Idź do treści

Objaśnienie KS 1.4.2:Kontrola odtwarzania dźwięku (Poziom A)

W skrócie

Cel
Muzyka lub dźwięki odtwarzane na stronie nie przeszkadzają ludziom.
Co zrobić
Jeśli automatycznie odtwarzasz treści audio, pozwól użytkownikom je wyłączyć.
Dlaczego to jest ważne
Dźwięk rozprasza niektóre osoby, a także zakłóca działanie czytników ekranu.

Intencja

Osoby korzystające z oprogramowania do odczytu ekranu mogą mieć trudności z usłyszeniem mowy, jeśli w tym samym czasie odtwarzany jest inny dźwięk. Trudność ta nasila się, gdy wyjście mowy czytnika ekranu jest oparte na oprogramowaniu (jak większość obecnie) i jest kontrolowane za pomocą tego samego regulatora głośności, co dźwięk. Dlatego ważne jest, aby użytkownik mógł wyłączyć dźwięk w tle.

Kontrola nad głośnością obejmuje możliwość zmniejszenia jej do zera. Wyciszenie głośności systemu nie oznacza „wstrzymania lub zatrzymania” automatycznego odtwarzania dźwięku. Zarówno „pauza lub stop”, jak i kontrola głośności dźwięku muszą być niezależne od ogólnej głośności systemu.

Uwaga

Automatyczne odtwarzanie dźwięku po wylądowaniu na stronie może wpłynąć na zdolność użytkownika czytnika ekranu do znalezienia mechanizmu zatrzymania go, ponieważ nawiguje on poprzez słuchanie, a automatycznie uruchamiane dźwięki mogą zakłócać tę nawigację. Dlatego odradzamy praktykę automatycznego uruchamiania dźwięków (zwłaszcza jeśli trwają one dłużej niż 3 sekundy) i zachęcamy, aby dźwięk był uruchamiany przez działanie zainicjowane przez użytkownika po wejściu na stronę, zamiast wymagać, aby dźwięk był zatrzymywany po wylądowaniu na stronie przez działanie użytkownika.

Zobacz także 1.4.7: Niska głośność lub bez dźwięków w tle.

Korzyści

  • Osoby korzystające z technologii odczytu ekranu mogą słyszeć czytnik ekranu bez odtwarzania innych dźwięków. Jest to szczególnie ważne dla osób słabosłyszących i tych, których czytniki ekranu używają dźwięku systemowego (więc nie mogą ściszać dźwięku i zwiększać głośności czytnika ekranu).
  • To kryterium sukcesu jest również korzystne dla osób, które mają trudności ze skupieniem się podczas odtwarzania dźwięku na treściach wizualnych (w tym na tekście).

Przykłady

  • Odtwarzanie pliku audio rozpoczyna się automatycznie po otwarciu strony. Użytkownik może jednak zatrzymać dźwięk, wybierając łącze „wycisz” w górnej części strony.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

mechanizm

procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu

Uwaga

Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.

Uwaga

Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.

procedura

seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
Początek strony