Objaśnienie KS 2.4.6:Nagłówki i etykiety (Poziom AA)
W skrócie
- Cel
- Treść strony jest opisana w nagłówkach i etykietach
- Zadanie autora
- Zapewnij opisowe nagłówki i etykiety
- Dlaczego to jest ważne
- Ludzie mogą się orientować w treści, zwłaszcza osoby z problemami poznawczymi lub wzrokowymi.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest pomoc użytkownikom w zrozumieniu, jakie informacje są zawarte na stronach internetowych i jak te informacje są zorganizowane. Gdy nagłówki są jasne i opisowe, użytkownicy mogą łatwiej znaleźć poszukiwane informacje i łatwiej zrozumieć relacje między różnymi częściami treści. Opisowe etykiety pomagają użytkownikom zidentyfikować określone elementy treści.
Etykiety i nagłówki nie muszą być długie. Słowo lub nawet pojedynczy znak może wystarczyć, jeśli zapewnia odpowiednią wskazówkę do wyszukiwania i nawigacji po treści.
To kryterium sukcesu nie wymaga nagłówków ani etykiet. To kryterium sukcesu wymaga, aby nagłówki lub etykiety miały charakter opisowy. To kryterium sukcesu nie wymaga również, aby treść pełniąca funkcję nagłówka lub etykiety była prawidłowo oznaczona lub zidentyfikowana - ten aspekt jest omówiony osobno w 1.3.1: Informacje i relacje. Możliwe jest, że treść spełni to kryterium sukcesu (zapewniając opisową treść, która działa jak nagłówki lub etykiety), ale nie spełni kryterium sukcesu 1.3.1 (jeśli nagłówki lub etykiety nie są poprawnie oznaczone / zidentyfikowane). I odwrotnie, możliwe jest również, aby treść spełniała kryterium sukcesu 1.3.1 (z prawidłowo oznaczonymi lub zidentyfikowanymi nagłówkami lub etykietami), ale nie spełniała tego kryterium sukcesu (jeśli te nagłówki lub etykiety nie są wystarczająco jasne lub opisowe).
Ponadto, w przypadku etykiet, to kryterium sukcesu nie uwzględnia tego, czy zastosowano
alternatywne metody zapewnienia dostępnej nazwy dla kontrolek formularzy i danych
wejściowych - ten aspekt jest omówiony osobno w 4.1.2: Nazwa, rola i wartość. Możliwe jest, aby kontrolki i dane wejściowe miały odpowiednią dostępną nazwę (np.
przy użyciu aria-label="...")
, a tym samym spełniały kryterium sukcesu 4.1.2, ale nadal nie spełniały tego kryterium
sukcesu (jeśli etykieta nie jest wystarczająco jasna lub opisowa).
To kryterium sukcesu nie wymaga użycia etykiet; wymaga jednak, aby jeśli etykiety istnieją, były wystarczająco jasne lub opisowe. Zobacz 3.3.2: Etykiety lub instrukcje, aby uzyskać więcej informacji na temat korzystania z etykiet.
Korzyści
- Opisowe nagłówki są szczególnie pomocne dla użytkowników z niepełnosprawnościami, które spowalniają czytanie oraz dla osób z ograniczoną pamięcią krótkotrwałą. Osoby te odnoszą korzyści, gdy tytuły części pozwalają przewidzieć, co zawiera każda z nich.
- Kontrolki wprowadzania danych formularza z etykietami, które jasno opisują treść, która ma zostać wprowadzona, pomagają użytkownikom określić, jak pomyślnie wypełnić formularz.
- Gdy nagłówki i etykiety są również prawidłowo oznaczone i zidentyfikowane zgodnie z 1.3.1: Informacje i relacje, to kryterium sukcesu pomaga osobom korzystającym z czytników ekranu, zapewniając, że etykiety i nagłówki są wyraźniejsze, gdy są prezentowane w innym formacie - na przykład w automatycznie generowanej liście nagłówków, spisie treści lub podczas przeskakiwania z nagłówka do nagłówka na stronie.
Przykłady
- Strona z wiadomościami
- Strona główna serwisu informacyjnego zawiera nagłówki najważniejszych wiadomości w ciągu godziny. Pod każdym nagłówkiem znajduje się pierwsze 35 słów historii i łącze do pełnego artykułu. Każdy nagłówek daje jasny obraz tematu artykułu.
- Przewodnik po tym, jak dobrze pisać
-
Przewodnik po pisaniu zawiera następujące tytuły sekcji:
Jak dobrze pisać
,Usuwanie bezużytecznych słów
,Rozpoznawanie niepotrzebnych słów
i tak dalej. Nagłówki sekcji są jasne i zwięzłe, a struktura informacji jest odzwierciedlona w strukturze nagłówków. - Spójne nagłówki w różnych artykułach
-
Strona internetowa zawiera dokumenty z konferencji. Zgłoszenia na konferencję muszą
mieć następującą organizację:
Streszczenie
,Wprowadzenie
, [inne sekcje unikalne dla tego artykułu],Zakończenie
,Biografia autora
,Słownik
iBibliografia
. Tytuł każdej strony internetowej wyraźnie identyfikuje artykuł, który zawiera, tworząc użyteczną równowagę między unikalnością artykułów a spójnością nagłówków sekcji. - Formularz z prośbą o podanie nazwy użytkownika
-
Formularz prosi o podanie nazwy użytkownika. Składa się z dwóch pól wejściowych, w
których należy podać imię i nazwisko. Pierwsze pole jest oznaczone jako
Imię
, a drugie jakoNazwisko
.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- How Users Read on the Web A study showing that most users scan Web pages rather than reading them word by word. (Jak użytkownicy czytają w sieci Badanie pokazujące, że większość użytkowników skanuje strony internetowe, zamiast czytać je słowo po słowie.)
- Applying Writing Guidelines to Web Pages A report on the effects of making Web sites concise, easy to scan, and objective. (Stosowanie wytycznych dla pisania na stronach internetowych. Raport na temat efektów tworzenia zwięzłych, łatwych do skanowania i obiektywnych stron internetowych.)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
Uwaga
Nagłówki i etykiety muszą być określone programowo, zgodnie z kryterium sukcesu 1.3.1.
Kluczowe pojęcia
tekst lub inny komponent z tekstem alternatywnym, który jest prezentowany użytkownikowi w celu identyfikacji komponentu w treści internetowej
Uwaga
Etykieta jest widoczna dla wszystkich użytkowników, podczas gdy nazwa może być przekazywana tylko technologiom wspomagającym. W wielu przypadkach (choć nie we wszystkich) etykieta i nazwa są takie same.
Uwaga
Pojęcie etykiety nie ogranicza się tylko do elementu label
w HTML.
język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.
język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.
Uwaga
Zobacz także język migowy.
tekst, po którym oprogramowanie może zidentyfikować obiekty w treści
Uwaga
Nazwa może być ukryta i przekazywana tylko poprzez technologie wspomagające, w odróżnieniu od etykiet, które są prezentowane wszystkim użytkownikom. W niektórych, ale nie wszystkich wypadkach, etykieta i nazwa są tożsame.
Uwaga
To nie jest to samo, co atrybut „name” w HTML.
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik
renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania
Uwaga
Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.
Uwaga
W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.
- Sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są ułożone i połączone ze sobą; oraz
- Sposób ułożenia zbioru stron internetowych.
albo ASCII art - proste rysunki tworzone za pomocą znaków lub glifów układanych na obszarze o stałej szerokości kolumn oraz o stałej wysokości znaków (zazwyczaj z 95 możliwych do wydrukowania znaków zdefiniowanych przez ASCII). Ten sposób tworzenia grafiki, a raczej jej symbolizowania, nazywa się semigrafiką lub pseudografiką. ASCII art były początkowo tworzone z myślą o wydrukowaniu ich na drukarkach znakowych.
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
ciąg znaków, który można programowo określić, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku naturalnym
tekst skojarzony programowo z treścią nietekstową lub odnoszący się do tekstu programowo skojarzonego z treścią nietekstową. Tekst programowo skojarzony to taki tekst, którego położenie może być programowo określone w stosunku do treści nietekstowej.
Uwaga
Więcej na ten temat: Objaśnienie pojęcia „alternatywa tekstowa”
informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pośrednictwem programu użytkownika, w tym kod lub znaczniki definiujące strukturę, prezentację i interakcje
każda treść, która nie jest sekwencją znaków, które mogą być programowo określone lub nie wyraża niczego w jakimkolwiek języku naturalnym
Uwaga
Obejmuje to sztukę tekstową (ASCII art, będącą układanką złożoną ze znaków), emotikony, slang na forach (korzystający z zastępowania znaków) i obrazy przedstawiające tekst.