Idź do treści

Objaśnienie KS 1.1.1:Treść nietekstowa (Poziom A)

W skrócie

Cel
Treści nietekstowe są bardziej dostępne dla wielu ludzi.
Co zrobić
Utwórz alternatywę tekstową dla treści wizualnych i dźwiękowych.
Dlaczego to jest ważne
Ludzie, którzy nie mogą w pełni zobaczyć lub usłyszeć treści, mogą ją zrozumieć.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest udostępnienie informacji przekazywanych przez treści nietekstowe poprzez użycie alternatywy tekstowej. Alternatywy tekstowe są podstawowym sposobem udostępniania informacji, ponieważ mogą być renderowane za pomocą dowolnej modalności sensorycznej (na przykład wizualnej, słuchowej lub dotykowej), aby dopasować się do potrzeb użytkownika. Zapewnienie alternatyw tekstowych umożliwia renderowanie informacji na różne sposoby przez różne programy użytkownika. Na przykład osoba, która nie widzi obrazu, może mieć alternatywny tekst odczytany na głos za pomocą mowy syntezowanej. Osoba, która nie słyszy pliku audio, może wyświetlić alternatywny tekst, aby mogła go przeczytać. W przyszłości alternatywy tekstowe pozwolą również na łatwiejsze tłumaczenie informacji na język migowy lub prostszą formę tego samego języka.

Uwaga dotycząca CAPTCHA

CAPTCHA są kontrowersyjnym tematem w społeczności zajmującej się dostępnością. Jak opisano w artykule Inaccessibility of CAPTCHA, CAPTCHA z natury przesuwają granice ludzkich możliwości, próbując pokonać zautomatyzowane procesy. Każdy rodzaj CAPTCHA będzie niemożliwy do rozwiązania przez użytkowników z pewnymi niepełnosprawnościami. Są one jednak szeroko stosowane, a grupa robocza Web Content Accessibility Guidelines Working Group uważa, że gdyby CAPTCHA były całkowicie zabronione, strony internetowe zdecydowałyby się raczej nie dostosowywać do WCAG niż porzucić CAPTCHA. Stworzyłoby to bariery dla znacznie większej liczby użytkowników z niepełnosprawnościami. Z tego powodu grupa robocza zdecydowała się ustrukturyzować wymóg dotyczący CAPTCHA w sposób, który spełnia potrzeby większości osób z niepełnosprawnościami, a jednocześnie jest uważany za możliwy do przyjęcia przez witryny. Wymaganie dwóch różnych form CAPTCHA na danej stronie gwarantuje, że większość osób z niepełnosprawnościami znajdzie formularz, z którego mogą skorzystać.

Ponieważ niektórzy użytkownicy z niepełnosprawnościami nadal nie będą mogli uzyskać dostępu do witryn spełniających minimalne wymagania, grupa robocza przedstawia zalecenia dotyczące dodatkowych kroków. Organizacje zmotywowane do dostosowania się do WCAG powinny być świadome znaczenia tego tematu i powinny wykraczać tak daleko poza minimalne wymagania wytycznych, jak to tylko możliwe. Dodatkowe zalecane kroki obejmują:

  • Zapewnienie więcej niż dwóch trybów CAPTCHA
  • Zapewnienie dostępu do ludzkiego przedstawiciela obsługi klienta, który może ominąć CAPTCHA
  • Niewymaganie CAPTCHA dla autoryzowanych użytkowników

Dodatkowe informacje

Treść nietekstowa może przybierać różne formy, a to kryterium sukcesu określa sposób obsługi każdej z nich.

W przypadku treści nietekstowych, które nie są objęte jedną z innych sytuacji wymienionych poniżej, takich jak wykresy, diagramy, nagrania audio, zdjęcia i animacje, alternatywy tekstowe mogą udostępniać te same informacje w formie, która może być renderowana za pomocą dowolnej modalności (na przykład wizualnej, słuchowej lub dotykowej). Krótkie i długie alternatywy tekstowe mogą być używane w razie potrzeby do przekazywania informacji w treści nietekstowej. Należy pamiętać, że wcześniej nagrane pliki audio i wideo są tutaj uwzględnione. Pliki Tylko audio na żywo i Tylko wideo na żywo zostały omówione poniżej (patrz 3 akapit po tym).

W przypadku treści nietekstowej, która jest kontrolką lub akceptuje dane wprowadzane przez użytkownika , takie jak obrazy używane jako przyciski przesyłania, mapy obrazów lub złożone animacje, podawana jest nazwa opisująca cel treści nietekstowej, tak aby osoba przynajmniej wiedziała, czym jest treść nietekstowa i dlaczego się tam znajduje.

Treści nietekstowe, które są mediami opartymi na czasie, są dostępne za pośrednictwem 1.2: Media oparte na czasie. Ważne jest jednak, aby użytkownicy wiedzieli, co to jest, gdy napotkają je na stronie, aby mogli zdecydować, jakie działania chcą z nim podjąć. W związku z tym zapewniona jest alternatywa tekstowa opisująca medium oparte na czasie lub podająca jego tytuł.

W przypadku treści Tylko audio na żywo i Tylko wideo na żywo może być znacznie trudniej zapewnić alternatywy tekstowe, które dostarczają równoważnych informacji, jak treści Tylko audio na żywo i Tylko wideo na żywo. W przypadku tego typu treści nietekstowych alternatywy tekstowe zapewniają etykietę opisową.

Czasami test lub ćwiczenie musi być częściowo lub całkowicie przedstawione w postaci nietekstowej. Dostarczane są informacje dźwiękowe lub wizualne, których nie można zmienić na tekst, ponieważ test lub ćwiczenie musi być przeprowadzone przy użyciu tego zmysłu. Na przykład test słuchu byłby nieważny, gdyby zapewniono alternatywę tekstową. Ćwiczenie rozwijające umiejętności wizualne również nie miałoby sensu w formie tekstowej. A test ortograficzny z alternatywami tekstowymi nie byłby zbyt skuteczny. W takich przypadkach należy zapewnić alternatywy tekstowe, aby opisać cel treści nietekstowych; oczywiście alternatywy tekstowe nie dostarczą tych samych informacji, które są potrzebne do zaliczenia testu.

Czasami treści mają na celu przede wszystkim wywołanie konkretnych wrażeń zmysłowych, których słowa nie są w stanie w pełni uchwycić. Przykłady obejmują występ symfoniczny, dzieła sztuki wizualnej itp. W przypadku takich treści alternatywy tekstowe przynajmniej identyfikują zawartość nietekstową za pomocą etykiety opisowej i, jeśli to możliwe, dodatkowego tekstu opisowego. Jeśli powód umieszczenia treści na stronie jest znany i można go opisać, warto zamieścić tę informację.

Czasami istnieją ćwiczenia nietekstowe, które służą do udowodnienia, że jesteś człowiekiem. Aby uniemożliwić robotom spamującym i innemu oprogramowaniu uzyskanie dostępu do witryny, używane jest urządzenie zwane CAPTCHA. Zazwyczaj obejmują one zadania wizualne lub słuchowe, które wykraczają poza obecne możliwości robotów sieciowych. Zapewnienie tekstowej alternatywy dla nich sprawiłoby jednak, że byłyby one obsługiwane przez roboty, co zniweczyłoby ich cel. W tym przypadku alternatywny tekst opisywałby cel CAPTCHA, a alternatywne formularze wykorzystujące różne modalności byłyby dostarczane w celu zaspokojenia potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Czasami istnieją treści nietekstowe, które tak naprawdę nie są przeznaczone do oglądania lub rozumienia przez użytkownika. Przezroczyste obrazy używane do przesuwania tekstu na stronie; niewidoczny obraz, który służy do śledzenia statystyk użytkowania; i wir w rogu, który nie przekazuje żadnych informacji, ale po prostu wypełnia puste miejsce, aby stworzyć efekt estetyczny, są tego przykładami. Umieszczanie alternatywnego tekstu dla takich elementów tylko odwraca uwagę osób korzystających z czytników ekranu od treści na stronie. Brak oznaczenia treści w jakikolwiek sposób sprawia jednak, że użytkownicy domyślają się, czym jest treść nietekstowa i jakie informacje mogli przegapić (nawet jeśli w rzeczywistości niczego nie przegapili). Tego typu treść nietekstowa jest zatem oznaczona lub zaimplementowana w taki sposób, że technologie wspomagające zignorują ją i nie zaprezentują użytkownikowi niczego.

Korzyści

  • To kryterium sukcesu pomaga osobom, które mają trudności z postrzeganiem treści wizualnych. Technologia wspomagająca może odczytywać tekst na głos, prezentować go wizualnie lub konwertować na alfabet Braille'a.
  • Alternatywy tekstowe mogą pomóc niektórym osobom, które mają trudności ze zrozumieniem znaczenia zdjęć, rysunków i innych obrazów (np. rysunków liniowych, projektów graficznych, obrazów, trójwymiarowych reprezentacji), wykresów, wykresów, animacji itp.
  • Osoby niesłyszące, niedosłyszące lub mające problemy ze zrozumieniem informacji audio z jakiegokolwiek powodu mogą przeczytać prezentację tekstową. Trwają badania nad automatycznym tłumaczeniem tekstu na język migowy.
  • Osoby głuchoniewidome mogą czytać tekst w alfabecie Braille'a.
  • Ponadto alternatywy tekstowe wspierają możliwość wyszukiwania treści nietekstowych i zmiany przeznaczenia treści na różne sposoby.

Przykłady

Wykres danych
Wykres słupkowy porównuje liczbę sprzedanych widżetów w czerwcu, lipcu i sierpniu. Krótka etykieta głosi: „Wykres pierwszy - Sprzedaż w czerwcu, lipcu i sierpniu”. Dłuższy opis identyfikuje typ wykresu, zapewnia ogólne podsumowanie danych, trendów i implikacji porównywalnych z tymi dostępnymi z wykresu. Tam, gdzie jest to możliwe i praktyczne, rzeczywiste dane są przedstawione w tabeli.
Nagranie audio przemówienia
Link do klipu audio mówi: „Przemówienie przewodniczącego do zgromadzenia”. Link do transkrypcji tekstowej znajduje się bezpośrednio po linku do klipu audio.
Animacja ilustrująca działanie silnika samochodowego
Animacja pokazuje, jak działa silnik samochodowy. Nie ma dźwięku, a animacja jest częścią samouczka opisującego działanie silnika. Ponieważ tekst samouczka zawiera już pełne wyjaśnienie, obraz jest alternatywą dla tekstu, a alternatywa tekstowa zawiera tylko krótki opis animacji i odsyła do tekstu samouczka, aby uzyskać więcej informacji.
Kamera internetowa
Witryna internetowa pozwala użytkownikom wybierać spośród różnych kamer internetowych rozmieszczonych w dużym mieście. Po wybraniu kamery obraz jest aktualizowany co dwie minuty. Krótki tekst alternatywny identyfikuje kamerę internetową jako „kamerę internetową ruchu drogowego”. Strona zawiera również tabelę czasów podróży dla każdej z tras objętych zasięgiem kamer internetowych. Tabela jest również aktualizowana co dwie minuty.
Zdjęcie historycznego wydarzenia w wiadomościach
Zdjęcie dwóch światowych przywódców ściskających sobie dłonie towarzyszy wiadomościom o międzynarodowym spotkaniu na szczycie. Alternatywny tekst brzmi: „Prezydent X z kraju X uścisnął dłoń premierowi Y z kraju Y”.
Zdjęcie historycznego wydarzenia w treści omawiającej stosunki dyplomatyczne
Ten sam obraz jest używany w innym kontekście, mającym na celu wyjaśnienie niuansów w spotkaniach dyplomatycznych. Wizerunek prezydenta ściskającego dłoń premiera pojawia się na stronie internetowej omawiającej zawiłe stosunki dyplomatyczne. Pierwsza alternatywa tekstowa brzmi: „Prezydent X kraju X uścisnął dłoń premierowi Y kraju Y 2 stycznia 2009 r.”. Dodatkowy tekst alternatywny opisuje pomieszczenie, w którym stoją liderzy, a także wyraz twarzy liderów i identyfikuje inne osoby w pomieszczeniu. Dodatkowy opis może znajdować się na tej samej stronie co zdjęcie lub w osobnym pliku powiązanym z obrazem za pośrednictwem łącza lub innego standardowego mechanizmu programowego.
Nagranie audio z konferencji prasowej
Strona internetowa zawiera łącze do nagrania audio konferencji prasowej. Tekst łącza identyfikuje nagranie audio. Strona zawiera również link do tekstowej transkrypcji konferencji prasowej. Transkrypcja zawiera dosłowny zapis wszystkich wypowiedzi prelegentów. Identyfikuje, kto mówi, a także odnotowuje inne znaczące dźwięki, które są częścią nagrania, takie jak oklaski, śmiech, pytania od publiczności itp.
Aplikacja e-learningowa
Aplikacja e-learningowa wykorzystuje efekty dźwiękowe, aby wskazać, czy odpowiedzi są poprawne. Dźwięk gongu wskazuje, że odpowiedź jest prawidłowa, a sygnał dźwiękowy wskazuje, że odpowiedź jest nieprawidłowa. Dołączony jest również opis tekstowy, aby osoby, które nie słyszą lub nie rozumieją dźwięku, mogły zrozumieć, czy odpowiedź jest poprawna czy niepoprawna.
Połączona miniatura obrazu
Miniaturka pierwszej strony gazety prowadzi do strony głównej „Smallville Times”. Alternatywny tekst to „Smallville Times”.
Ten sam obraz używany na różnych stronach
Różne alternatywy dla obrazu świata: Obraz świata, który jest używany w witrynie turystycznej jako łącze do sekcji Podróże międzynarodowe, ma alternatywny tekst „Podróże międzynarodowe”. Ten sam obraz jest używany jako link na stronie internetowej uniwersytetu z alternatywnym tekstem „Kampusy międzynarodowe”.
Mapa obrazu
Obraz planu piętra budynku jest interaktywny, umożliwiając użytkownikowi wybranie konkretnego pomieszczenia i przejście do strony zawierającej informacje o tym pomieszczeniu. Krótki tekst alternatywny opisuje obraz i jego interaktywny cel: „Plan piętra budynku. Wybierz pokój, aby uzyskać więcej informacji”.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do Twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do Twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Sytuacja A: Jeżeli krótki opis może służyć temu samemu celowi i przedstawiać te same informacje, co treść nietekstowa:

Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji A:

Sytuacja B: Jeśli krótki opis nie może służyć temu samemu celowi i przedstawiać tych samych informacji, co treść nietekstowa (np. wykres lub schemat):

Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji B:

Długi opis alternatywny, techniki w Sytuacji B:

Sytuacja C: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką lub polem wprowadzania danych przez użytkownika:

Tekstowe alternatywne techniki kontroli i wprowadzania danych dla sytuacji C:

Sytuacja D: Jeżeli treścią nietekstową są media dynamiczne (w tym tylko wideo na żywo i tylko audio na żywo); test lub ćwiczenie, które utraciłoby swój sens, gdyby zostało przedstawione w tekście; lub miało na celu przede wszystkim stworzenie specyficznych odczuć zmysłowych:

Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji D:

Sytuacja F: Jeśli treść nietekstowa powinna być ignorowana przez technologię wspomagającą:

Techniki wskazujące, że alternatywy tekstowe nie są wymagane w Sytuacji F:

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Techniki CSS (zalecane)

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

captcha

skrót od "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" (całkowicie automatyczny publiczny test Turinga do odróżniania komputerów od ludzi)

Uwaga

Test CAPTCHA najczęściej polega na przepisaniu przez użytkownika tekstu ze zniekształconego obrazu lub nagrania dźwiękowego.

Uwaga

Test Turinga to każdy system testów, który został zaprojektowany w celu odróżnienia człowieka od komputera. Został tak nazwany na cześć słynnego informatyka Alana Turinga. Pojęcie to sformułowane zostało na Uniwersytecie Carnegie Mellon.

czysto dekoracyjny

służący jedynie w celu ozdobienia, nie niosący ze sobą żadnej informacji lub funkcjonalności

Uwaga

Tekst jest czysto dekoracyjny, jeżeli słowa mogą być swobodnie przemieszczane lub podmieniane bez zmiany celu, jakiemu służy.

etykieta

tekst lub inny komponent z tekstem alternatywnym, który jest prezentowany użytkownikowi w celu identyfikacji komponentu w treści internetowej

Uwaga

Etykieta jest widoczna dla wszystkich użytkowników, podczas gdy nazwa może być przekazywana tylko technologiom wspomagającym. W wielu przypadkach (choć nie we wszystkich) etykieta i nazwa są takie same.

Uwaga

Pojęcie etykiety nie ogranicza się tylko do elementu label w HTML.

język migowy

język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.

język naturalny

język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.

Uwaga

Zobacz także język migowy.

konkretne odczucie zmysłowe

doznanie zmysłowe, które nie jest czysto dekoracyjne, a jego celem podstawowym nie jest przekazanie ważnej informacji lub spełnienie konkretnej funkcji.

nazwa

tekst, po którym oprogramowanie może zidentyfikować obiekty w treści

Uwaga

Nazwa może być ukryta i przekazywana tylko poprzez technologie wspomagające, w odróżnieniu od etykiet, które są prezentowane wszystkim użytkownikom. W niektórych, ale nie wszystkich wypadkach, etykieta i nazwa są tożsame.

Uwaga

To nie jest to samo, co atrybut „name” w HTML.

określony programowo

takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik

prezentacja

renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

struktura
  1. Sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są ułożone i połączone ze sobą; oraz
  2. Sposób ułożenia zbioru stron internetowych.
sztuka tekstowa

albo ASCII art - proste rysunki tworzone za pomocą znaków lub glifów układanych na obszarze o stałej szerokości kolumn oraz o stałej wysokości znaków (zazwyczaj z 95 możliwych do wydrukowania znaków zdefiniowanych przez ASCII). Ten sposób tworzenia grafiki, a raczej jej symbolizowania, nazywa się semigrafiką lub pseudografiką. ASCII art były początkowo tworzone z myślą o wydrukowaniu ich na drukarkach znakowych.

technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
tekst

ciąg znaków, który można programowo określić, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku naturalnym

tekst alternatywny

tekst skojarzony programowo z treścią nietekstową lub odnoszący się do tekstu programowo skojarzonego z treścią nietekstową. Tekst programowo skojarzony to taki tekst, którego położenie może być programowo określone w stosunku do treści nietekstowej.

treść

informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pośrednictwem programu użytkownika, w tym kod lub znaczniki definiujące strukturę, prezentację i interakcje

treść nietekstowa

każda treść, która nie jest sekwencją znaków, które mogą być programowo określone lub nie wyraża niczego w jakimkolwiek języku naturalnym

Uwaga

Obejmuje to sztukę tekstową (ASCII art, będącą układanką złożoną ze znaków), emotikony, slang na forach (korzystający z zastępowania znaków) i obrazy przedstawiające tekst.

Początek strony