Objaśnienie KS 1.4.4:Zmiana rozmiaru tekstu (Poziom AA)
W skrócie
- Cel
- Tekst można powiększyć
- Co zrobić
- Upewnij się, że rozmiar tekstu może zostać podwojony
- Dlaczego to jest ważne
- Niektórzy ludzie mogą czytać tekst tylko wtedy, gdy jest on większy.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że wizualnie renderowany tekst, w tym kontrolki tekstowe (znaki tekstowe, które zostały wyświetlone w taki sposób, aby były widoczne [w porównaniu ze znakami tekstowymi, które nadal są w formie danych, np. ASCII]) został pomyślnie przeskalowany, tak aby osoby z lekką niepełnosprawnością wzroku mogły go bezpośrednio odczytać, bez konieczności stosowania technologii wspomagających, takich jak lupa ekranowa. Użytkownicy mogą odnieść korzyść ze skalowania całej treści strony internetowej, ale tekst jest najważniejszy.
Za skalowanie treści odpowiada przede wszystkim program użytkownika. Programy użytkownika spełniające wymagania UAAG 1.0 Checkpoint 4.1 pozwalają użytkownikom konfigurować skalę tekstu. Odpowiedzialność autora polega na stworzeniu treści internetowych, które nie przeszkodzą programowi użytkownika w skutecznym skalowaniu treści. Autorzy mogą spełnić to kryterium sukcesu, sprawdzając, czy treść nie zakłóca obsługi programu użytkownika w zakresie zmiany rozmiaru tekstu, w tym kontrolek opartych na tekście, lub zapewniając bezpośrednie wsparcie w zakresie zmiany rozmiaru tekstu lub zmiany układu. Przykładem bezpośredniego wsparcia może być skrypt po stronie serwera, którego można użyć do ustawiania różnych arkuszy stylów.
Autor nie może polegać na programie użytkownika, który spełni to kryterium sukcesu dla treści HTML, jeśli użytkownicy nie mają dostępu do programu użytkownika z obsługą powiększania. Na przykład, jeśli pracują w środowisku, które wymaga od nich używania IE 6.
Jeśli autor korzysta z technologii, której oprogramowanie użytkownika nie zapewnia obsługi powiększania, autor jest odpowiedzialny za bezpośrednie udostępnienie tego typu funkcji lub dostarczenie treści, która współpracuje z typem funkcjonalności zapewnianym przez program użytkownika. Jeśli oprogramowanie użytkownika nie zapewnia funkcji powiększania, ale pozwala użytkownikowi zmienić rozmiar tekstu, autor jest odpowiedzialny za zapewnienie, że po zmianie rozmiaru tekstu treść pozostanie użyteczna.
Niektóre elementy interfejsu użytkownika, które działają jak etykieta i wymagają aktywacji przez użytkownika w celu uzyskania dostępu do treści, nie są wystarczająco szerokie, aby pomieścić treść etykiety. Na przykład w aplikacjach poczty internetowej kolumna tematu może nie być wystarczająco szeroka, aby pomieścić każdy możliwy nagłówek tematu, ale aktywacja nagłówka tematu przenosi użytkownika do pełnej wiadomości z pełnym nagłówkiem tematu. W internetowych arkuszach kalkulacyjnych treść komórki, która jest zbyt długa, aby można ją było wyświetlić w kolumnie, może zostać obcięta, a pełna treść komórki będzie dostępna dla użytkownika, gdy komórka zostanie aktywowana. Treść komponentu interfejsu użytkownika może również stać się zbyt obszerna w interfejsach użytkownika, w których użytkownik może zmienić szerokość kolumny. W tego typu komponencie interfejsu użytkownika zawijanie linii nie jest wymagane; obcięcie jest dopuszczalne, jeśli pełna treść komponentu jest dostępna w momencie aktywacji lub po aktywacji przez użytkownika, a wskazanie, że informacje te mogą być dostępne, jest - poza faktem, że są obcięte - podawane użytkownikowi w jakiś sposób.
Treść spełnia kryterium sukcesu, jeśli można ją przeskalować do 200%, czyli do dwukrotności szerokości i wysokości. Autorzy mogą wspierać skalowanie powyżej tego limitu, jednak w miarę jak skalowanie staje się bardziej ekstremalne, układy adaptacyjne mogą powodować problemy z użytecznością. Na przykład słowa mogą być zbyt szerokie, aby zmieścić się w dostępnej dla nich przestrzeni poziomej, co powoduje ich obcięcie; ograniczenia układu mogą powodować nakładanie się tekstu na inną treść, gdy jest on skalowany w większym formacie; lub w każdym wierszu może zmieścić się tylko jedno słowo w zdaniu, co powoduje wyświetlanie zdania w postaci pionowej kolumny tekstu, która jest trudna do odczytania.
Grupa robocza uważa, że 200% jest rozsądnym dostosowaniem, które może obsługiwać szeroki zakres projektów i układów oraz dopełnia starsze lupy ekranowe, które zapewniają minimalne powiększenie 200%. Powyżej 200% powiększenie (które zmienia rozmiar tekstu, obrazów i obszarów układu oraz tworzy większą kanwę, która może wymagać przewijania w poziomie i w pionie) może być skuteczniejsze niż zmiana rozmiaru tekstu. W takiej sytuacji zwykle stosowana byłaby technologia wspomagająca dedykowana obsłudze powiększania, która może zapewnić lepszą dostępność niż próby bezpośredniego wsparcia użytkownika przez autora.
Uwaga
Obrazy tekstu nie skalują się tak dobrze jak tekst, ponieważ mają tendencję do pikselowania, dlatego sugerujemy używanie tekstu, jeśli to możliwe. Trudniej jest także zmienić kombinacje kontrastu i kolorów pierwszego planu i tła w przypadku obrazów tekstu, co dla niektórych użytkowników jest niezbędne.
Zobacz też 1.4.8: Prezentacja wizualna.
Korzyści
- To kryterium sukcesu pomaga osobom słabowidzącym, umożliwiając im zwiększenie rozmiaru tekstu w treści, aby mogły go przeczytać.
Przykłady
- Użytkownik z wadą wzroku zwiększa rozmiar tekstu na stronie internetowej w przeglądarce z 1 em do 1,2 em. Chociaż użytkownik nie mógł przeczytać tekstu w mniejszym rozmiarze, może przeczytać większy tekst. Wszystkie informacje na stronie są nadal wyświetlane, jeśli w tekście użyto większej czcionki.
- Strona internetowa zawiera element sterujący umożliwiający zmianę skali strony. Wybranie różnych ustawień powoduje zmianę układu strony w celu wykorzystania najlepszego projektu dla danej skali.
- Użytkownik korzysta z funkcji powiększania w swoim programie użytkownika, aby zmienić skalę treści. Cała treść skaluje się równomiernie, a program użytkownika udostępnia paski przewijania, jeśli to konieczne.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- CSS 2 Box Model (Model pudełkowy CSS 2)
- CSS 2 Visual formatting Model (Model formatowania wizualnego CSS 2)
- CSS 2 Visual formatting Model Details (Szczegóły modelu formatowania wizualnego CSS 2)
- About fluid and fixed width layouts (Informacje o układach płynnych i o stałej szerokości)
- Accessible CSS (Dostępny CSS)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- G142: Korzystanie z technologii powszechnie dostępnych programów klienckich obsługujących powiększanie
-
Zapewnienie zmian rozmiaru kontenerów tekstowych podczas zmiany rozmiaru tekstu ORAZ za pomocą jednostek względnych za pomocą jednej lub więcej z następujących technik
- C28: Określanie wielkości kontenerów tekstowych za pomocą jednostek em
-
Techniki pomiarów względnych
-
Techniki zmiany rozmiaru kontenera tekstowego
- G178: Zapewnienie na stronie internetowej przełączników, która pozwalają użytkownikom na przyrostową zmianę rozmiaru całego tekstu na stronie do 200 procent
- G179: Zapewnienie, że nie dojdzie do utraty treści lub funkcjonalności, gdy zmianie ulegnie rozmiar tekstu albo obszar przeznaczony na tekst
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
Błędy
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
- F69: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.4.4 podczas zmiany rozmiaru wizualnie renderowanego tekstu do 200 procent powoduje przycięcie, przycięcie lub zasłonięcie tekstu, obrazu lub kontrolek
- F80: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.4.4, gdy kontrolki formularza tekstowego nie zmieniają rozmiaru, gdy wizualnie renderowany tekst jest zmieniany do 200%
- F94: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.4.4 z powodu nieprawidłowego użycia jednostek rozmiaru rzutni (viewport) do zmiany rozmiaru tekstu
Kluczowe pojęcia
technologia powielania dźwięku
Uwaga
Dźwięk może być tworzony syntetycznie (mowa syntetyczna), nagrywany z dźwięków świata rzeczywistego lub na oba sposoby.
narracja dodana do ścieżki dźwiękowej w celu opisania istotnych szczegółów obrazu, które nie mogą być zrozumiane z samej głównej ścieżki dźwiękowej
Uwaga
Dźwiękowy opis materiału wideo zapewnia informacje o akcji, postaciach, zmianie scenerii, tekstach wyświetlanych na ekranie i innych treściach wizualnych.
Uwaga
W standardowym opisie audio narracja jest dodawana w przerwach między dialogami (zobacz także audiodeskrypcja rozszerzona).
Uwaga
Jeśli wszystkie informacje o wideo są już zapewnione przez podstawową ścieżkę dźwiękową , dodatkowa audiodeskrypcja jest zbędna.
Uwaga
Nazywana również „opisem wideo”, „narracją opisową” i „narracją dźwiękową”.
audiodeskrypcja, dodawana do materiału wideo poprzez zatrzymanie odtwarzacza (pauza), dzięki czemu jest czas na wstawienie dodatkowego opisu.
Uwaga
Ta technika jest stosowana tylko wówczas, gdy sensu materiału wideo nie da się zachować bez dodatkowej audiodeskrypcji, a przerwy pomiędzy dialogami i narracją są zbyt krótkie.
język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.
język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.
Uwaga
Zobacz także język migowy.
zsynchronizowana z obrazem alternatywa tekstowa dla treści dźwiękowych, zarówno mowy, jak i innych odgłosów, niezbędnych do zrozumienia przekazu multimedialnego
Uwaga
Napisy rozszerzone mają formę podobną do napisów dialogowych, z tą różnicą, że oprócz treści wypowiedzi osób przekazują opis sytuacji pozadialogowej - dodatkowe informacje, potrzebne do zrozumienia treści programu, takie jak identyfikacja mówiących, informacje o istotnych sygnałach dźwiękowych, np. śmiechu, trzaskaniu drzwi, muzyce, oddaleniu, miejscu akcji. Stąd określenie „rozszerzone”.
Uwaga
Ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne napisy dzielimy na zamknięte i otwarte.
Uwaga
Napisy zamknięte (ang. closed caption, CC) to napisy w odrębnym strumieniu tekstowym, które mogą być w niektórych odtwarzaczach włączane i wyłączane.
Uwaga
Napisy otwarte (open caption OC) to wszelkie napisy, których nie można wyłączyć. Na przykład, jeżeli są ekwiwalentem obrazów tekstu osadzonego w wideo.
Uwaga
Napisy rozszerozne nie powinny zasłaniać istotnych informacji w filmie.
Uwaga
W niektórych krajach napisy rozszerzone nazywa się podpisami (subtitles).
Uwaga
Audiodeskrypcja może, ale nie musi posiadać napisów rozszerzonych, ponieważ sama w sobie zawiera opis zawartości tego, co przedstawione jest w sposób wizualny.
tekst, który jest renderowany w postaci nietekstowej (np. jako grafika) w celu uzyskania określonych efektów wizualnych
Uwaga
Nie dotyczy to tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik
renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania
Uwaga
Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.
Uwaga
W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.
- Sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są ułożone i połączone ze sobą; oraz
- Sposób ułożenia zbioru stron internetowych.
albo ASCII art - proste rysunki tworzone za pomocą znaków lub glifów układanych na obszarze o stałej szerokości kolumn oraz o stałej wysokości znaków (zazwyczaj z 95 możliwych do wydrukowania znaków zdefiniowanych przez ASCII). Ten sposób tworzenia grafiki, a raczej jej symbolizowania, nazywa się semigrafiką lub pseudografiką. ASCII art były początkowo tworzone z myślą o wydrukowaniu ich na drukarkach znakowych.
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
ciąg znaków, który można programowo określić, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku naturalnym
tekst skojarzony programowo z treścią nietekstową lub odnoszący się do tekstu programowo skojarzonego z treścią nietekstową. Tekst programowo skojarzony to taki tekst, którego położenie może być programowo określone w stosunku do treści nietekstowej.
Uwaga
Więcej na ten temat: Objaśnienie pojęcia „alternatywa tekstowa”
informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pośrednictwem programu użytkownika, w tym kod lub znaczniki definiujące strukturę, prezentację i interakcje
każda treść, która nie jest sekwencją znaków, które mogą być programowo określone lub nie wyraża niczego w jakimkolwiek języku naturalnym
Uwaga
Obejmuje to sztukę tekstową (ASCII art, będącą układanką złożoną ze znaków), emotikony, slang na forach (korzystający z zastępowania znaków) i obrazy przedstawiające tekst.
technologia poruszających się lub następujących po sobie obrazów
Uwaga
Wideo może być stworzone za pomocą animacji lub fotografii, lub obu naraz.