Objaśnienie KS 2.4.1:Możliwość pominięcia bloków (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Użytkownicy mogą łatwiej nawigować za pomocą klawiatury
- Zadanie autora
- Zapewnij sposób pomijania powtarzających się treści
- Dlaczego to jest ważne
- Użytkownicy polegający na interfejsie klawiatury mogą sprawnie poruszać się po stronach.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest umożliwienie bezpośredniego dostępu do głównej treści strony internetowej osobom, które poruszają się po treści sekwencyjnie.
Strony internetowe i aplikacje często zawierają treść, która powtarza się na innych stronach lub ekranach. Przykładami powtarzających się bloków treści są między innymi łącza nawigacyjne, grafiki nagłówków strony i ramki reklamowe. Małe, powtarzające się sekcje, takie jak pojedyncze słowa, frazy lub pojedyncze łącza, w rozumieniu tego przepisu nie są uznawane za bloki treści.
Kontrastuje to ze zdolnością widzącego użytkownika do ignorowania powtarzającego się materiału poprzez skupienie się na środku ekranu (gdzie zwykle pojawia się główna treść) lub zdolnością użytkownika myszy do wybrania łącza jednym kliknięciem myszy, zamiast odwiedzania każdego łącza lub kontrolki formularza, które pojawią się przed żądanym elementem.
Nie jest intencją tego kryterium sukcesu wymaganie, aby autorzy dostarczali metod,
które są nadmiarowe w stosunku do funkcji zapewnianych przez program użytkownika.
Większość przeglądarek internetowych udostępnia skróty klawiaturowe umożliwiające
przeniesienie fokusu użytkownika na górę strony, więc jeśli zestaw łączy nawigacyjnych
znajduje się u dołu strony internetowej, podanie łącza pomiń
może być niepotrzebne.
Uwaga
Chociaż to kryterium sukcesu dotyczy bloków treści, które powtarzają się na wielu stronach, zdecydowanie promujemy również znaczniki strukturalne na poszczególnych stronach zgodnie z kryterium sukcesu 1.3.1.
Chociaż kryterium sukcesu nie używa konkretnie terminu zbioru stron internetowych
, pojęcie stron należących do zbioru jest dorozumiane. Nie oczekuje się, że autor
uniknie ewentualnego powielania treści na dowolnych dwóch stronach, które nie są ze
sobą w jakiś sposób powiązane; które nie są zbiorem stron internetowych, które mają wspólny cel i które są tworzone przez tego
samego autora, grupę lub organizację
(definicja zestawu stron internetowych).
Uwaga
Nawet w przypadku stron internetowych, które nie znajdują się w zestawie, jeśli strona internetowa zawiera bloki tekstu, które powtarzają się na stronie, pomocne (ale nie wymagane) może być zapewnienie sposobu na ich pominięcie.
Korzyści
Gdy to kryterium sukcesu nie jest spełnione, osobom niepełnosprawnościami może być trudno szybko i łatwo dotrzeć do głównej treści strony internetowej. Mechanizm pomijania przynosi korzyści wielu użytkownikom:
- Użytkownicy czytników ekranu, którzy odwiedzają kilka stron w tej samej witrynie, mogą uniknąć konieczności odsłuchiwania wszystkich grafik nagłówków i dziesiątek łączy nawigacyjnych na każdej stronie, zanim zostanie im odczytana treść główna.
- Osoby, które używają tylko klawiatury lub interfejsów klawiaturowych, mogą dotrzeć do treści po mniejszej liczbie naciśnięć klawiszy. W przeciwnym razie mogą być zmuszone wykonać dziesiątki naciśnięć klawiszy, zanim dotrą do głównego obszaru treści. Może im to zająć dużo czasu, a u niektórych użytkowników może powodować silny ból fizyczny.
- Osoby korzystające z lup ekranowych nie muszą przeszukiwać za każdym razem, gdy wchodzą na nową stronę tych samych nagłówków, ani innych bloków informacji, aby znaleźć miejsce, w którym zaczyna się główna treść strony.
- Osoby z ograniczeniami poznawczymi, a także osoby korzystające z czytników ekranu mogą odnieść korzyści z grupowania łączy w listy.
Przykłady
- Strona główna organizacji informacyjnej zawiera główny artykuł na środku strony, otoczony wieloma blokami i paskami bocznymi służącymi do reklamowania, wyszukiwania i innych usług. U góry strony znajduje się łącze, który przenosi do głównego artykułu. Bez korzystania z tego łącza użytkownik klawiatury musi przejść przez około 40 łączy, aby dojść do głównego wątku; użytkownik czytnika ekranu musi odsłuchać 200 słów; a użytkownik lupy ekranowej musi rozejrzeć się za lokalizacją obszaru z treścią główną
- Witryna e-commerce zawiera długą listę filtrów przed wyświetleniem wyników wyszukiwania. Łącze nad listą umożliwia użytkownikom pominięcie filtrów i szybkie dotarcie do prezentacji produktu.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- WebAIM: Semantic Structure (WebAIM: Struktura semantyczna)
- Heading Tags (Znaczniki nagłówków)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
-
Tworzenie łączy w celu pominięcia bloków powtarzanego materiału za pomocą jednej z poniższych technik:
-
Grupowanie bloków powtarzanego materiału, które można pomijać, za pomocą jednej z następujących technik:
- ARIA11: Użycie punktów orientacyjnych ARIA do określenia kluczowych obszarów strony
- H69: Zapewnienie nagłówków na początku każdej sekcji treści
- PDF9: Zapewnianie nagłówków poprzez oznaczanie treści znacznikami nagłówków w dokumentach PDF
- H70: Użycie elementów ramek do grupowania bloków powtarzanego materiału ORAZ H64: Użycie atrybutu title do tytułowania elementu iframe
- SCR28: Korzystanie z rozwijanego i zwijanego menu w celu ominięcia bloku treści
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
Kluczowe pojęcia
procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu
Uwaga
Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.
Uwaga
Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.
seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania
Uwaga
Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.
Uwaga
W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
zbiór stron internetowych, które mają wspólny cel i które są tworzone przez tego samego autora, grupę lub organizację.
Uwaga
Różne wersje językowe będą traktowane jako różne zestawy stron internetowych.