiada kształtowi skupionej gwiazdy. W pierwszym przykładzie zastosowano wskaźnik fokusu, który odpowiada kształtowi gwiazdki, która ma fokus. Drugi wykorzystuje prostokątny wskaźnik.

Trzy z pięciu gwiazdek są wybierane za pomocą wskaźnika fokusu w kształcie linii ciągłej w kształcie gwiazdy wyznaczającej trzecią
Figure 2 Rysunek 2 Kryterium spełnione: wskaźnik konturu otacza trzecią z pięciu gwiazd.
Wybrano 3 z 5 gwiazdek za pomocą prostokątnego wskaźnika fokusu w postaci ciągłej linii wokół trzeciej gwiazdy
Figure 3 Rysunek 3 Kryterium spełnione: prostokąt fokusu otacza trzecią z pięciu gwiazd.

Nieznaczne odsunięcie wskaźników od komponentu, który ma fokus, jak w powyższych przykładach, nie jest wymagane, aby spełnić wymagania dotyczące minimalnej powierzchni w ramach kryterium sukcesu, ale może pomóc w zwiększeniu widoczności wskaźników. W CSS powszechnie stosuje się do tego właściwości outline i outline-offset.

Najmniejszy możliwy wskaźnik grubości 2 pikseli CSS, który nadal stanowi „obwód”, to linia ciągła, która pojawia się wewnątrz komponentu naprzeciw jego zewnętrznej krawędzi, na przykład poprzez użycie właściwości CSS border. Wskaźniki umieszczone głębiej w komponencie (nie bezpośrednio przy zewnętrznej krawędzi komponentu) muszą być grubsze niż 2 piksele CSS, aby spełnić wymagania dotyczące minimalnego rozmiaru.

przycisk wraz z 4 przykładami różnych wskaźników ciągłego konturu o rozdzielczości 2 pikseli: przesunięcie na zewnątrz komponentu, kontur wokół granicy komponentu, obramowanie wewnątrz granicy komponentu i wstawka wewnątrz komponentu
Figure 4 Rysunek 4 Wszystkie cztery przykładowe wskaźniki fokusu to linie ciągłe o szerokości 2 pikseli. Wskaźniki „obrys”, „kontur” i „ramka” są poprawne. Wskaźnik „wstawka” nie spełnia wymagań dotyczących minimalnej powierzchni, a więc nie spełnia kryterium; aby spełnić kryterium, musiałby mieć co najmniej 3 piksele grubości.

Należy pamiętać, że mogą obowiązywać różne wymagania dotyczące kontrastu elementów nietekstowych w zależności od tego, czy wskaźnik fokusu jest odsunięty od krawędzi komponentu, wstawiony w nią lub przy niej. Zobacz poniżej sekcję Związek z kontrastem elementów nietekstowych.

Inne kształty wskaźników

To kryterium sukcesu nie wymaga, aby wskaźniki fokusu miały ciągły kontur. Można zastosować inne kształty, o ile spełniają wymagania dotyczące minimalnej powierzchni.

Minimalny obszar wskaźnika fokusu dla kontrolki to obszar obwodu kontrolki o grubości 2 pikseli CSS (lub jej minimalnej obwiedni) w stanie kontrolki bez fokusu. Na przykład, jeśli kontrolka jest prostokątem o szerokości 90 pikseli i wysokości 30 pikseli, obszar obwodu o grubości 2 pikseli CSS jest różnicą pomiędzy obszarami:

  • prostokątem o wymiarach 92 na 32 piksele (o 1 piksel większy ze wszystkich stron) oraz
  • prostokątem o wymiarach 88 na 28 pikseli (o 1 piksel mniejszy ze wszystkich stron).

Daje to minimalny obszar (92px * 32px) – (88px * 28px) = 480px2.

Niektóre ogólne wzory na obwody typowych kształtów o grubości 2 pikseli CSS to:

Prostokąt o szerokości w i wysokości h
4h + 4w
Okrąg o promieniu r
4𝜋r
Zaokrąglony prostokąt o szerokości w, wysokości h i promieniu obramowania r
4h + 4w – (16 – 4𝜋)r

Uwaga

Jeśli musisz zastosować skomplikowaną matematykę, aby ustalić, czy wskaźnik fokusu jest wystarczająco duży, prawdopodobnie jest to znak, że powinieneś zamiast tego użyć większego wskaźnika. Im bardziej widoczna zmiana po ustawieniu fokusu na elemencie, tym łatwiej jest ją zobaczyć.

W poniższych 2 przykładach zastosowano przycisk o wymiarach 90 pikseli szerokości i 30 pikseli wysokości, a minimalny wymagany obszar wynosi 480 pikseli2:

Trzy przyciski o wymiarach 90 na 30 pikseli. Środkowy przycisk ma wskaźnik fokusu, który jest konturem o grubości 3 pikseli umieszczonym wewnątrz przycisku o grubości 3 pikseli
Figure 5 Rysunek 5 Kryterium spełnione: wewnętrzny kontur jest nieco odsunięty od zewnętrznej krawędzi komponentu, ale kompensuje to grubością 3 pikseli. Ma powierzchnię 612px2, co przekracza minimum 480px2 .
Trzy przyciski o wymiarach 90 na 30 pikseli. Środkowy przycisk ma wskaźnik fokusu, czyli dwa prostokąty wewnątrz przycisku, po jednym po obu stronach
Figure 6 Rysunek 6 Kryterium spełnione: prostokąty wskaźników po obu stronach przycisku z fokusem mają szerokość 9 pikseli i wysokość 28 pikseli. W sumie mają one rozmiar 504px2, co ledwo spełnia minimum 480px2 .

Uwaga

Preferuj stosowanie technik wskaźników fokusu, które skalują się zarówno z szerokością, jak i wysokością kontrolki z fokusem. W przeciwnym razie, jeśli elementy sterujące zmieniają rozmiar w różnych odmianach strony (na przykład w przypadku projektu responsywnego), wskaźnik może w niektórych odmianach spełniać wymagania dotyczące obszaru, ale w innych nie. Na przykład na powyższym rysunku, jeśli szerokość dwóch wyróżnionych prostokątów nie skalowałaby się wraz ze wzrostem szerokości przycisku, przestałaby spełniać minimalne wymagania dotyczące obszaru, gdyby przycisk musiał się powiększyć, aby pomieścić dłuższą etykietę.

Innym sposobem osiągnięcia wymaganej powierzchni jest zmiana wyglądu całego elementu, na przykład poprzez zmianę jego koloru. Może to być skuteczne w przypadku zestawu blisko rozmieszczonych przycisków. Poniższy przykład ilustruje to z 5 gwiazdkami; środkowa gwiazdka jest wypełniona ciemniejszym kolorem, aby wskazać fokus. Jednak znacznie trudniej jest wykryć taki wskaźnik fokusu, gdy komponenty nie znajdują się blisko siebie i dlatego nie można ich łatwo porównać. Dla użytkowników korzystających z powiększenia porównanie komponentów znajdujących się nawet stosunkowo blisko siebie może być trudne, dlatego nie jest to uważane za dobrą praktykę.

Wybrano 3 z 5 gwiazdek, przy czym cała trzecia gwiazdka została zmieniona w kolorze, aby wskazać fokus
Figure 7 Rysunek 7 Kryterium spełnione: zmiana koloru dotyczy całej trzeciej gwiazdki, aby wskazać fokus.

Zmiana kontrastu

Druga część wymagań dotyczących wskaźnika Kryterium sukcesu stwierdza, że ​​obszar wskaźnika:

  • ma współczynnik kontrastu co najmniej 3:1 między tymi samymi pikselami w stanie „ma fokus” i „nie ma fokusu”

Wymaganie to mierzy zmianę kontrastu między tymi samymi pikselami w różnych stanach. Różni się to od kryteriów sukcesu kontrastu tekstu i kontrastu elementów nietekstowych, które mierzą kontrast pomiędzy różnymi sąsiadującymi pikselami w jednym stanie na raz.

3:1 to minimalny dopuszczalny współczynnik zmiany kontrastu, ale im większa jest zmiana kontrastu między stanami, tym łatwiej użytkownikom zobaczyć wskaźnik fokusu. Autorów zachęca się do stosowania jak największego współczynnika zmiany kontrastu.

Na poniższej ilustracji przedstawiono minimalnie kontrastujący wskaźnik fokusu, na którym niektóre białe piksele tworzące tło strony zostały zmienione na kolor średnio szary o współczynniku kontrastu 3:1 w stosunku do oryginalnej bieli. Zachęcamy autorów do przekraczania minimalnych wymagań dotyczących wyglądu fokusu. Na przykład ciemnoniebieskie linie na rysunkach 2 i 3 są znacznie bardziej widoczne.

Dwie pomarańczowo-żółte pięcioramienne gwiazdy, jedna ze średnio szarym prostokątem wskaźnika fokusu
Figure 10 Rysunek 10 Kryterium spełnione: Dwa przyciski w kształcie gwiazdek, drugi otoczony wskaźnikiem fokusu, którego piksele kontrastują w stosunku 3:1 między stanami z fokusem (jasnoszary) i bez fokusu (biały).

Kiedy komponent zmienia się i zawiera wskaźnik fokusu, zmianę tę można zmierzyć jako zmianę kontrastu koloru. Na przykład, jeśli do przycisku na niebieskim tle zostanie dodany żółty kontur, zmiana koloru nastąpi z niebieskiego na żółty. Zmianę tę można zmierzyć niezależnie od tego, czy wskaźnik fokusu znajduje się na tle wokół komponentu, czy na tle wewnątrz komponentu.

Trzy ciemnoniebieskie przyciski na białym tle. Środkowy przycisk ma żółtą wewnętrzną obwódkę.
Figure 11 Rysunek 11 Kryterium spełnione: dodanie żółtego obrysu do łącza oznacza zmianę koloru z niebieskiego na żółty. Ta zmiana ma współczynnik kontrastu 12:1.

Jeśli kontrolka otrzymująca fokus zmieni swoje tło (kolor wypełnienia) na kolor, który kontrastuje w stosunku mniejszym niż 3:1 z oryginalnym tłem, kryterium zmiany kontrastu nie będzie spełnione.

Trzy czarne przyciski z ciemnym tłem. Środkowy przycisk ma ciemnoszare tło.
Figure 12 Rysunek 12 kryterium niespełnione: drugie łącze ma kolor ciemnoszary (#555), co nie spełnia kryterium sukcesu, ponieważ zmiana tła z czarnego na ciemnoszare nie spełnia współczynnika 3:1.

Jeśli zmiana tła jest wystarczająca, jest to metoda spełnienia kryterium.

Trzy czarne przyciski z ciemną obwódką i dwa z ciemnym tłem. Środkowy przycisk ma białe tło.
Figure 13 Rysunek 13 Kryterium spełnione: drugie łącze ma białe tło (#fff), co spełnia kryterium sukcesu, ponieważ zmiana tła z czarnego na białe spełnia stosunek 3:1.

Częściowo kontrastujące wskaźniki

Nie jest konieczne, aby cały wskaźnik fokusu miał zmianę kontrastu 3:1. Wystarczy, że tylko część wskaźnika spełni wymóg zmiany kontrastu, o ile kontrastująca część wskaźnika spełnia wymóg minimalnej powierzchni.

Przycisk, którego wskaźnikiem fokusu są dwa zagnieżdżone kontury: wewnętrzny jasnoszary kontur o grubości 2 pikseli z niskim kontrastem w stosunku do tła i zewnętrzny czarny kontur o grubości 2 pikseli o wysokim kontraście
Figure 14 Rysunek 14 Kryterium spełnione: Czarna część wskaźnika kontrastuje 3:1 z białym tłem, natomiast szara część nie. Czarna część ma grubość 2 pikseli, więc sama spełnia wymagania dotyczące minimalnej powierzchni, a szarą część można zignorować.
Przycisk, którego wskaźnikiem fokusu są dwa zagnieżdżone kontury: wewnętrzny jasnoszary kontur o grubości 1 piksela z niskim kontrastem w stosunku do tła i zewnętrzny czarny kontur o grubości 1 piksela o wysokim kontraście
Figure 15 Rysunek 15 Kryterium niespełnione: Wskaźnik jako całość ma grubość 2px, ale jego część, która ma wystarczającą zmianę kontrastu, ma tylko 1px grubość. Część wskaźnika charakteryzująca się wystarczającą zmianą kontrastu nie spełnia wymogu dotyczącego minimalnej powierzchni.

Przy obliczaniu, czy wskaźnik fokusu spełnia wymóg dotyczący minimalnej powierzchni, należy uwzględnić jedynie część wskaźnika spełniającą wymóg zmiany kontrastu.

Gradienty

Jeśli wskaźnik fokusu ma gradient, zasadą jest zmierzenie kontrastu zmienionego obszaru i zignorowanie jakiejkolwiek części gradientu, która ma współczynnik zmiany kontrastu mniejszy niż 3:1.

Trzy przyciski, środkowy z mocnym cieniem wskazującym fokus.
Figure 16 Rysunek 16 Gdy na wskaźniku fokusu używany jest gradient, miara pola powierzchni powinna uwzględniać tylko obszar, który zmienił się na tyle, aby osiągnąć współczynnik kontrastu 3:1.

Jeśli wyeliminujesz obszar, w którym zmiana kontrastu jest mniejsza niż 3:1, możesz obliczyć powierzchnię pozostałych części wskaźnika, aby określić, czy wskaźnik spełnia wymagania dotyczące minimalnej powierzchni.

Środkowy przycisk z cieniem jest uwzględniony, ale usunięto subtelne szare obszary, aby pokazać tylko kontrastujący obszar.
Figure 17 Rysunek 17 Kryterium spełnione: ten sam przycisk z fokusem z usuniętymi niekontrastującymi obszarami. Kontrastujący obszar ma grubość 6 pikseli wzdłuż większości dolnej krawędzi i 3–4 pikseli grubości po lewej i prawej krawędzi, co jest wystarczające, aby spełnić wymagania dotyczące minimalnego obszaru.

Uwaga

Niektóre przykłady w tym dokumencie to zrzuty ekranowe elementów. Ze względu na utratę rozdzielczości tych obrazów rzeczywisty kolor pikseli może różnić się od oryginału. W związku z tym służą one celom ilustracyjnym i nie należy ich sprawdzać piksel po pikselu pod kątem wystarczającego kontrastu.

Niektóre projekty mają strony z niejednolitym obrazem tła pokrywającym całość (lub część) strony lub wykorzystują efekty przewijania paralaksy, które dają niemal nieskończoną liczbę kombinacji kolorów, jeśli strona jest przewijana i/lub wprowadzane są zmiany do rozmiaru widocznego obszaru strony (rzutni).

Jeśli kontrast zmieniających się kolorów tła jest na tyle bliski, że należy je przetestować dla każdej kombinacji, wówczas prawdopodobnie nie spełnią one potrzeb osób słabowidzących w przypadku niektórych kombinacji przewijania i prawdopodobnie również nie przyniosą oczekiwanych rezultatów w niektórych kombinacjach. W takich przypadkach łatwym rozwiązaniem byłoby użycie dwukolorowego wskaźnika fokusu lub innego mechanizmu wskazującego fokus, takiego jak pełne pole z obramowaniem, aby zagwarantować wystarczający kontrast pomiędzy różnymi obrazami tła lub tłem gradientowym.

Możliwe jest wykorzystanie wzorów wizualnych, takich jak paski zmieniające miejsca, w celu zamaskowania wskaźnika zmiany fokusu. Nie uważa się tego jednak za widoczny wskaźnik.

Związek z kontrastem elementów nietekstowych

Wskaźniki fokusu to informacje wizualne wymagane do zidentyfikowania stanu komponentu interfejsu użytkownika. Oznacza to, że podlegają one KS 1.4.11 Kontrast elementów nietekstowych oraz KS 2.4.13 Wygląd fokusu.

W połączeniu z KS 2.4.7 Widoczny fokus, KS 1.4.11 Kontrast elementów nietekstowych wymaga, aby wizualny wskaźnik fokusu komponentu miał wystarczający kontrast w stosunku do sąsiednich kolorów, gdy komponent ma fokus, z wyjątkiem sytuacji, gdy wygląd komponentu jest określony przez program użytkownika i nie jest modyfikowany przez autora.

Różnica między wymaganiami kontrastu w kryterium Wygląd fokusu a kryterium Kontrast elementów nietekstowych jest następująca:

  • Kryterium Wygląd fokusu wymaga, aby wskaźniki fokusu zmieniały kontrast pomiędzy stanami „ma fokus” i „nie ma fokusu”.
  • Kryterium Kontrast elementów nietekstowych wymaga, aby wskaźniki fokusu miały sąsiadujący kontrast między wskaźnikiem (w stanie „ma fokus”) a sąsiadującymi kolorami niebędącymi wskaźnikami.
Jasnoniebieski przycisk z obramowaniem o grubości 3 pikseli. Ramka jest czarna w stanie „nie ma fokusu” i jasnoszara w stanie „ma fokus”.
Figure 18 Rysunek 18 Ten przykład spełnia kryterium Wyglądu fokusu, ale nie spełnia kryterium Kontrast elementów nietekstowych; kontrast między wskaźnikiem fokusu a sąsiednimi kolorami jest niewystarczający.
Jasnoniebieski przycisk z obramowaniem o grubości 3 pikseli. Ramka jest czarna w stanie „nie ma fokusu” i ciemnoszara w stanie „ma fokus”.
Figure 19 Rysunek 19 Ten przykład spełnia kryterium Kontrast elementów nietekstowych, ale nie spełnia kryterium Wygląd fokusu; nie ma wystarczającej zmiany kontrastu pomiędzy stanami „ma fokus” i „nie ma fokusu”.

Ponadto kryterium Kontrast elementów nietekstowych nie określa żadnych wymagań dotyczących rozmiaru i ma nieco inne zasady określające, kiedy dozwolone są wyjątki.

Więcej szczegółów i przykładów można znaleźć w sekcji Związek z widocznością fokusu w Objaśnienie KS 1.4.11 Kontrast elementów nietekstowych.

Komponent z fokusem klawiatury

Preambuła tego kryterium sukcesu brzmi: „Gdy komponent interfejsu użytkownika ma fokus klawiatury…” Fokus klawiatury to punkt interakcji dla osoby korzystającej z klawiatury. W środowiskach z interfejsem obsługiwanym za pomocą klawiatury, fokus klawiatury można przesuwać po interfejsie, aby wchodzić w interakcję z różnymi komponentami. Komponent, z którym wchodzi się w interakcję, jest ma fokus.

WCAG definiuje komponent interfejsu użytkownika jako „część treści postrzeganą przez użytkowników jako pojedynczy element sterujący dla odrębnej funkcji”. Ponieważ różni użytkownicy mogą odmiennie postrzegać elementy sterujące, mogą istnieć pewne różnice w interpretacji tego, co stanowi zarówno pojedynczy element sterujący, jak i odrębną funkcję. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy coś wizualnie prezentuje się w sposób, który może różnić się od tego, jak zostało to stworzone od strony programistycznej. Tam, gdzie nie ma rdzennego komponentu HTML, na którym można oprzeć projekty, mogą występować duże różnice w sposobie przedstawiania komponentów i ich wskaźników fokusu. Co więcej, niektóre komponenty mają komponenty podrzędne, które mogą przyjąć fokus, np. elementy menu.

Niemniej jednak, dla tego kryterium sukcesu uzyskano spójne wyniki od różnych testerów, wykorzystując sam wskaźnik fokusu jako miernik tego, co stanowi komponent, z którym wchodzi się w interakcję. W przypadku złożonych komponentów trzy typowe wskaźniki fokusu są następujące:

  • Wskaźnik fokusu tylko wokół całego komponentu
  • Wskaźniki fokusu wokół komponentu i podrzędnego komponentu
  • Wskaźnik fokusu tylko wokół podrzędnego komponentu

Każdy z nich zostanie omówiony przy użyciu listy z zakładkami jako znanego złożonego komponentu.

Wskaźnik fokusu tylko wokół całego komponentu

Trzy przyciski zakładek pokazane w ciemnoniebieskim prostokącie wokół wszystkich trzech przycisków zakładek.
Figure 20 Rysunek 20 Lista zakładek ze wskaźnikiem fokusu tylko wokół całości.

Gdy wskaźnik fokusu jest wyświetlany tylko wokół całej listy zakładek, użytkownik otrzymuje wskazówki, by traktować tę listę jako pojedynczy komponent użytkownika. Znajdujące się w nim elementy zakładek są wizualnie rozróżniane pomiędzy stanami wybranym i niewybranymi (a wizualne wskaźniki stanu zaznaczenia muszą spełniać kryteria podane w KS 1.4.11 Kontrast elementów nietekstowych).

Posiadanie wskaźnika fokusu tylko wokół całości jest możliwe, gdy nie ma potrzeby posiadania wybranego podrzędnego komponentu, podczas gdy inny podrzędny komponent ma fokus. W przypadku listy zakładek, która synchronizuje zawartość panelu kart z dowolną aktywną kartą, w danym momencie można wybrać tylko jeden element karty, a ponieważ wybrana karta jest uważana za aktywną, oddzielny wskaźnik fokusu jest zbędny.

Wynik: wskaźnik fokusu na grupie musi spełniać wymagania tego kryterium sukcesu.

Grupa przycisków opcji i widżet z oceną gwiazdkową, z których każdy wykorzystuje wyłącznie wskaźnik fokusu całego komponentu, dostarczają działających przykładów różnych złożonych komponentów, które spełniają podstawowe wymagania tego kryterium sukcesu. W przykładzie z ocenami w postaci gwiazdek użytkownicy mogą zwiększyć ocenę o 1/2 gwiazdki. Wskaźnik fokusu dla każdej 1/2 gwiazdki jest nie tylko niepotrzebny, ale w rzeczywistości byłby trudny do osiągnięcia bez zagmatwania interakcji.

Wskaźniki fokusu wokół komponentu i podrzędnego komponentu

Trzy przyciski zakładek pokazane w ciemnoniebieskim prostokącie wokół wszystkich trzech przycisków zakładek. Pierwszy przycisk zakładki również ma ciemny kontur i niebieski pasek wskazujący, że jest zaznaczony.
Wybrano tę samą listę zakładek, z wyjątkiem pierwszej zakładek, ale druga ma obrys fokusu.
Figure 21 Rysunek 21 Ten sam panel kart w dwóch stanach. W pierwszym przypadku fokus skupiony jest zarówno na liście zakładek, jak i na aktualnie wybranej karcie; w drugim przypadku fokus jest skupiony zarówno wokół listy zakładek, jak i niewybranej karty.

W przypadku listy zakładek, która nie synchronizuje treści panelu zakładek z wybraną zakładką, musi istnieć wskaźnik fokusu dla podrzędnego komponentu elementu panelu kart. Wynika to z faktu, że element zakładki z fokusem może być inny niż wybrany element.

Użytkownik może przejść do listy zakładek, która w tej implementacji ma prostokąt fokusu wokół całej listy zakładek, a także prostokąt wokół elementu karty (konwencjonalnie aktualnie wybranego elementu). Wskaźnik fokusu obejmujący całość pomaga we wskazaniu użytkownikowi klawiatury, że jest to złożony komponent, który ma własną interakcję. Użytkownik może następnie przenosić fokus pomiędzy niewybranymi i wybranymi elementami zakładek – z których każda z kolei ma swój własny wskaźnik fokusu – przed aktywacją jednej z nich, co następnie powoduje jej wybranie i skupienie oraz aktualizację panelu kart w celu dopasowania.

W tym scenariuszu albo wskaźnik fokusu na grupie, albo wskaźnik podrzędnego komponentu muszą spełniać wymagania tego kryterium sukcesu. Aby uniknąć nadmiernego nakazu, kryterium sukcesu pozwala autorom wybrać to, co ma największy sens. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli konieczne jest skupienie fokusu na podrzędnych komponentach, należy je uwzględnić zamiast wskaźnika grupowego.

Wynik: wskaźnik fokusu dla elementu zakładki spełnia wymagania tego kryterium sukcesu. Wskaźnik fokusu na liście zakładek nie musi spełniać wymagań.

Suwak do wybierania kolorów stanowi działający przykład innego złożonego komponentu, który pokazuje fokus głównie na podkomponencie. W tym przypadku podkomponent kciuka w suwaku ma wskaźnik fokusu o wystarczającym rozmiarze i kontraście, aby spełnić wymagania wystarczającego obszaru. Wokół całego suwaka jest również delikatny fokus, ale nie trzeba go oceniać, aby spełnić to kryterium sukcesu.

Wskaźnik fokusu tylko wokół podrzędnego komponentu

Pokazano trzy przyciski zakładek, a pierwszy przycisk ma ciemny kontur.
Figure 22 Rysunek 22 Te same zakładki co w poprzednim zestawie, ale wskaźnik fokusu wokół całości został usunięty.

Tę samą niezsynchronizowaną listę zakładek można również zaimplementować jako coś, co pokazuje fokus tylko na elementach karty, a nie na całości. Zachowanie jest takie samo jak w poprzednim przykładzie, ale wokół listy zakładek nigdy nie jest umieszczony wskaźnik fokusu. Taka interakcja jest akceptowalna, ale nie jest najlepszą praktyką, ponieważ wymaga większego zrozumienia od użytkownika dysponującego mniejszą ilością informacji. Na przykład niektóre wskazówki wizualne dotyczące listy zakładek i elementów kart (oraz panelu kart) mogą być niejasne. Ponadto użytkownicy klawiatury mogą początkowo nie rozumieć oczekiwanej interakcji z klawiaturą.

Wynik: wskaźnik fokusu elementu karty musi spełniać wymagania tego kryterium sukcesu w ocenie fokusu zarówno w przypadku wybranych, jak i niewybranych elementów karty.

Funkcjonalny przykład fokusu skupionego na zakładce opartej wyłącznie na podkomponentach ma wskaźnik, który jest wystarczająco duży (co najmniej czterokrotność krótszego boku) z wystarczającym kontrastem, aby spełnić kryterium sukcesu obszaru fokusu.

Gdzie coś, na czym skupiony jest fokus, nie jest komponentem interfejsu użytkownika

Niektóre strony zawierają bardzo duże obszary edycji, takie jak internetowe implementacje edytorów tekstu i edytorów kodu. W przeciwieństwie do elementu textarea, który jest komponentem interfejsu użytkownika, te duże obszary edycji zazwyczaj nie spełniają definicji komponentu interfejsu użytkownika; nie są „postrzegane przez użytkowników jako pojedyncza kontrolka dla odrębnej funkcji”. Zapewnienie wskaźników fokusu wokół takich obszarów edycji może nadal być dla niektórych korzystne; jeżeli jednak obszar nie jest postrzegany jako pojedyncza kontrolka, nie jest on objęty tym kryterium sukcesu. Strona internetowa nadal będzie musiała zapewniać punkt wstawiania (wskaźnik daszka) w takich obszarach edycji, aby spełnić wymagania punktu KS 2.4.7 Widoczny fokus.

Niektóre nieobsługiwane elementy mogą przyjmować fokus (np. element nagłówka będący celem łącza pomijającego). Jednakże preambuła tego kryterium sukcesu odnosi się do komponentów interfejsu użytkownika; kryterium sukcesu ma zastosowanie tylko wtedy, gdy element z fokusem można obsługiwać za pomocą klawiatury.

Wyjątki

Istnieją dwie sytuacje, w których nie trzeba oceniać wyglądu fokusu:

  • wskaźnik fokusu nie może być regulowany przez autora
  • autor nie zmienił efektów domyślnych ustawień programu użytkownika

Pierwszy wyjątek: wskaźnik fokusu nie może być regulowany przez autora

Wskaźnik fokusu jest określany przez oprogramowanie użytkownika i autor nie może go regulować

Niektóre komponenty lub technologie mogą nie pozwalać autorowi na dostosowanie wskaźnika fokusu. Dzieje się tak w przypadku elementów HTML select (zarówno pojedynczego, jak i wielokrotnego wyboru), w których autor nie może dostosować wizualnych ustawień wyboru i fokusu. W tym przypadku kryterium sukcesu nie ma zastosowania.

Element wyboru kraju z wybranym Afganistanem i fokusem skupionym na Albani
Figure 23 Rysunek 23 Kryterium spełnione: Domyślna prezentacja elementu select w programie użytkownika nie może być modyfikowana przez autora, więc przechodzi test niezależnie od jakości wskaźnika fokusu

Drugi wyjątek: domyślny wskaźnik i tło nie są modyfikowane

Wskaźnik fokusu i kolor tła wskaźnika nie zostały zmodyfikowane przez autora

Jeżeli wskaźnik fokusu i tło za wskaźnikiem skupienia nie zostaną zmodyfikowane przez autora, kryterium sukcesu nie ma zastosowania.

Celem tego wyjątku jest zmniejszenie obciążenia autorów poprzez umożliwienie im polegania na domyślnych wskaźnikach dostarczanych przez programy użytkownika (przeglądarki). Gdyby wszystkie programy użytkownika zapewniały dobre wskaźniki fokusu, autorzy mogliby skoncentrować wysiłki na innych kwestiach związanych z dostępnością. Niestety, domyślne wskaźniki fokusu przeglądarek różnią się w zależności od komponentu, przeglądarki oraz urządzeń i systemów operacyjnych, a domyślne wskaźniki fokusu w niektórych przeglądarkach mogą być trudne do zauważenia (np. kropkowany kontur o wielkości 1 piksela). Z tego powodu większość autorów zastępuje domyślne ustawienia przeglądarki, aby przezwyciężyć te braki i stworzyć bardziej jednolite doświadczenie użytkownika, niezależnie od przeglądarki.

Niektórzy twórcy przeglądarek ulepszają swoje domyślne wskaźniki fokusu, aby były bardziej widoczne. W miarę jak coraz więcej przeglądarek będzie przyjmować ustawienia domyślne spełniające główne kryteria tego kryterium sukcesu, autorzy będą mogli uzyskać lepsze wskaźniki fokusu bez konieczności dostosowywania.

Modyfikowanie tła wskaźnika fokusu

Domyślne wskaźniki fokusu przeglądarki mogą być trudniejsze do zauważenia, jeśli autor zmodyfikuje piksele bezpośrednio przylegające do wskaźnika (powszechnie określane jako jego tło), poprzez umieszczenie komponentu na górze obrazu lub tła gradientowego lub zmianę domyślnego białego koloru tła strony, na przykład przy użyciu niebieskiego tła w połączeniu z niebieskim domyślnym wskaźnikiem przeglądarki. Z tego powodu, jeśli autor zmienia piksele bezpośrednio przylegające do domyślnego wskaźnika fokusu, wyjątek dotyczący programu użytkownika nie ma zastosowania, a autor będzie musiał sprawdzić, czy spełniają one wymagania dotyczące rozmiaru i kontrastu określone w tym kryterium sukcesu.

Uwaga

Zmiana atrybutu koloru tła elementu body jest w większości implementacji jednym ze sposobów zmiany pikseli bezpośrednio sąsiadujących ze wskaźnikiem. Jednakże określenie wartości bieli (#FFFFFF) nie unieważnia tego wyjątku, ponieważ, jak ustalono w trzeciej uwadze definicji współczynnika kontrastu, przyjmuje się, że domyślnym („nieokreślonym”) kolorem jest biały.

Ponadto, jeśli przeglądarka domyślnie udostępnia wskaźnik wewnątrz komponentu, autorzy mogą potencjalnie zmniejszyć widoczność, zmieniając kolor komponentu (który w takim scenariuszu jest kolorem tła wskaźnika fokusu). Na przykład, jeśli domyślny wskaźnik przycisku ma kolorową wewnętrzną ramkę, autorzy mogą negatywnie wpłynąć na wygląd fokusu, nadając kolorowi przycisku lub jego obramowaniu bez fokusu kolor o podobnej jasności. Z tego powodu ten wyjątek dotyczący programu użytkownika może zostać spełniony tylko wtedy, gdy autor nie zmodyfikuje domyślnego wskaźnika fokusu oraz nie zmodyfikuje jego tła.

Przycisk z niebieską ramką dostosowaną przez autora, która wygląda bardzo podobnie do niebieskiej ramki używanej przez domyślny wskaźnik fokusu programu użytkownika
Figure 24 Rysunek 24 Kryterium niespełnione Środkowy przycisk ma fokus i domyślny wskaźnik fokusu przeglądarki, ale bardzo trudno jest stwierdzić, który przycisk ma fokus, ponieważ niestandardowe niebieskie obramowanie przycisku bez fokusu ma podobny kolor.

Korzyści

  • To kryterium sukcesu pomaga każdemu, kto korzysta ze strony przy użyciu klawiatury, umożliwiając wizualne określenie komponentu, na którym w dowolnym momencie będą wykonywane operacje na klawiaturze.
  • Osoby z ograniczeniami uwagi, ograniczeniami pamięci krótkotrwałej lub ograniczeniami w procesach wykonawczych odnoszą korzyść dzięki możliwości odkrycia, gdzie znajduje się fokus.

Przykłady

  • Gdy łącza otrzymają fokus, wokół łącza zostanie wyświetlony kontur kontrastujący z tłem sąsiadującym z łączem.
  • Kiedy przyciski otrzymają fokus, wewnątrz przycisku (wokół tekstu) zostanie wyświetlony kontur kontrastujący z tłem przycisku.
  • Gdy pola tekstowe otrzymają fokus, wokół pola zostanie wyświetlony kontur wskazujący, że pole danych ma fokus.
  • Gdy przyciski opcji otrzymają fokus, wokół kontrolki zostanie wyświetlony kontur wskazujący, że że pole danych ma fokus.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Powiązane treści służą wyłącznie celom informacyjnym i nie sugerują żadnego poparcia.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

  1. G195: Użycie dobrze widocznego wskaźnika fokusu zapewnionego przez autora
  2. C40: Stworzenie dwukolorowego wskaźnika fokusu, aby zapewnić wystarczający kontrast ze wszystkimi komponentami
  3. C41: Tworzenie wyraźnego wskaźnika fokusu w ramach komponentu

Kluczowe pojęcia

interfejs klawiaturowy

interfejs używany przez oprogramowanie do obsługi wciśnięć klawiszy

Uwaga

Interfejs klawiaturowy pozwala użytkownikowi na obsługę programów za pomocą klawiatury nawet wówczas, gdy dane urządzenie nie posiada klawiatury.

Uwaga

Operacje wykonywane w aplikacjach lub fragmentach aplikacji wykonywane za pomocą klawiszy symulujących mysz, np. klawisze myszy, nie są kwalifikowane jako wykonywane przez interfejs klawiaturowy, ponieważ operacje wykonywane są poprzez interfejs wskaźnika myszy, a nie klawiatury.

komponent interfejsu użytkownika

fragment treści internetowej odbierany przez użytkownika jako pojedyncza kontrolka dla określonej funkcji

Uwaga

Wiele komponentów interfejsu użytkownika może być implementowanych w postaci pojedynczego elementu. Tutaj komponenty nie są związane z konkretną techniką programistyczną, a raczej z tym, co użytkownik odbiera jako pojedynczą kontrolkę.

Uwaga

Do komponentów interfejsu użytkownika należą elementy formularzy i linków, jak również komponenty generowane przez skrypty.

Uwaga

To, co jest tutaj rozumiane jako „komponent” lub „komponent interfejsu użytkownika” jest również czasami nazywane „elementem interfejsu użytkownika”.

mechanizm

procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu

Uwaga

Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.

Uwaga

Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.

minimalna obwiednia

najmniejszy otaczający prosokąt wyrównany do osi poziomej, w którym znajdują się wszystkie punkty kształtu. W przypadku elementów, które zawijają się do wielu wierszy jako część zdania lub bloku tekstu (takich jak łącza hipertekstowe), obwiednia jest oparta na tym, jak komponent wyglądałby w pojedynczym wierszu.

obwód

ciągła linia tworząca granicę kształtu bez wspólnych pikseli lub minimalna obwiednia, w zależności od tego, która z nich jest najkrótsza.

otacza

otacza, okala, ogranicza, obejmuje

piksel css

kąt widzenia wynoszący około 0,0213 stopnia

Piksel CSS jest kanoniczną jednostką miary dla wszystkich długości i pomiarów w CSS. Jednostka ta jest niezależna od gęstości i różni się od rzeczywistych pikseli sprzętowych obecnych na wyświetlaczu. Programy użytkownika i systemy operacyjne powinny zapewnić, że piksel CSS jest ustawiony jak najbliżej wartości i jednostek piksela referencyjnego zdefiniowanego w CSS Values and Units Module Level 3 reference pixel [[css3-values]], który uwzględnia fizyczne wymiary wyświetlacza oraz zakładaną odległość oglądania (czynniki, których autorzy treści nie mogą określić).

prezentacja

renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika

procedura

seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

stan

cecha dynamiczna wyrażająca właściwości komponentu interfejsu użytkownika, która może ulec zmianie w odpowiedzi na działanie użytkownika lub zautomatyzowane procesy

Stany nie mają wpływu na charakter elementu, ale reprezentują dane powiązane z tym komponentem lub możliwościami interakcji z użytkownikiem. Przykłady obejmują fokus (skupienie), najechanie wskaźnikiem myszki, wybrany (zaznaczony), wciśnięty, sprawdzony, odwiedzony/nieodwiedzony oraz rozwinięty/zwinięty.

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

struktura
  1. Sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są ułożone i połączone ze sobą; oraz
  2. Sposób ułożenia zbioru stron internetowych.
technologia

mechanizm kodowania danych, które mają być renderowane, odtwarzane lub wykonywane przez programy użytkownika

Uwaga

Użyte w tych wytycznych wyrażenia „technologia internetowa” oraz słowo „technologia” (używane samodzielnie) odnoszą się do „technologii treści internetowych”.

Uwaga

Technologie treści internetowych mogą obejmować języki znaczników, formaty danych lub języki programowania, który może być używany samodzielnie, których autorzy mogą używać samodzielnie lub w połączeniu z innymi technologiami, żeby stworzyć ostatecznie wersje dla użytkownika, począwszy od statycznych stron internetowych, przez zsynchronizowane prezentacje multimedialne aż po dynamiczne aplikacje internetowe.

technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
treść

informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pośrednictwem programu użytkownika, w tym kod lub znaczniki definiujące strukturę, prezentację i interakcje

wskaźnik fokusu

piksele, które są zmieniane, aby wizualnie wskazywać, kiedy komponent interfejsu użytkownika jest w stanie „ma fokus”

współczynnik kontrastu

(L1 + 0.05) / (L2 + 0.05), gdzie

Uwaga

Współczynnik kontrastu zawiera się pomiędzy 1 i 21 (powszechnie zapisywanych 1:1 do 21:1).

Uwaga

Ponieważ autor strony nie ma wpływu na sposób renderowania ustawiony przez użytkownika (np. wygładzanie czcionek lub antyaliasing), współczynnik kontrastu oblicza się jak dla wyłączonego antyaliasingu.

Uwaga

W celu spełnienia kryterium sukcesu 1.4.3 i 1.4.6, kontrast jest mierzony z uwzględnieniem standardowego koloru tła, na którym wyświetlany jest tekst przy standardowym użyciu. Jeżeli kolor tła nie został zdefiniowany, przyjmuje się, że jest to kolor biały.

Uwaga

Kolor tła to określony kolor, na którym renderowany jest tekst przy normalnym użyciu. Błędem jest nieokreślenie koloru tła przy jednoczesnym określeniu koloru tekstu, ponieważ wówczas kolor tła jest nieznany i nie można sprawdzić, czy zachowany jest odpowiedni kontrast. Z tego samego powodu błędem jest nieokreślenie koloru tekstu przy jednoczesnym określeniu koloru tła.

Uwaga

Gdy litery wyświetlane są z obwódkami, obwódki takie mogą dodawać kontrastu i mogą być uwzględniane w obliczaniu kontrastu pomiędzy literami a ich tłem. Cienka obwódka jest traktowana jak litera. Szeroka obwódka wokół litery, jeżeli wypełnia wewnętrzne elementy liter, działa jak efekt halo i może być traktowana jak tło.

Uwaga

Wymagania WCAG mogą być zweryfikowane przez zestawienie par kolorów określonych przez autora dla typowego sposobu wyświetlenia strony. Autor nie musi brać pod uwagę nietypowych sposobów wyświetlania, na przykład przez zmianę kolorów zrealizowaną przez narzędzia użytkownika, chyba, że wynikają z kodu strony.

względna luminancja

względna jasność punktu w przestrzeni kolorów, znormalizowana do 0 dla najciemniejszego czarnego i 1 dla najjaśniejszego białego

Uwaga

Dla przestrzeni kolorów w standardzie sRGB względna luminancja koloru jest definiowana jako L = 0.2126 * R + 0.7152 * G + 0.0722 * B gdzie R, G i B zostały zdefiniowane jako:

  • jeżeli RsRGB <= 0.04045 wówczas R = RsRGB/12.92 lub R = ((RsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
  • jeżeli GsRGB <= 0.04045 wówczas G = GsRGB/12.92 lub G = ((GsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
  • jeżeli BsRGB <= 0.04045 wówczas B = BsRGB/12.92 lub B = ((BsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4

oraz RsRGB, GsRGB i BsRGB są zdefiniowane jako:

  • RsRGB = R8bit/255
  • GsRGB = G8bit/255
  • BsRGB = B8bit/255

Znak „^” oznacza potęgowanie. (Równanie pochodzi z [[SRGB]]).

Uwaga

Przed majem 2021 roku wartość 0,04045 w definicji była inna (0,03928). Została ona zaczerpnięta ze starszej wersji specyfikacji i została zaktualizowana. Nie ma ona praktycznego wpływu na obliczenia w kontekście niniejszych wytycznych.

Uwaga

Niemal wszystkie obecnie używane systemy kodują kolory w standardzie sRGB. O ile używany będzie inny standard kodowania kolorów do przetwarzania i wyświetlania, autor musi obliczać kolor na podstawie standardu sRGB. Jeżeli używa innego, zobacz Objaśnienie kryterium sukcesu 1.4.3.

Uwaga

Jeżeli dithering odbywa się po dostarczeniu kolorów, bierze się pod uwagę kolory źródłowe. W wypadku kolorów wymieszanych na poziomie źródłowym, pod uwagę bierze się uśrednione wartości kolorów źródłowych (uśredniony R, uśredniony G i uśredniony B).

Uwaga

Istnieją narzędzia, które automatycznie obliczają kontrast i błyski.

Początek strony