Idź do treści

Objaśnienie KS 3.3.1:Identyfikacja błędu (Poziom A)

W skrócie

Cel
Użytkownicy wiedzą, że wystąpił błąd i co jest nie tak.
Co zrobić
Podaj opisowy komunikat o błędach.
Dlaczego to jest ważne
Oznaczanie błędów pomaga osobom z wadami wzroku i zaburzeniami poznawczymi je rozwiązać.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że użytkownicy będą świadomi wystąpienia błędu i będą w stanie określić, co jest nie tak. Komunikat o błędzie powinien być jak najbardziej szczegółowy. W przypadku niepomyślnego przesłania formularza, ponowne wyświetlenie formularza i wskazanie błędnych pól nie wystarczy, aby część użytkowników zorientowała się, że nastąpił błąd. Na przykład użytkownicy czytników ekranu nie będą wiedzieć, że wystąpił błąd, dopóki nie napotkają jednego ze wskaźników. Mogą całkowicie porzucić formularz przed napotkaniem wskaźnika błędu, myśląc, że strona po prostu nie działa. Zgodnie z definicją zawartą w WCAG 2.w błąd wprowadzania danych to informacja wprowadzona przez użytkownika, która nie jest akceptowana przez system. Obejmuje to:

  • informacje wymagane przez stronę internetową, a pominięte przez użytkownika, lub
  • informacje dostarczone przez użytkownika, ale wykraczające poza wymagany format danych lub dozwolone wartości.

Na przykład:

  • użytkownik nie wpisał prawidłowego skrótu w polu stan, województwo, region itp.;
  • użytkownik wprowadza skrót stanu, który nie jest prawidłowym stanem;
  • użytkownik wprowadza nieistniejący kod pocztowy;
  • użytkownik wprowadza datę urodzenia przypadającą za 2 lata;
  • użytkownik wprowadza znaki alfabetu lub nawiasy w polu swojego numeru telefonu, w którym akceptowane są tylko cyfry;
  • użytkownik złoży ofertę niższą od poprzedniej oferty lub minimalnego postąpienia.

Uwaga

Jeśli użytkownik wprowadzi wartość, która jest zbyt wysoka lub zbyt niska, a kodowanie na stronie automatycznie zmieni tę wartość, aby mieściła się w dozwolonym zakresie, błąd użytkownika nadal będzie musiał zostać mu opisany zgodnie z wymaganiami kryterium sukcesu. Taki opis błędu informujący osobę o zmienionej wartości spełniałby zarówno kryterium sukcesu (identyfikacja błędu), jak i kryterium sukcesu 3.3.3 (Sugestie korekty błędów).

Identyfikację i opis błędu można połączyć z informacjami programowymi, które programy użytkownika lub technologie wspomagające mogą wykorzystać do zidentyfikowania błędu i zapewnienia użytkownikowi informacji o błędzie. Na przykład niektóre technologie mogą określać, że dane wprowadzone przez użytkownika nie mogą wykraczać poza określony zakres lub że wypełnienie pola formularza jest wymagane. Obecnie niewiele technologii obsługuje tego rodzaju informacje programowe, ale Kryterium Sukcesu nie wymaga tego ani tego nie uniemożliwia.

Całkowicie akceptowalne jest wskazanie błędu w inny sposób, np. obrazem, kolorem itp., oprócz opisu tekstowego.

Zobacz też KS 3.3.3: Sugestie korekty błędów.

Korzyści

  • Dostarczenie informacji o błędach przy wprowadzaniu tekstu pozwala użytkownikom niewidomym lub daltonistom zorientować się, że wystąpił błąd.
  • Kryterium sukcesu może pomóc osobom z trudnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w uczeniu się, które mają trudności ze zrozumieniem znaczenia reprezentowanego przez ikony i inne wskazówki wizualne.

Przykłady

Identyfikacja błędów w przesyłaniu formularza

Witryna internetowa linii lotniczej oferuje specjalną promocję na loty ze zniżką. Użytkownik proszony jest o wypełnienie prostego formularza, w którym należy podać dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, adres, numer telefonu, preferencje dotyczące miejsca siedzącego i adres e-mail. Jeżeli którekolwiek z pól formularza nie zostanie wypełnione lub zostanie wypełnione błędnie, wyświetli się alert informujący użytkownika, w którym pola brakuje danych lub które dane są nieprawidłowe.

Uwaga

To kryterium sukcesu nie oznacza, że ​​nie można używać kolorów ani stylów tekstu do wskazywania błędów. Wymaga po prostu, aby błędy były identyfikowane również za pomocą tekstu. W tym przykładzie oprócz koloru użyto dwóch gwiazdek.

Zapewnienie wielu wskazówek
Użytkownik nie wypełnił dwóch pól w formularzu. Oprócz opisu błędu i nadania unikalnego znaku ułatwiającego wyszukiwanie pól, pola są podświetlone na żółto, aby ułatwić również ich wizualne wyszukiwanie.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do Twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Sytuacja A: Jeżeli formularz zawiera pola, w których informacje od użytkownika są wymagane.

Sytuacja B: Jeżeli informacje dostarczone przez użytkownika muszą być w określonym formacie danych lub mieć określone wartości.

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Kluczowe pojęcia

błąd wprowadzania danych

informacja wprowadzona przez użytkownika, która nie jest akceptowana przez system

Uwaga

Dotyczy:

  1. Informacji, które są wymagane przez stronę internetową, a pominięte przez użytkownika.
  2. Informacji wprowadzonych przez użytkownika, ale w niewłaściwym formacie lub o niedopuszczalnej wartości.
program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

Początek strony