Objaśnienie KS 1.3.2:Zrozumiała kolejność (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Kolejność treści może być zrozumiała dla większej liczby osób
- Zadanie twórcy
- Użyj kodu, aby zachować znaczącą kolejność treści
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest umożliwienie programowi użytkownika zapewnienia alternatywnej prezentacji treści przy jednoczesnym zachowaniu kolejności czytania niezbędnej do zrozumienia znaczenia. Ważne jest, aby możliwe było programowe określenie przynajmniej jednej sekwencji treści, która ma sens. Treść, która nie spełnia tego kryterium sukcesu, może dezorientować użytkowników, gdy technologia wspomagająca odczyta treść w niewłaściwej kolejności lub gdy zostaną zastosowane alternatywne arkusze stylów lub inne zmiany formatowania.
Sekwencja ma sens, jeśli nie można zmienić kolejności treści w sekwencji bez wpływu na jej znaczenie. Na przykład, jeśli strona zawiera dwa niezależne artykuły, względna kolejność artykułów może nie mieć wpływu na ich znaczenie, o ile nie są one przeplatane. W takiej sytuacji same artykuły mogą mieć znaczącą sekwencję, ale kontener zawierający artykuły może nie mieć znaczącej sekwencji.
Semantyka niektórych elementów określa, czy ich treść stanowi znaczącą sekwencję. Na przykład w HTML tekst jest zawsze znaczącą sekwencją. Tabele i listy uporządkowane są sekwencjami znaczącymi, ale listy nieuporządkowane nie.
Kolejność treści w sekwencji nie zawsze jest znacząca. Na przykład względna kolejność głównej sekcji strony internetowej i sekcji nawigacyjnej nie wpływa na ich znaczenie. Mogą one występować w dowolnej kolejności w programowo określonej sekwencji odczytu. Innym przykładem może być artykuł w czasopiśmie, który zawiera kilka pasków bocznych z objaśnieniami. Kolejność artykułów i pasków bocznych nie ma wpływu na ich znaczenie. W takich przypadkach istnieje wiele różnych kolejności czytania strony internetowej, które mogą spełnić kryterium sukcesu.
Dla jasności:
- Zapewnienie określonego porządku liniowego jest wymagane tylko wtedy, gdy wpływa na znaczenie.
- Może istnieć więcej niż jedna „poprawna” kolejność (zgodnie z definicją WCAG 2.0).
- Należy podać tylko jedną prawidłową kolejność.
Korzyści
- To kryterium sukcesu może pomóc osobom korzystającym z technologii wspomagających, które czytają treści na głos. Znaczenie widoczne w kolejności informacji w prezentacji domyślnej będzie takie samo, gdy treść zostanie przedstawiona w formie mówionej.
Przykłady
- Przykład 1:
- W dokumencie wielokolumnowym liniowa prezentacja treści przebiega od góry kolumny do dołu kolumny, a następnie do góry następnej kolumny.
- Przykład 2:
- CSS służy do pozycjonowania paska nawigacyjnego, głównego wątku na stronie i wątku pobocznego. Wizualna prezentacja sekcji nie jest zgodna z ustaloną programowo kolejnością, ale znaczenie strony nie jest zależne od kolejności sekcji.
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- G57: Porządkowanie treści w znaczącej kolejności na całej stronie internetowej
-
Oznakowanie sekwencji w treści w sposób znaczący za pomocą jednej z poniższych technik ORAZ G57: Porządkowanie treści w znaczącej kolejności w tych sekwencjach
- H34: Użycie znaku Unicode od-prawej-do-lewej (RLM) lub znaku od-lewej-do-prawej (LRM) do mieszanych kierunków tekstu w wierszu
- H56: Użycie atrybutu dir na elementach wierszowych do rozwiązywania problemów z zagnieżdżonymi zmianami kierunku tekstu
- C6: Pozycjonowanie treści za pomocą znaczników strukturalnych
- C8: Użycie właściwości letter-spacing CSS do kontrolowania odstępów w słowach
- C27: Tworzenie kolejności elementów DOM zgodnie z porządkiem wizualnym
- PDF3: Zapewnienie prawidłowej kolejności tabulacji i czytania w dokumentach PDF
Błędy
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
- F34: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.3.1 i 1.3.2 ze względu na użycie znaków spacji w celu uformowania tabel za pomocą zwykłego tekstu
- F33: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.3.1 i 1.3.2 z powodu użycia białych znaków do utworzenia wielu kolumn w treści tekstowej
- F32: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.3.2 ze względu na użycie białych znaków do kontrolowania odstępów w słowie
- F49: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.3.2 z powodu użycia do formowania układu tabeli HTML, która nie ma sensu po linearyzacji
- F1: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.3.2 z powodu zmiany znaczenia treści poprzez pozycjonowanie za pomocą CSS
Kluczowe pojęcia
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik
kolejność słów i akapitów zaprezentowana w taki sposób, żeby kolejność ich odczytu nie zmieniała sensu treści całego przekazu tekstowego
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.