Idź do treści

Objaśnienie KS 3.1.3:Nietypowe słowa (Poziom AAA)

W skrócie

Cel
Użytkownicy mogą rozpoznać i dowiedzieć się, co oznaczają nietypowe słowa.
Co robić
Podaj definicje żargonu technicznego i nietypowych terminów.
Dlaczego to jest ważne
Więcej osób, zwłaszcza tych z zaburzeniami poznawczymi, może zrozumieć znaczenie treści.

Intencja

Niektóre niepełnosprawności utrudniają zrozumienie niedosłownego użycia słów oraz słów specjalistycznych lub ich użycia. Niektóre niepełnosprawności utrudniają zrozumienie przenośni lub specjalistycznego języka. Zapewnienie takich mechanizmów jest kluczowe dla tych odbiorców. Zachęcamy, aby informacje specjalistyczne przeznaczone dla czytelników niebędących specjalistami spełniały to kryterium sukcesu, nawet jeśli deklarowano zgodność jedynie z pojedynczym A lub podwójnym A.

Korzyści

To kryterium sukcesu może pomóc osobom z zaburzeniami poznawczymi, językowymi i trudnościami w uczeniu się, które:

  • mają trudności z dekodowaniem słów
  • mają trudności ze zrozumieniem słów i zwrotów
  • mają trudności z używaniem kontekstu, aby lepiej zrozumieć treść.

Pomogłoby to również osobom z niepełnosprawnością wzrokową:

  • utrata kontekstu po powiększeniu za pomocą lupy ekranowej

Przykłady

Tekst zawierający definicję słowa użytego w nietypowy sposób
Uporządkuj listę lub „kaskadę” słowników i innych zasobów tak, aby wyszukiwanie definicji znajdowało odpowiednie definicje zamiast wyświetlania ich z innych źródeł w „kaskadzie”. („Kaskada” zawiera listę słowników i innych materiałów referencyjnych w kolejności, która najprawdopodobniej przyniesie właściwą definicję). Kontroluje to kolejność wyszukiwania definicji).
Włączenie definicji do słowniczka
WCAG 2.2 używa słowa „tekst” w specyficzny sposób. Tak więc, gdy słowo "tekst" jest używane w WCAG 2.0, jest ono połączone z definicją „tekstu” podaną w słowniku na tej samej stronie internetowej.
Konkretna definicja słowa znajduje się na dole strony
Wewnętrzne łącze od słowa do odpowiadającej mu definicji jest również podane na stronie.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Uwaga

Umieszczenie nazwy produktu lub sprzedawcy na poniższej liście nie stanowi poparcia ze strony Web Content Accessibility Guidelines Working Group lub Web Accessibility Initiative of the World Wide Web Consortium. Poniższa lista została stworzona dla wygody i aby dać użytkownikom wyobrażenie o tym, jakie zasoby mogą być dostępne.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do Twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Sytuacja A: Jeśli słowo lub fraza ma unikalne znaczenie w obrębie strony internetowej:

Sytuacja B: Jeśli słowo lub fraza oznacza różne rzeczy w obrębie tej samej strony internetowej:

Kluczowe pojęcia

idiom

fraza, której znaczenia nie da się wydedukować przez zrozumienie pojedynczych słów, a specyficznych słów nie da się zmienić bez utraty sensu

Uwaga

Idiomów nie da się przetłumaczyć dosłownie — słowo po słowie, bez utraty ich kulturowego lub językowego znaczenia.

mechanizm

procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu

Uwaga

Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści albo może być oparty zarówno na platformie, jak i na oprogramowaniu użytkownika, w tym na technologiach wspomagających.

Uwaga

Mechanizm wymaga spełnienia wszystkich kryteriów sukcesu żądanych dla danego poziomu.

procedura

seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

technologie wspomagające

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza możliwości oferowane przez popularne programy użytkownika;

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz przekształcania treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

  • lupy ekranowe i inne programy wspomagające czytanie wzrokowe, używane przez osoby z niepełnosprawnościami wzroku, percepcyjnymi i innymi związanymi z korzystaniem z druku, pozwalające na zmianę czcionki, jej rozmiaru, odstępów, koloru oraz na synchronizację głosu z tekstem itp., w celu poprawienia czytelności wyświetlanego tekstu i obrazów;
  • czytniki ekranu, używane przez osoby niewidome do odczytu treści tekstowych za pomocą mowy syntetycznej lub brajla;
  • programy przetwarzające tekst na mowę syntetyczną, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami poznawczymi, językowymi i trudnościami w nauce w celu przekształcenia tekstu w mowę syntetyczną;
  • programy rozpoznające mowę, używane przez niektóre osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi;
  • specjalne klawiatury, używane przez osoby z niektórymi niepełnosprawnościami fizycznymi, które symulują standardową klawiaturę (w tym klawiatury specjalne wyposażone we wskaźniki nagłowne, przełączniki, urządzenia „wciągnij/dmuchnij” (sip-and-puff) i inne specjalne urządzenia do wprowadzania danych);
  • specjalne wskaźniki, używane przez osoby z niektórymi rodzajami niepełnosprawności fizycznych w celu symulowania kursora myszy i naciskania przycisków.
użyte w nietypowy lub ograniczony sposób

słowa użyte w sposób wymagający od użytkownika wiedzy, jaką konkretną definicję powinien zastosować, by prawidłowo zrozumieć treść.

żargon

słowa używane w pewien specyficzny sposób w pewnych specyficzny środowiskach

Początek strony