Idź do treści

Objaśnienie KS 3.2.5:Zmiana na żądanie (Poziom AAA)

W skrócie

Cel
Użytkownicy mają pełną kontrolę nad najważniejszymi zmianami treści.
Co robić
Zapewnij użytkownikom sposoby wyzwalania lub wyłączania zmian kontekstu.
Dlaczego to jest ważne
Treści, które zachowują się przewidywalnie, są szczególnie ważne dla osób niepełnosprawnych.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest zachęcenie do projektowania treści internetowych dających użytkownikom pełną kontrolę nad zmianami kontekstu. To kryterium sukcesu ma na celu wyeliminowanie potencjalnego zamieszania, które może być spowodowane nieoczekiwanymi zmianami kontekstu, takimi jak automatyczne uruchamianie nowych okien, automatyczne przesyłanie formularzy po wybraniu pozycji z listy itp. Takie nieoczekiwane zmiany kontekstu mogą powodować trudności u osób z niepełnosprawnością ruchową, osób słabowidzących, osób niewidomych i osób z pewnymi ograniczeniami poznawczymi.

Niektóre rodzaje zmian kontekstu nie zakłócają pracy niektórych użytkowników lub nie przynoszą dla nich aktywnych korzyści. Na przykład użytkownicy korzystający z jednego przełącznika polegają na zmianach kontekstu animowanych przez system, a preferencje użytkowników słabowidzących mogą się różnić w zależności od tego, jaką część treści mogą zobaczyć na raz i jaką część struktury sesji mogą zachować w pamięci roboczej. Niektóre typy treści, takie jak pokazy slajdów, wymagają możliwości zmiany kontekstu, aby zapewnić użytkownikowi zamierzone wrażenia. Treść, która automatycznie inicjuje zmiany kontekstu tylko wtedy, gdy pozwalają na to preferencje użytkownika, może spełniać to kryterium sukcesu.

Uwaga

Możliwe jest jednoczesne wystąpienie więcej niż jednej zmiany kontekstu. Przykładowo kliknięcie łącza automatycznie otwierającego nowe okno jest przykładem dwóch odrębnych zmian kontekstu, związanych ze zmianą treści i zmianą widocznego obszaru (okna). Zmiana treści w tym przypadku jest inicjowana na żądanie użytkownika po kliknięciu łącza, ale jeśli użytkownik nie jest świadomy, że łącze otworzy się w nowym oknie, wówczas tej zmiany kontekstu nie można uznać za zainicjowaną przez użytkownika.

Korzyści

  • Osoby, które nie są w stanie wykryć zmian kontekstu lub mogą nie zdawać sobie sprawy, że kontekst się zmienił, są mniej narażone na dezorientację podczas nawigacji w witrynie. Na przykład:

    • osoby niewidome lub słabowidzące mogą mieć trudności z rozpoznaniem, kiedy nastąpiła zmiana kontekstu wizualnego, na przykład wyświetlenie nowego okna. W takim przypadku wcześniejsze ostrzeżenie użytkowników o zmianach kontekstu minimalizuje zamieszanie, gdy użytkownik odkryje, że przycisk Wstecz nie działa już zgodnie z oczekiwaniami.
  • Niektóre osoby słabowidzące, z trudnościami w czytaniu i intelektualnymi, które mają trudności z interpretacją wskazówek wizualnych, mogą odnieść korzyść z dodatkowych wskazówek w celu wykrycia zmian kontekstu.
  • Osoby z pewnymi ograniczeniami poznawczymi nie będą zdezorientowane, jeśli automatyczne przekierowania zostaną wykonane przez serwer WWW, a nie przez przeglądarkę.

Przykłady

przycisk „Aktualizuj teraz”.
Zamiast automatycznego aktualizowania treści, autor udostępnia przycisk „Aktualizuj teraz”, który żąda odświeżenia treści.
Automatyczne przekierowanie
Użytkownik zostaje automatycznie przekierowany ze starej strony na nową w taki sposób, że nawet nie zorientuje się, że nastąpiło przekierowanie.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do Twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Sytuacja A: Jeśli strona internetowa pozwala na automatyczne aktualizacje:

Sytuacja B: Jeśli możliwe jest automatyczne przekierowanie:

Sytuacja C: Jeśli strona internetowa korzysta z okien wyskakujących:

Sytuacja D: Jeśli używasz zdarzenia onchange na wybranym elemencie:

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

mechanizm

procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu

Uwaga

Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.

Uwaga

Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.

obszar roboczy

obiekt, w którym program użytkownika prezentuje treść (ang. viewport)

Uwaga

Program użytkownika prezentuje treść poprzez jeden lub więcej obszarów roboczych (rzutni). Obszarami roboczymi są okna, ramki, głośniki, wirtualne okulary. Obszar roboczy może zawierać w sobie inne rzutnie (na przykład osadzone ramki). Komponenty interfejsu użytkownika generowane przez program użytkownika, jak podpowiedzi, menu i powiadomienia, nie są obszarami roboczymi.

Uwaga

Definicja jest oparta o słowniczek z User Agent Accessibility Guidelines 1.0 Glossary [[UAAG10]].

prezentacja

renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika

procedura

seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

struktura
  1. Sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są ułożone i połączone ze sobą; oraz
  2. Sposób ułożenia zbioru stron internetowych.
technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
treść

informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pośrednictwem programu użytkownika, w tym kod lub znaczniki definiujące strukturę, prezentację i interakcje

zmiana kontekstu

duże zmiany, dokonywane bez świadomości użytkowników, które mogą ich dezorientować, gdy nie są w stanie przeglądać całej strony jednocześnie

Zmiany kontekstu obejmują zmiany:

  1. w programie użytkownika,
  2. obszaru roboczego,
  3. fokusu,
  4. treści, która zmienia sens strony internetowej.

Uwaga

Zmiana treści nie zawsze oznacza zmianę kontekstu. Zmiany treści, na przykład rozwinięcie drzewa, dynamicznego menu lub zakładki niekoniecznie zmieniają kontekst, dopóki nie zmienią jednego z powyższych (np. fokusu).

Początek strony