Objaśnienie KS 2.3.1:Trzy błyski lub wartości poniżej progu (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Treść nie wywołuje konwulsji ani dolegliwości fizycznych
- Co zrobić
- Unikaj treści, które migają lub utrzymuj je poniżej progów.
- Dlaczego to ważne
- Migająca treść może powodować migreny, zawroty głowy, nudności i drgawki.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest umożliwienie użytkownikom dostępu do pełnej treści strony bez wywoływania ataków spowodowanych nadwrażliwością na światło.
U osób cierpiących na światłoczułe zaburzenia napadowe może wystąpić napad drgawkowy wywołany treścią migającą z określoną częstotliwością przez więcej niż kilka błysków. Niektórzy ludzie są jeszcze bardziej wrażliwi na miganie czerwieni niż na inne kolory, dlatego przeprowadza się specjalny test na miganie nasyconej czerwieni. Wytyczne te pierwotnie opierały się na wytycznych dla branży nadawczej dostosowanych do monitorów stacjonarnych, na których treści ogląda się z bliższej odległości (przy większym kącie widzenia).
Miganie może być spowodowane wyświetlaczem, komputerem renderującym obraz lub renderowaną treścią. Na dwa pierwsze czynniki twórca nie ma wpływu. Można im zaradzić poprzez konstrukcję i szybkość wyświetlacza i komputera. Celem tego kryterium jest zapewnienie, że migotanie przekraczające progi błysku nie jest spowodowane przez samą treść. Treść może na przykład zawierać klip wideo lub animowany obraz przedstawiający serię błysków stroboskopowych lub zbliżenia szybkich eksplozji.
To kryterium sukcesu zastępuje znacznie bardziej restrykcyjne kryterium w WCAG 1.0, które nie pozwalało na miganie (nawet pojedynczego piksela) w szerokim zakresie częstotliwości (3 do 50 Hz). To kryterium sukcesu opiera się na istniejących specyfikacjach stosowanych w Wielkiej Brytanii i innych krajach w odniesieniu do transmisji telewizyjnych i zostało dostosowane do wyświetlania na ekranie komputera. W WCAG 2.0 do oceny zastosowano ekran o rozdzielczości 1024 x 768 jako punktu odniesienia. Blok 341 x 256 pikseli reprezentuje rzutnię 10 stopni w typowej odległości oglądania. (Pole 10 stopni zostało zaczerpnięte z oryginalnych specyfikacji i reprezentuje centralną część oka, gdzie ludzie są najbardziej podatni na bodźce fotograficzne).
Wraz z upowszechnieniem się urządzeń o różnych rozmiarach ekranu (od małych urządzeń przenośnych po duże monitory w salonie), a także przyjęciem pikseli CSS jako niezależnej od gęstości jednostki miary, wcześniejsze kryteria oceny mogą wydawać się przestarzałe. Jednak obraz o stałym rozmiarze zajmuje stosunkowo taki sam procent pola widzenia użytkownika na dowolnym urządzeniu. Na dużym ekranie obraz zajmuje mniej miejsca, ale duży ekran zajmuje większą część pola widzenia. Na ekranie telefonu komórkowego obraz może zajmować większość lub cały ekran; jednakże sam ekran telefonu komórkowego zajmuje mniejszą część pola widzenia użytkownika. Zatem ten sam wymiar migającej treści, reprezentowany w pikselach CSS, może nadal zapewniać spójne środki oceny. Zastąpienie oryginalnego bloku pikseli pikselami CSS oznacza, że łączny obszar migania wynosi 341 x 256 pikseli CSS lub 87 296 pikseli CSS.
Treść powinna być analizowana w największej skali, w jakiej użytkownik może ją wyświetlić, oraz na standardowym poziomie powiększenia programu użytkownika. Na przykład film wideo, który może być odtwarzany w obszarze strony internetowej, a także na pełnym ekranie, powinien zostać przeanalizowany pod kątem zagrożeń na pełnym ekranie
Jeżeli treść wideo jest dostarczana w przestrzeni kolorów innej niż sRGB, należy przetestować wersję zapewniającą najwyższy zakres dynamiki. W takich przypadkach standardową definicją błysku jest zmiana luminancji o 20 cd/m2 lub więcej, gdy ciemniejszy obraz jest mniejszy niż 160 cd/m2. (ITU-R BT.1702.) Dotyczy to treści o standardowym zakresie dynamiki (SDR) i treści o wysokim zakresie dynamiki (HDR). W przypadku treści HDR, gdy ciemniejszy stan wynosi 160 cd/m2 lub więcej, ogólny błysk to taki, w którym kontrast Michelsona wynosi 1/17 lub więcej - gdzie kontrast Michelsona jest obliczany jako (LHigh - LLow) / (LHigh + LLow) oraz gdzie LHigh i LLow to odpowiednio luminancja stanu wysokiej i niskiej luminancji.
W przypadku krótkich klipów, które mogą być zapętlone (takich jak animacje GIF), treść należy analizować podczas zapętlania.
Uwaga
Specyfikacja nie może uwzględniać rzeczywistej odległości oglądania wybranej przez daną osobę. Użytkownicy, którzy znajdują się bliżej swoich ekranów niż idealna odległość oglądania, będą dotknięci migającymi obszarami, które normatywnie są dopuszczalne. Ten sam problem dotyczy użytkowników, którzy korzystają z powiększenia treści lub powiększenia ekranu. I odwrotnie, użytkownicy, którzy znajdują się dalej od ekranu niż idealna odległość, powinni być w stanie tolerować migające obszary, które są większe niż wartość progowa.
Łączny obszar błysków występujących jednocześnie i sąsiadująco oznacza całkowity obszar, który faktycznie miga w tym samym czasie. Oblicza się go poprzez zsumowanie sąsiadujących obszarów, które migają jednocześnie w obrębie dowolnego 10-stopniowego kąta widzenia.
Uwaga
Terminy „migotanie” i „błyskanie” mogą czasami odnosić się do tej samej treści.
- "Miganie" odnosi się do treści, które powodują problem z rozpraszaniem uwagi. „Migotanie” (miganie) odnosi się do treści, które powodują problem z rozproszeniem uwagi. Migotanie może być dozwolone przez krótki czas,o ile ustanie (lub można je zatrzymać).
- „Błyskanie” odnosi się do treści, które mogą wywołać atak (jeśli jest ich więcej niż 3 na sekundę oraz są wystarczająco duże i jasne). Nie można na to pozwolić nawet na sekundę, ponieważ może to spowodować atak. Wyłączenie błyskania również nie wchodzi w grę, ponieważ atak może nastąpić szybciej, niż większość użytkowników mogłaby je wyłączyć.
- Migotanie zwykle nie występuje z prędkością 3 na sekundę lub więcej, ale może się zdarzyć. Jeśli migotanie następuje szybciej niż 3 na sekundę, należy je również uznawać za błysk.
Uwaga
Nowa (w WCAG 2.2) definicja „pary przeciwstawnych przejść zawierających nasyconą czerwień” to para przeciwstawnych przejść, gdzie jedno przejście prowadzi albo do, albo ze stanu o wartości R/(R + G + B), która jest większa lub równa 0,8, a różnica między stanami wynosi więcej niż 0.2 (bez jednostki) w diagramie chromatyczności CIE 1976 UCS. [[ISO_9241-391]]
Różnicę chromatyczności oblicza się jako:
SQRT( (u'1 - u'2)^2 + (v'1 - v'2)^2 )
gdzie u'1 i v'1 to współrzędne chromatyczności stanu 1, a u'2 i v'2 to współrzędne chromatyczności stanu 2. Współrzędne chromatyczności UCS z 1976 r. u' i v' są obliczane jako:
u' = 4 * X / (X + 15 * Y + 3 * Z)
v' = 9 * Y / (X + 15 * Y + 3 * Z)
gdzie X, Y i Z to wartości trójchromatyczne koloru w przestrzeni barw CIE XYZ, które można obliczyć jako:
X = 0.4124564 * R + 0.3575761 * G + 0.1804375 * B
Y = 0.2126729 * R + 0.7151522 * G + 0.0721750 * B
Z = 0.0193339 * R + 0.1191920 * G + 0.9503041 * B
gdzie R, G i B to wartości z zakresu 0-1 zgodnie z definicją „luminancji względnej”.
Korzyści
- Osoby, które mają napady drgawek podczas oglądania błyskających materiałów, będą mogły przeglądać wszystkie materiały na stronie bez napadów drgawek i bez konieczności utraty pełnego odbioru treści poprzez ograniczenie się do alternatyw tekstowych. Obejmuje to osoby z padaczką światłoczułą, a także innymi zaburzeniami napadów światłoczułych.
Przykłady
- Witryna internetowa zawiera wideo błysku lufy karabinu maszynowego, ale ogranicza rozmiar migającego obrazu do niewielkiej części ekranu poniżej progu błysku.
- Film zawierający scenę z bardzo jasnymi błyskawicami jest montowany w taki sposób, że błyskawica błyska tylko trzy razy w ciągu jednej sekundy.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- Harding FPA Web Site (Witryna internetowa Harding FPA)
- Trace Center Photosensitive Epilepsy Analysis Tool (PEAT) (Narzędzie do analizy padaczki światłoczułej Trace Center (PEAT)
- Information about Photosensitive Seizure Disorders (Informacje na temat światłoczułych zaburzeń napadowych)
- Epilepsy Action (Akcja Epilepsja)
- Epilepsy Foundation - Photosensitivity and Seizures (Fundacja Epilepsja - Nadwrażliwość na światło i drgawki)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
Kluczowe pojęcia
para przeciwstawnych względnych luminancji, która może u niektórych osób wywołać atak padaczki, jeżeli efekt ten ma odpowiednie natężenie i zmienia się z pewną określoną częstotliwością.
Uwaga
Zobacz informacje o granicznych wartościach ogólnych błysków i czerwonych błysków, aby dowiedzieć się, które błyski są niedopuszczalne.
Uwaga
Zobacz także migotanie.
błysk, albo szybko zmieniająca się sekwencja obrazów są poniżej granicznych wartości (tzn. treść jest zgodna z wytycznymi), jeżeli poniższe punkty przyjmują wartość „prawda”:
- nie występują więcej niż trzy błyski dowolne i/lub nie więcej niż trzy czerwone błyski w ciągu sekundy; lub
- łączny obszar błysków pojawiających się jednocześnie nie przekracza 0,006 sterydianów w obrębie 10 stopni pola widzenia monitora (25% na każde 10 stopni pola widzenia monitora) dla osoby patrzącej na monitor z przeciętnej odległości.
gdzie:
- dowolny błysk jest zdefiniowany jako para przeciwnych zmian ze względną luminacją wynoszącą 10% lub więcej największej względnej luminancji, gdzie relatywna luminancja ciemniejszego z obrazów wynosi poniżej 0,80; i gdzie wzrost „pary przeciwnych zmian” łączy się ze zwiększeniem a następnie zmniejszeniem lub odwrotnie, a
- czerwony błysk jest zdefiniowany jako jakakolwiek para przeciwstawnych przejść zawierających ostrą/nasyconą czerwień.
Wyjątek: Błyskanie, które jest spokojne, zbalansowane, na wzór szumu lub szachownicy z „polami” mniejszymi niż 0,1 stopnia (pola widzenia przy przeciętnej odległości od monitora) umieszczone po boku nie przekraczają wartości granicznych.
Uwaga
Przy przeciętnym oprogramowaniu i treści internetowej, przy użyciu prostokąta o rozmiarze 341 x 256 pixeli na powierzchni ekranu, kiedy treść oglądana jest przy rozdzielczości 1024 x 768 pixeli da w przybliżeniu 10 stopni pola widzenia dla standardowych rozmiarów monitorów i standardowej odległości patrzenia na nie (na przykład 22-26 cali odległości, przy ekranie wielkości 15-17 cali). (Wyższe ustawienia rozdzielczości pokazujące to samo renderowanie treści daje mniejsze i bezpieczniejsze obrazy, tak więc niższe ustawienia rozdzielczości stosuje się, żeby zdefiniować progowanie).
Uwaga
Przejście oznacza zmianę we względnej luminancji (lub relatywna luminancja/kolor w czerwonym błysku) pomiędzy sąsiadującymi szczytami i dolinami w obrębie relatywnej luminancji (lub relatywna luminancja/kolor w czerwonym błysku) w krótkim czasie. Błyśnięcie składa się z dwóch przeciwnych przejść.
Uwaga
Nowa definicja dla „pary przeciwstawnych przejść zawierających ostrą/nasyconą czerwień” (z WCAG 2.2) to para przeciwstawnych przejść, gdzie jedno przejście prowadzi do lub ze stanu o wartości R/(R + G + B), która jest większa lub równa 0,8, a różnica między stanami wynosi więcej niż 0.2 (bezjednostkowa) w diagramie chromatyczności CIE 1976 UCS. [[ISO_9241-391]]
Uwaga
Dostępne są narzędzia do analizy obrazu video, pod kątem granicznych wartości błysków. Nie trzeba jednak narzędzi, żeby osiągnąć te warunki, jeżeli migotanie jest równe lub mniejsze 3 mrugnięciom na sekundę. Zawartość przechodzi wówczas automatycznie (zobacz pkt 1 i 2 powyżej).
naprzemienna zmiana stanu wizualnego w celu zwrócenia uwagi
Uwaga
Zobacz także błysk. W przypadku odpowiedniej wielkości, odpowiedniej jasności oraz odpowiedniej częstotliwości, migotanie może być zakwalifikowane jako błyskanie.
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania
Uwaga
Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.
Uwaga
W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.
względna jasność punktu w przestrzeni kolorów, znormalizowana do 0 dla najciemniejszego czarnego i 1 dla najjaśniejszego białego
Uwaga
Dla przestrzeni kolorów w standardzie sRGB względna luminancja koloru jest definiowana jako L = 0.2126 * R + 0.7152 * G + 0.0722 * B gdzie R, G i B zostały zdefiniowane jako:
- jeżeli RsRGB <= 0.04045 wówczas R = RsRGB/12.92 lub R = ((RsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
- jeżeli GsRGB <= 0.04045 wówczas G = GsRGB/12.92 lub G = ((GsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
- jeżeli BsRGB <= 0.04045 wówczas B = BsRGB/12.92 lub B = ((BsRGB+0.055)/1.055) ^ 2.4
oraz RsRGB, GsRGB i BsRGB są zdefiniowane jako:
- RsRGB = R8bit/255
- GsRGB = G8bit/255
- BsRGB = B8bit/255
Znak „^” oznacza potęgowanie. (Równanie pochodzi z [[SRGB]]).
Uwaga
Przed majem 2021 roku wartość 0,04045 w definicji była inna (0,03928). Została ona zaczerpnięta ze starszej wersji specyfikacji i została zaktualizowana. Nie ma ona praktycznego wpływu na obliczenia w kontekście niniejszych wytycznych.
Uwaga
Niemal wszystkie obecnie używane systemy kodują kolory w standardzie sRGB. O ile używany będzie inny standard kodowania kolorów do przetwarzania i wyświetlania, autor musi obliczać kolor na podstawie standardu sRGB. Jeżeli używa innego, zobacz Objaśnienie kryterium sukcesu 1.4.3.
Uwaga
Jeżeli dithering odbywa się po dostarczeniu kolorów, bierze się pod uwagę kolory źródłowe. W wypadku kolorów wymieszanych na poziomie źródłowym, pod uwagę bierze się uśrednione wartości kolorów źródłowych (uśredniony R, uśredniony G i uśredniony B).
Uwaga
Istnieją narzędzia, które automatycznie obliczają kontrast i błyski.
Uwaga
Istnieje osobna strona podająca definicję luminancji względnej z wykorzystaniem MathML do wyświetlania wzorów.