Objaśnienie KS 1.2.3:Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie) (Poziom A)
W skrócie
- Cel
- Nagrane filmy mogą być zrozumiałe dla większej liczby osób
- Co zrobić
- Podaj opis treści wizualnych w filmach
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie osobom niewidomym lub niedowidzącym dostępu do informacji wizualnych w zsynchronizowanych prezentacjach medialnych. To kryterium sukcesu opisuje dwa podejścia, z których każde może zostać zastosowane.
Pierwsze podejście polega na zapewnianiu audiodeskrypcji treści wideo. Audiodeskrypcja uzupełnia część dźwiękową prezentacji o informacje potrzebne w sytuacji, gdy część wideo nie jest dostępna. Podczas przerw w dialogu i narracji audiodeskrypcja dostarcza informacji o działaniach, postaciach, zmianach scen i tekstach wyświetlanych na ekranie, które są ważne i nie są opisane ani wypowiadane w głównej ścieżce dźwiękowej.
Drugie podejście polega na przekazywaniu w formie tekstowej wszystkich informacji, zarówno wizualnych, jak i słuchowych, znajdujących się w zsynchronizowanych mediach. Alternatywa dla mediów opartych na czasie zapewnia bieżący opis wszystkiego, co dzieje się w zsynchronizowanej treści multimedialnej. Alternatywą dla mediów opartych na czasie jest coś w rodzaju scenariusza lub książki.
W odróżnieniu od audiodeskrypcji opis fragmentu wideo nie ogranicza się jedynie do przerw w istniejącym dialogu. Zapewnione są pełne opisy wszystkich informacji wizualnych, w tym kontekstu wizualnego, działań i wyrażeń aktorów oraz wszelkich innych materiałów wizualnych. Ponadto opisane są dźwięki inne niż mowa (śmiech, głosy spoza ekranu itp.) oraz uwzględnione transkrypcje wszystkich dialogów. Kolejność opisów i transkrypcji dialogów jest taka sama jak kolejność w samych mediach zsynchronizowanych. W rezultacie alternatywa dla mediów opartych na czasie może zapewnić znacznie pełniejszą reprezentację zsynchronizowanych treści medialnych niż sama audiodeskrypcja.
Jeśli w ramach zsynchronizowanej prezentacji multimedialnej występuje jakakolwiek
interakcja (np. naciśnij teraz, aby odpowiedzieć na pytanie
), wówczas alternatywą dla mediów opartych na czasie będą udostępniane hiperłącza
lub cokolwiek innego, co jest potrzebne do zapewnienia tej samej funkcjonalności.
Uwaga
W przypadku kryteriów sukcesu 1.2.3, 1.2.5 i 1.2.7, jeśli wszystkie informacje zawarte w ścieżce wideo są już zawarte w ścieżce audio, audiodeskrypcja nie jest konieczna.
Kryteria sukcesu 1.2.3, 1.2.5 i 1.2.8 w pewnym stopniu pokrywają się ze sobą. Ma to dać autorowi wybór na minimalnym poziomie zgodności i zapewnić dodatkowe wymagania na wyższych poziomach. Na poziomie A w kryterium sukcesu 1.2.3 autorzy mają możliwość zapewnienia audiodeskrypcji lub wersji pełnotekstowej. Jeśli autorzy chcą spełnić wymagania na poziomie AA, zgodnie z kryterium sukcesu 1.2.5 muszą zapewnić audiodeskrypcję – wymóg już spełniony, jeśli wybrali tę alternatywę dla 1.2.3, w przeciwnym razie jest to wymóg dodatkowy. Na poziomie AAA zgodnie z kryterium sukcesu 1.2.8 muszą przedstawić rozszerzony opis tekstowy. Jest to dodatkowy wymóg w przypadku spełnienia zarówno punktu 1.2.3, jak i 1.2.5 poprzez zapewnienie wyłącznie audiodeskrypcji. Jeżeli jednak spełniono wymagania 1.2.3 poprzez zapewnienie opisu tekstowego i spełniono wymagania 1.2.5 dotyczące audiodeskrypcji, wówczas 1.2.8 nie dodaje nowych wymagań.
Zobacz także 1.2.5 Audiodeskrypcja (nagranie), 1.2.7 Rozszerzona audiodeskrypcja (nagranie) oraz 1.2.8 Alternatywa dla mediów (nagranie).
Korzyści
- To kryterium sukcesu może pomóc niektórym osobom mającym trudności z oglądaniem wideo lub innych zsynchronizowanych mediów, w tym osobom, które mają trudności z postrzeganiem lub rozumieniem ruchomych obrazów.
Przykłady
- Film z audiodeskrypcją
-
Narrator: Tytuł:
Teaching Evolution Case Studies. Bonnie Chen.
Nauczyciel pokazuje zdjęcia ptaków z długimi, cienkimi dziobami.Bonnie Chen:
Wszystkie te zdjęcia zostały zrobione w Everglades
.Narrator: Nauczycielka wręcza każdemu uczniowi dwa płaskie, cienkie drewniane patyczki.
Bonnie Chen:
Dzisiaj będziecie udawać, że jesteście gatunkiem ptaka brodzącego, który ma taki dziób
.Narrator: Nauczycielka trzyma dwa patyczki przy ustach, tworząc kształt dzioba.
Transkrypcja audio oparta na pierwszych kilku minutach
Teaching Evolution Case Studies, Bonnie Chen
(copyright WGBH and Clear Blue Sky Productions, Inc.) - Alternatywa dla mediów opartych na czasie dla filmu szkoleniowego
- Firma kupuje film szkoleniowy do wykorzystania przez swoich pracowników i umieszcza go w intranecie firmy. intranecie. Film zawiera wyjaśnienie zastosowania nowej technologii, a osoba jednocześnie mówi i pokazuje różne rzeczy. Ponieważ w przerwach w dialogu nie ma miejsca na wstawianie audiodeskrypcji wizualnych pokazów, firma zapewnia alternatywę dla mediów opartych na czasie, z których wszyscy pracownicy, także ci, którzy nie mogą widzieć demonstracji, mogą skorzystać, aby lepiej zrozumieć to, co jest prezentowane.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
- NCAM Rich Media Accessibility, Accessible SMIL Templates (Dostępność multimediów NCAM, dostępne szablony SMIL)
- Standard Techniques in Audio Description (Standardowe techniki w audiodeskrypcji)
- Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL) 1.0 (Zsynchronizowany język integracji multimediów (SMIL) 1.0)
- Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL 2.0) (Zsynchronizowany język integracji multimediów (SMIL 2.0))
- Accessibility Features of SMIL (Funkcje dostępności SMIL)
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.
Techniki wystarczające
-
G69: Zapewnienie alternatywy dla mediów dynamicznych (opartych na czasie) za pomocą jednej z poniższych technik:
-
Łączenie z alternatywą dla mediów opartych na czasie za pomocą jednej z następujących technik
- G78: Zapewnienie drugiej, wybranej przez użytkownika ścieżki dźwiękowej, która zawiera opis dźwiękowy (audiodeskrypcję)
-
G173: Udostępnianie wersji filmu z opisami audio za pomocą jednej z poniższych technik:
- SM6: Zapewnienie narracji dźwiękowej (audiodeskrypcji) w SMIL 1.0
- SM7: Zapewnienie narracji dźwiękowej (audiodeskrypcji) w SMIL 2.0
- Użycie dowolnego odtwarzacza, który obsługuje audio i wideo
-
G8: Udostępnianie filmu z rozszerzoną narracją dźwiękową (audiodeskrypcją) za pomocą jednej z poniższych technik:
- SM1: Dodanie rozszerzonej narracji dźwiękowej (audiodeskrypcji) w SMIL 1.0
- SM2: Dodanie rozszerzonej narracji dźwiękowej (audiodeskrypcji) w SMIL 2.0
- Użycie dowolnego odtwarzacza, który obsługuje audio i wideo
- G203: Użycie statycznego tekstu alternatywnego do opisu nagrania wideo z „gadającą głową”
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.
Kluczowe pojęcia
dokument zawierający prawidłowo uporządkowany tekst przedstawiający informacje przekazywane w medium opartym na czasie wizualnie i dźwiękowo oraz uwzględniający końcowy stan interakcji z tym medium
Uwaga
Scenariusz użyty do stworzenia zsynchronizowanych mediów może być objęty taką definicją tylko wtedy, gdy został poprawiony tak, by odpowiadać dokładnej końcowej wersji mediów po zakończeniu edycji.
technologia powielania dźwięku
Uwaga
Dźwięk może być tworzony syntetycznie (mowa syntetyczna), nagrywany z dźwięków świata rzeczywistego lub na oba sposoby.
narracja dodana do ścieżki dźwiękowej w celu opisania istotnych szczegółów obrazu, które nie mogą być zrozumiane z samej głównej ścieżki dźwiękowej
Uwaga
Dźwiękowy opis materiału wideo zapewnia informacje o akcji, postaciach, zmianie scenerii, tekstach wyświetlanych na ekranie i innych treściach wizualnych.
Uwaga
W standardowym opisie audio narracja jest dodawana w przerwach między dialogami (zobacz także audiodeskrypcja rozszerzona).
Uwaga
Jeśli wszystkie informacje o wideo są już zapewnione przez podstawową ścieżkę dźwiękową , dodatkowa audiodeskrypcja jest zbędna.
Uwaga
Nazywana również „opisem wideo”, „narracją opisową” i „narracją dźwiękową”.
audiodeskrypcja, dodawana do materiału wideo poprzez zatrzymanie odtwarzacza (pauza), dzięki czemu jest czas na wstawienie dodatkowego opisu.
Uwaga
Ta technika jest stosowana tylko wówczas, gdy sensu materiału wideo nie da się zachować bez dodatkowej audiodeskrypcji, a przerwy pomiędzy dialogami i narracją są zbyt krótkie.
media, które nie prezentują więcej informacji niż jest już przedstawione w tekście (bezpośrednio lub za pośrednictwem alternatyw tekstowych)
Uwaga
Media alternatywne dla tekstu są przeznaczone dla osób, dla których przydatne jest korzystanie z alternatywy dla tekstu. Media alternatywne dla tekstu to: nagrania dźwiękowe („tylko audio”), nagrania wideo („tylko wideo”, w tym wideo w języku migowym) lub audio-wideo.
informacja przechwytywana z wydarzeń pochodzących z rzeczywistego świata, transmitowana bezpośrednio do odbiorcy, z opóźnieniem zależnym wyłącznie od nadawcy
Uwaga
Opóźnienie zależne od nadawcy to krótkie (najczęściej automatyczne) opóźnienie, niezbędne na przykład w celu dania nadawcy czasu na kolejkowanie lub cenzurowanie treści wizualnej lub dźwiękowej. Opóźnienie to nie jest wystarczające, by nadawaną treść poddawać poważniejszej edycji.
Uwaga
Jeżeli informacja jest całkowicie generowana przez komputer, to nie jest informacją na żywo.
Informacja, która nie jest transmitowana na żywo
technologia poruszających się lub następujących po sobie obrazów
Uwaga
Wideo może być stworzone za pomocą animacji lub fotografii, lub obu naraz.
audio lub wideo zsynchronizowane z innym formatem w celu prezentacji informacji lub interakcji z komponentami opartymi na czasie, o ile nie jest to wyraźnie oznaczona alternatywa dla tekstu