Objaśnienie KS 2.4.9:Cel łącza (z samego łącza) (Poziom AAA)
W skrócie
- Cel
- Użytkownicy rozumieją, do czego służy każde łącze
- Zadanie autora
- Podaj opisowe nazwy wszystkich łączy
- Dlaczego to jest ważne
- Opisowy tekst łącza jest bardziej zrozumiały dla wszystkich użytkowników, zwłaszcza korzystających z technologii wspomagających.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest pomoc użytkownikom w zrozumieniu celu każdego łącza w treści, aby mogli zdecydować, czy chcą z niego skorzystać. Najlepsza praktyka jest taka, że łącza prowadzące do tego samego miejsca docelowego miałyby te same opisy, ale łącza o różnych celach i miejscach docelowych miałyby różne opisy (zobacz także Kryterium sukcesu 3.2.4, które wymaga spójności w identyfikowaniu komponentów mających tę samą funkcjonalność). Ponieważ cel łącza można określić na podstawie jego tekstu, łącza można zrozumieć, gdy są wyrwane z kontekstu, na przykład gdy program użytkownika udostępnia listę wszystkich łączy na stronie.
Tekst w łącza ma na celu opisanie celu łącza. W przypadku, gdy łącze prowadzi do dokumentu lub aplikacji internetowej, nazwa dokumentu lub aplikacji internetowej będzie wystarczająca do opisania celu łącza (czyli przeniesienia do dokumentu lub aplikacji internetowej). Pamiętaj, że nie jest wymagane używanie nazwy dokumentu lub aplikacji internetowej; inne rzeczy mogą również opisywać cel łącza.
Kryterium sukcesu 2.4.2 dotyczy tytułów stron. Również w tym przypadku nazwa dokumentu lub aplikacji internetowej prezentowanej na stronie wystarczyłaby do opisania przeznaczenia strony. Dobra praktyka polega na tym, że łącze i tytułu są takie same lub są bardzo podobne, jest dobrą praktyką, co zapewnia ciągłość między łączem „klikniętym” a stroną internetową, na którą trafia użytkownik.
Kryterium sukcesu obejmuje wyjątek dla łączy, dla których celu łącza nie można określić na podstawie informacji na stronie internetowej. W tej sytuacji osoba z niepełnosprawnością nie jest w gorszej sytuacji; nie ma dodatkowego kontekstu, aby zrozumieć cel łącza. Jednak niezależnie od tego, jaka ilość kontekstu jest dostępna na stronie internetowej, która może być użyta do interpretacji celu łącza, musi być udostępniona w tekście łącza lub programowo powiązana z łączem, aby spełnić to kryterium sukcesu.
Słowo „mechanizm” jest używane, aby umożliwić autorom domyślne uczynienie wszystkich łączy wyrwanych z kontekstu w pełni zrozumiałymi poza kontekstem, albo zapewnienia sposobu na uczynienie ich takimi. Dzieje się tak, ponieważ w przypadku niektórych stron samo jednoznaczne ustawienie łączy sprawia, że strony są łatwiejsze dla niektórych użytkowników, a trudniejsze dla innych. Zapewnienie możliwości uczynienia łączy jednoznacznymi (samoistnymi) lub nie, zapewnia obu użytkownikom z niepełnosprawnością możliwość korzystania ze strony w formacie najbardziej odpowiadającym ich potrzebom.
Na przykład: Strona zawierająca 100 tytułów książek wraz z łączami do pobrania książek w formacie HTML, PDF, DOC, TXT, MP3 lub AAC może być zwykle postrzegana jako tytuł książki w postaci łącza zakończonego słowami „w HTML”. następnie zdanie „Dostępne również w:”, po którym następuje seria krótkich linków z tekstem „HTML”, „PDF”, „DOC”, „TXT”, „MP3” i „AAC”. Na poziomie 3 niektórzy użytkownicy mogą zdecydować się na wyświetlanie strony w ten sposób, ponieważ uznaliby stronę za trudniejszą do zrozumienia lub wolniejszą w użyciu, gdyby w każdym z łączy znajdował się pełny tytuł książki. Inni mogą zdecydować się na wyświetlanie strony z pełnym tytułem jako części każdego łącza, tak aby każde łącze było samo w sobie zrozumiałe. Zarówno pierwsza, jak i druga grupa mogą obejmować osoby z niepełnosprawnością wzrokową lub poznawczą, które korzystają z różnych technik przeglądania lub mają różny rodzaj lub stopień niepełnosprawności.
Korzyści
- To kryterium sukcesu pomaga osobom z upośledzeniem ruchu, umożliwiając im pomijanie stron internetowych, które ich nie interesują, unikając naciśnięć klawiszy niezbędnych do odwiedzenia wskazanej treści, a następnie powrotu do bieżącej zawartości.
- Osoby z ograniczeniami poznawczymi będą zdezorientowane wieloma sposobami nawigacji do i z treści, którymi nie są zainteresowani.
- Osoby z niepełnosprawnością wzroku odniosą korzyść, jeśli powrócą na stronę oryginalną, nie tracąc swojego miejsca w treści. Lista łączy czytnika ekranu jest bardziej przydatna do wyszukiwania informacji, ponieważ opisano miejsce docelowe łączy.
Przykłady
- Zarówno ikona, jak i tekst znajdują się w tym samym łączu
- Ikona maszyny do głosowania i tekst „Komisja ds. Głosowania Elektronicznego Rządu Irlandii” są połączone w jedno łącze.
- Lista tytułów książek
- Lista książek dostępna jest w trzech formatach: HTML, PDF i mp3 (nagranie osoby czytającej książkę). Po tytule książki znajdują się łącza do różnych formatów. Renderowany tekst każdego łącza to tylko typ formatu, ale tekst powiązany z każdym łączem zawiera tytuł i format; na przykład „Podróże Guliwera, MP3”.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- Using Link Titles to Help Users Predict Where They Are Going (Używanie tytułów łączy, aby pomóc użytkownikom przewidzieć, dokąd zmierzają)
- WebAIM Techniques for Hypertext Links (Techniki WebAIM dla łączy hipertekstowych)
- Hidden barriers - out of sight (Ukryte bariery - poza zasięgiem wzroku)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
- ARIA8: Użycie atrybutu aria-label, aby wskazać cel łącza
- G91: Zapewnienie tekstu łącza opisującego cel łącza
- H30: Zapewnienie tekstu łącza opisującego cel łącza dla elementów kotwiących
- H24: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla elementów area graficznych map odsyłaczy
-
Umożliwienie użytkownikowi wybrania krótkiego lub długiego tekstu łącza za pomocą jednej z poniższych technik:
-
Zapewnienie dodatkowego opisu celu łącza za pomocą jednej z następujących technik:
-
Semantyczne wskazanie łączy za pomocą jednej z następujących technik:
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
Błędy
Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.
- F84: Niespełnienie kryterium sukcesu 2.4.9 z powodu użycia niespecyficznego łącza, takiego jak "kliknij tutaj" lub "więcej", bez mechanizmu zmiany tekstu łącza na konkretny tekst
- F89: Niespełnienie kryterium sukcesu 2.4.4, 2.4.9 i 4.1.2 ze względu na brak podania dostępnej nazwy obrazu, który jest jedyną treścią w łączu
Kluczowe pojęcia
procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu
Uwaga
Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.
Uwaga
Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.
celu nie można określić na podstawie łącza i wszystkich informacji o stronie internetowej prezentowanych użytkownikowi z łączem (tj. użytkownicy bez niepełnosprawności nie wiedzą, do czego służy łącze, dopóki go nie odwiedzą)
seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
- czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
- programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
- programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
- specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.